Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan sette krepseteien


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Skal sette krepseteine for andre gang i mitt liv. I fjor var det total fiasko. Agnet med brasme og satt ut litt hips om haps uten noen særlig plan utenom ganske nært land og ikke noe særlig dypt, kanskje et par meter på det meste.

Nå har jeg "hørt rykter" om at, blandt andre, brasme, abbor og gjedde ikke egner seg som agn for kreps. Har derfor sportsfisket opp laue og mort, samt kjøpt meg fire nye krepseteiner.

Noen som har noen generelle tips om hvordan jeg agner (skal fisken deles, råtnes osv?) og tips om gode plasser å sette teinene, type bunn, hvor dypt osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofafisker'n

Skal sette krepseteine for andre gang i mitt liv. I fjor var det total fiasko. Agnet med brasme og satt ut litt hips om haps uten noen særlig plan utenom ganske nært land og ikke noe særlig dypt, kanskje et par meter på det meste.

Nå har jeg "hørt rykter" om at, blandt andre, brasme, abbor og gjedde ikke egner seg som agn for kreps. Har derfor sportsfisket opp laue og mort, samt kjøpt meg fire nye krepseteiner.

Noen som har noen generelle tips om hvordan jeg agner (skal fisken deles, råtnes osv?) og tips om gode plasser å sette teinene, type bunn, hvor dypt osv?

Krepsing og Ytre Enebakk - kjenner minnene strømmer på..:D

Nå er det vel og merke en god del år siden fatter'n dro meg med rundt om i Våg og Tangenelva, så jeg kan nok ikke hjelpe med de helt ferske tipsene. Vi brukte faktisk hvalbiff som agn (den gangen man fikk det kasta etter seg - SÅ lenge siden er det..) Husker vi plasserte tegner og åter på sandgrunnen rundt omkring, samt noe dypere langs riksveien. Husker ikke hva som ga mest fangst, men kreps fikk vi i alle fall. Satt vel også tegner i sivkantene rundt Skovheim, mener jeg å huske.

Hva man agner med i dag er jeg litt usikker på, men det kan kanskje noen andre hjelpe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg bruker kun brasmebiter f(forholdsvis små) fra brasmer større enn 500 g. gjedde abbor og småfisk fisker meget dårlig.

Laue og småmort er ikke spesielt godt egent som agn til krepsing er min erfaring, morten må som brasma ha litt størrelse.

Teinene kan med hell settes i sivkant, krepsen vandrer inn i vegitasjon om natta for beiting, husk krepesen er ikke dagaktiv.

Endret av .30-06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krepsing og Ytre Enebakk - kjenner minnene strømmer på.. :)

Nå er det vel og merke en god del år siden fatter'n dro meg med rundt om i Våg og Tangenelva, så jeg kan nok ikke hjelpe med de helt ferske tipsene. Vi brukte faktisk hvalbiff som agn (den gangen man fikk det kasta etter seg - SÅ lenge siden er det..) Husker vi plasserte tegner og åter på sandgrunnen rundt omkring, samt noe dypere langs riksveien. Husker ikke hva som ga mest fangst, men kreps fikk vi i alle fall. Satt vel også tegner i sivkantene rundt Skovheim, mener jeg å huske.

Hva man agner med i dag er jeg litt usikker på, men det kan kanskje noen andre hjelpe med?

Jeg vokste opp med en far som stadig kjøpte prior hvalbiff til middag......urk. Jeg er helt klar på at det egner seg best som agn :-) Langs sivkantene er noe som går igjen, det må jeg prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brasme er vel egentlig noe av det beste du kan bruke.

Du må unngå å legge teinene i for mye gress, dette er et område krepsen ikke ferdes for ofte i.

Så må du påse at teina ligger flat på bunnen og ikke bunn inngang opp eller ned.

Legg teinen med åpningen inn/ut mot/fra land, da vil du unngå rulling av teiner hvis du legger de i kantområder.

Sjekk at teinene er hele slik at ikke krepsen kan smette ut.

Så må du grytidlig for å værsja de, så ikke krepsen går ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg bruker kun brasmebiter f(forholdsvis små) fra brasmer større enn 500 g. gjedde abbor og småfisk fisker meget dårlig.

Laue og småmort er ikke spesielt godt egent som agn til krepsing er min erfaring, morten må som brasma ha litt størrelse.

