Gå til innhold
Fiskersiden

Otra leverte ikke,


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Å være nesten en uke på Sørlandet og bare fiske i ferskvann (ikke engang dyppe snøret i sjøen) er kanskje litt spesielt, men slik ble det nå denne gangen

Vi lå en natt ved Byglandsfjorden i starten av uka , og selv om det var familietur med en haug av unger ble det tid litt litt fiske både fra land og fra kano

120820072342bODpsHyenY1UZYtbiI.jpg?68

Håpet var naturligvis å få bleke, men det vi fikk var bare masse bittesmå ørret :)

120820072343Uzjn7PMGRMGAM9aEeD.jpg?59

I elva nedenfor som det sikkert vil være riktig å kalle øvre Otra var det veldig fint

120820072347m5ZSYvsQVoOjrNFby3.jpg?86

Både for fiske og andre aktiviteter

120820072351qfMaskDgqdv2ausrvu.jpg?26

120820072356RjHaYXOL9r7UeAwaHB.jpg?7

Ørreten var også her svært bitevillig, og her er fangsten til de to jeg fisket med (selv slapp jeg ut all ørreten jeg fikk da jeg foretrekker litt større fisk på middagstallerkenen :D )

120820072357yNWxXwNkZQVQzL3Jop.jpg?63

Fine farger på fiskene

Så kom turen til den lakseførende delen av Otra, og her var jeg så heldig å bli guidet av kjentmannen HelgeA.

Strekningen vi valgte å fiske på var 5a, og her var det akkurat like fint som jeg hadde fått høre

:)

120820072305BL72RJbuUGxdkyOdmN.jpg?9

120820072308xM3NesX7pHeUhPzmHe.jpg?29

120820072309naMkjMkV8vvqZceZqu.jpg?28

120820072310ZzCrJO86ZvjlWFJ2jN.jpg?4

120820072312cjQnZkx3I7UctWIwiT.jpg?51

Og klokka 8 på morgenen skjedde det jeg hadde håpet på - på denne plassen

120820072315X8jbLpb9hknfJay7uT.jpg?3

En laks tok flua!!!

Det ble en spennede kamp med flere fine utras, men akkurat i det jeg fikk laksen inn på litt roligere vann og vi trodde den var berget datt den av :o

Leit, men da var det i hvert fall mulig å komme på talefot med den.

Helge som på det nærmeste ikke sto mere enn 2-3 meter unna laksen anslo den til å være minst 4 kilo så det hadde vært en fin førstelaks å få i Otra.

Vi prøvde på flere spennende plasser men det virlet ikke som om laksen var så villig til å bite på fluer i overflaten denne dagen. Og da jeg fikk høre at det var lov å fiske med søkke+tubeflue (bare søkket var av den typen som ikke kan få vann i seg) ble fristelsen for stor til å fiske med det. Og ganske riktig smalt det på en ny mellomlaks på det, men her fikk jeg betale prisen for dårlig forarbeid. Snella låste seg, og mens jeg fiklet med bremsen ble presset på fisken for hardt og tubefluekroken rettet seg ut.

Snella jeg brukte var en reservesnelle som for lengst burde ha vært på service eller i søpla, men den ble brukt da jeg i farten ikke greide å finne spolen med nytt ferskt snøre til den snella jeg egenlig hadde tenkt å bruke. (blir litt rotete i bilen når man er på ferie :) )

Vel, da ble det ikke Otralaks på meg, hverken bleke eller skikkelig laks, men vassdraget var vakkert og spennende å fiske i, så det er ingen tvil om at jeg kommer tilbake!

Jo før jo bedre

Tusen takk til HelgeA for god guiding og hyggelig selskap ved elva ;)

120820072317sEC75FC4gVIBjtV5mJ.jpg?46

Men det skulle bli litt fisk på meg (bortsett fra masse små ørreter da). I gullvederbukvannet nedenfor dyreparken fikk jeg svingt fluestanga litt

120820072318J1WCNnandyVhLWSJ8b.jpg?24

Og gullvederbukene var mye greiere å ha med å gjøre. Ikke datt de av under fighten heller :)

120820072319xx43xaMWClRSDUNiIC.jpg?51

Morsomt å gå og kaste på fisk man ser godt

Fikk også denne som jeg tror må være gullfisk

1208200723205DKpZQg2lKN4W59DYy.jpg?16

men den tok jeg på agn.

Da vi kjørte over Varoddbrua i dag på vei til Oslo tittet jeg ned på plassen vi liker så godt å stå og tenkte at neste gang skal det jammen bli fiske i sjøen også.