Teinene kan med hell settes i sivkant, krepsen vandrer inn i vegitasjon om natta for beiting, husk krepesen er ikke dagaktiv.

Jeg brukte brasme sist sesong, uten hell, men det var vel pga andre ting. Følgende er da på min agnliste, brasme, mort, hvalbiff og kylling.

På "ut" lista er da abbor (har hørt fra andre også at den ikke funker som agn på kreps), gjedde.

Har liggende reker og makrell i frysa, kan jeg putte det i teina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte brasme sist sesong, uten hell, men det var vel pga andre ting. Følgende er da på min agnliste, brasme, mort, hvalbiff og kylling.

På "ut" lista er da abbor (har hørt fra andre også at den ikke funker som agn på kreps), gjedde.

Har liggende reker og makrell i frysa, kan jeg putte det i teina?

hold deg til mort og brasme du hvis du har nok av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold deg til mort og brasme du hvis du har nok av det.

Sliter med å sportsfiske brasme, har bare fått tilfeldig på isfiske. Og hvis jeg setter garn så får jeg, etter min mening, alt for mye fisk, og da gjerne bare et par-tre brasmer og en haug med smågjedder og store abbor.

Jeg syns det er ok å lage gjeddekaker av "vårgjedder", men har erfart dårlig smak (mudder, gjørme) på gjeddene så sent på sommeren som nå. Abboren er jo grei nok på steikepanna, men jeg får meg ikke til å kaste en haug med smågjedder fordi jeg har satt garn etter krepseagn.

Altså må brasmen sportsfiskes. Jeg får søke litt her på forumet og se om det gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er krepsen like aktiv hele natta? Og kommer alle opp på grunna samtidig? Er perioden da de vandrer opp på grunnere vann (skumring/tidlig natt?) beste tiden å få de i teina, eller er det mens de surrer rundt inne på grunna etter mat senere på natta? Snakker om teine nå. Åtepinner kommer evt i tillegg.

Hvis man må på jobb dagen etterpå og ikke kan holde på så lenge kan man jo likevel få med seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er krepsen like aktiv hele natta? Og kommer alle opp på grunna samtidig? Er perioden da de vandrer opp på grunnere vann (skumring/tidlig natt?) beste tiden å få de i teina, eller er det mens de surrer rundt inne på grunna etter mat senere på natta? Snakker om teine nå. Åtepinner kommer evt i tillegg.

Hvis man må på jobb dagen etterpå og ikke kan holde på så lenge kan man jo likevel få med seg litt?

Aktiviteten går ned når lyset kommer, men det kan nok oppleves at det beste fiske er fra det begynner å mørkne til ca rundt kl 0200. Krepsen kan holde seg inne på grunne hele dagen den men da uten for syne, men når mørket kommer og jakten begynner da krabber den rundt.

Så får å dekke det meste legger du teinene et stykke uten for land der du har pinner, så plukker du de som er på grunna på pinnene. Da dekker du området du fisker på meget godt.

Har jo opplevd mange ganger at det er kreps på pinnene rett etter kl 1800 men disse er jo ofte ikke av de største, men som sakt mye av krepsen kan oppholde seg på grunna på dag tids uten at du ser så mye til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg lurer på. Kan teinene stå over feks 2 netter, eller tåler ikke krepsen det?

Og enda en ting :-) Jeg har såkalt krepserett vha skjøtet til eiendomen. Det tolker jeg dithen at jeg kan sette teiner i perioden det er åpnet for krepsing. Kan hvem som helst andre sette teiner i et ikke regulert vann, eller er det kun fangst vha pinner, lystring og annen "plukking" som er lov hvis man ikke har tinglyst "krepserett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frossen okselever som du legger et par tre dager i sola i en tett pose sånn at den begyner å råtne stinker som "%¤"&%¤(&%¤)/&%" men er delikatesse for krepsen

Har prøvd med okselever og flere fiske slag på samme sted og tid og teinene med okselever i har det hvert trankt om plassen i mens de med fisk i var nesten tomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg lurer på. Kan teinene stå over feks 2 netter, eller tåler ikke krepsen det?