Vi får se :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke Svein G for noen virkelig hyggelige timer langs sone 5A, beklager selvfølgelig at det ikke ble noen laks på land (skylder på dårlig guide).

Håper at Svein får anledning til nok en tur innen elva stenger 15. september, da skal jeg gjøre mitt til at det skal komme laks på land.

Velkommen tilbake Svein

Helge A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guidinga var helt topp den. Ikke din skyld at jeg ikke greide å få opp noen av laksene som beit på. :)

Jobber hardt for å få til en ny tur dit før 15. sept.

(Gir beskjed straks jeg vet noe mer om det)

Teorien om at Otra er ganna kan ha noe for seg. Ser ingen grunn til at den første laksen skulle løsne, og snella som låste seg låste seg jo ikke da jeg testet den etterpå. Så helt klart noe merkelig på gang. :unsure:

Men det nytter å kjempe mot ganning. Før eller siden slipper trolldommen taket, og da kan det løsne skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser i hverfall utrolig flott ut i elven.

Når det gjelder blankinga av gabbe så kom vel ikke det som noen stor bombe. Søkke og tube er vel forbudt i denne elva å da kan det fort bli vansklig for gutten.

Så ingen drømmejobb å værra gudie for en slik en. Synd du mistet den ene Svein.

flotte bilder å flott ørret fikk du i hverfall ut av turen, men fuglebilde hvor er det ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder blankinga av gabbe så kom vel ikke det som noen stor bombe.

Tulling !!!! :unsure:

Det er du som en blanke-kongen når det gjelder laksefiske.

Men jeg kan trøste deg med at det kommer et fuglebilde i tråden her i kveld :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser i hverfall utrolig flott ut i elven.

Når det gjelder blankinga av gabbe så kom vel ikke det som noen stor bombe. Søkke og tube er vel forbudt i denne elva å da kan det fort bli vansklig for gutten.

Så ingen drømmejobb å værra gudie for en slik en. Synd du mistet den ene Svein.

flotte bilder å flott ørret fikk du i hverfall ut av turen, men fuglebilde hvor er det ?????

tube og søkke lov eller ikke ?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse god steike fisk der. Flotte tegninger på fisken,men hvordan var smaken?

Som nevnt slapp jeg mine småørreter ut igjen. Men skal gi tilbakemelding når jeg får høre hvordan de ørretene som ble tatt smakte. Men jeg tipper de er gode som bare det. Er det noen grunn til at de ikke skulle være det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forhandlet hardt her i heimen og gått med på å bli med på både det ene og det andre, bursdagsselskaper, spill-kvelder, alkoholfattige fester + at jeg skal tilbringen mye tid hjemme med barna mens samboeren min er ute og herjer.

Og belønningen:

JEG FÅR ET NYTT FORSØK I OTRA !!! :D

Alt annet fiske får vike i dagene framover - nå er det fluebinding, duggmarkplukking, kroksliping og andre forberedelser til OTRA-GUTSINGEN som får 1. prioritet.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og belønningen:

JEG FÅR ET NYTT FORSØK I OTRA !!! :)

Alt annet fiske får vike i dagene framover - nå er det fluebinding, duggmarkplukking, kroksliping og andre forberedelser til OTRA-GUTSINGEN som får 1. prioritet.

:)

Ja du er velkommen tilbake og jeg satser på at vi skal få laks på land neste helg....

Jeg fikk som du vet to sveler (smålaks, tert, pjakk osv.) 1,5 og 2,5 kg i går (tirsdag). I dag har vi fått en solid økning i vannføringen ( fra 70m3 i går til 183m3 i dag).

Du kan selv følge med på vannføringen her:

http://www.los.no/portal/page?_pageid=53,1...nuSectionId=562

oppdateringene kommer noen timer etter reell tid (ca tre-fire timer).

Jeg ser frem til laksefiske med deg lørdag 25 og søndag 26. august...

Tight lines

Helge

Endret av HelgeA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet fiske får vike i dagene framover - nå er det fluebinding, duggmarkplukking, kroksliping og andre forberedelser til OTRA-GUTSINGEN som får 1. prioritet.

Ja ,man må vel binde fluer etter hver tur så mye laks som du får :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forhandlet hardt her i heimen og gått med på å bli med på både det ene og det andre, bursdagsselskaper, spill-kvelder, alkoholfattige fester + at jeg skal tilbringen mye tid hjemme med barna mens samboeren min er ute og herjer.

Ikke så alkoholfritt likevel :D:D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.