Og enda en ting :-) Jeg har såkalt krepserett vha skjøtet til eiendomen. Det tolker jeg dithen at jeg kan sette teiner i perioden det er åpnet for krepsing. Kan hvem som helst andre sette teiner i et ikke regulert vann, eller er det kun fangst vha pinner, lystring og annen "plukking" som er lov hvis man ikke har tinglyst "krepserett"?

Svarer meg selv jeg. Fra Enebakk kommune sine hjemmesider:

Krepsing

Det er grunneier som disponerer retten til å fange kreps. Krepsing i Enebakk er tillatt i Lyseren, i Morsavassdraget som renner til Mjær/Vansjø, og i Børtervassdraget.

Krepsesesongen varer fra 6. august klokken 18.00 til og med 14. september.

Minstemålet for lovlig fanget kreps er 9,5 cm. total lengde.

Enebakk Jeger- og Fiskerforening disponerer krepserett, men har ikke solgt krepsekort de siste år. OFA disponerer krepserett og selger egne krepsekort. Lyseren Grunneierlag selger ikke krepsekort, men krepsing må tillates av grunneier.

---------------------------

Dvs at noen områder er det kun grunneier som kan gi tillatelse til krepsing, andre plasser er det "fritt frem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og forresten :wub: Hva gjør man hvis man er ute og krepser til langt på natt og skal på jobb dagen etterpå? Og kommer hjem med masse kreps? Må man koke den da, eller kan man f.eks fryse de ned eller oppbevare de til senere på en annen måte? Hvis man f.eks vil spise dem kvelden etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og forresten :wub: Hva gjør man hvis man er ute og krepser til langt på natt og skal på jobb dagen etterpå? Og kommer hjem med masse kreps? Må man koke den da, eller kan man f.eks fryse de ned eller oppbevare de til senere på en annen måte? Hvis man f.eks vil spise dem kvelden etterpå?

I badekaret med dem. Etter hva jeg har skjønt var det vanlig å la krepsen "gå av seg" (tømme tarmen) i hine hårde dager. Og man samlet krepsen i baljer osv over flere dager før oppkjøper kom og kjøpte hele hurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og forresten :wub: Hva gjør man hvis man er ute og krepser til langt på natt og skal på jobb dagen etterpå? Og kommer hjem med masse kreps? Må man koke den da, eller kan man f.eks fryse de ned eller oppbevare de til senere på en annen måte? Hvis man f.eks vil spise dem kvelden etterpå?

Synes du skal ta å fryse de levende, eller har du en human måte å ta livet av de før de fryses........??

Svein da, kanskje du skal vente til å krepse til du har tid til å ta vare på fangsten, eller la noen andre få gjøre det for deg.

Når vi kom hjem på natta tømte vi de som oftes i badekaret eller i vasken på kjøkkenet, så var det å koke de det første man gjorde morgene etter.

Men husk oppbevar de på et sted de ikke kommer seg ut av, hvis ikke kan du få deg en smertefull lukte opplevelse etter hvert. Råtten kreps lukter så inn i helvete dårlig.

Etter du har kokt de skal de avkjøles i vannet de er kokt i, så kan du fryse de ned å da med litt lake fra vannet du har kokt de i. Husk kronedill, masse dill..................

Og ikke bli redd når de blir røde under koking, de skal bli røde skjønner du..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både krepset og kokt kreps før, men altfor lite. Derfor tenkte jeg å krepse en kveld/natt før det er over.

Tenkte å prøve Steinbruvann. Noen som blir med? ellers som vet om det er bra der? Står litt om det på OFA-sidene, men mest om andre vann. ( Steinbruvann mm: http://www.ofa.no/page?id=210 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har både krepset og kokt kreps før, men altfor lite.

Fikk en oppskrift i tilfelle det blir få kreps. Kløyv de på langs (fra undersiden med en stor kniv), mos hvitløk og ha over. Hvitvin, litt salt og pepper, mozarella. Legg i ildfast form og kjør de under grill-elementene i ca 5 minutter (skallet ned, kjøttsiden opp). Snadder :-)

Har begynt å få resultater i teinene, ikke store greiene, men 4 kreps i balja nå, har teinene ute i natt også, så da blir det litt snaddermat på lørdagskvelden for meg og fruen. Gleder meg :-)

Bruker forresten bacon, mort og Gilde grillpølser som agn (endelig noe fornuftig å bruke grillpølser til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.