Gå til innhold
Fiskersiden

Rettigheter ang bilder


ThorEH
 Share

Recommended Posts

har hatt en liten diskusjon med en fiskekompis idag ang. hvem som er rettighetshaver og hvem som skal oppføres som fotograf på ett bilde..

Om dette er det samme, eller om det kan deles.. altså om fotografen automatisk er rettighetshaver.

Situasjonen er : jeg har tatt bilde av hans fisk, med mitt kamera (dvs pr.definisjon ikke mitt, men ett jeg låner, bruker mitt eget minnekort) Hvem er rettighetshaver ? og hvem er fotograf ved en eventuell publikasjon ?

En annen situasjon: jeg tar bilde av hans fisk, med hans kamera.

Hvem er rettighetshaver, og hvem skal oppføres som fotograf ved en eventuell publikasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er opplagt at den som fysisk trykker på knappen er fotograf.

Når det gjelder rettighetshaver kan det vel straks bli litt mer kinkig. Hvis du fotograferer på oppdrag fra noen andre vil vel de kunne hevde rettighet til bildene?

Har vært borti samme problem hos fotograf. Tok barnebilder. Fotografen hevdet at vi ikke hadde lov å kopiere bildene selv men måtte gjøre det hos dem (selvfølgelig til blodpris).

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Mener det er opplagt at den som fysisk trykker på knappen er fotograf.

Når det gjelder rettighetshaver kan det vel straks bli litt mer kinkig. Hvis du fotograferer på oppdrag fra noen andre vil vel de kunne hevde rettighet til bildene?

Har vært borti samme problem hos fotograf. Tok barnebilder. Fotografen hevdet at vi ikke hadde lov å kopiere bildene selv men måtte gjøre det hos dem (selvfølgelig til blodpris).

- Håvard

Har jobbet hos en portrettfotograf. Dette er helt vanlig. Selve fotograferingen tjener de ikke stort på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Loven skiller mellom to typer fotografier:

1. Et fotografisk bilde

2. Åndsverk.

For begge kategoriene gjelder følgende: Fotografen har eiendomsretten til originalbildet, og bruksretten til det, ved at han har eneretten til å fremstille eksemplarer av fotogafiet, og offentliggjøre det. Andres bruk av fotografiet avhenger derfor av at fotografen har samtykket. Den største forskjellen på rettighetene til et fotografisk bilde, og et åndsverk, er vernetiden.

Vernetiden for et fotografisk bilde er begrenset til 15 år etter fotografens død. For et åndsverk er den samme vernetiden 70 år.

Gir meg!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, må man ha "nytt" samtykke fra objektet før publisering av bildet ? Eller holder det med at han har samtykket i det bildet blir tatt? Jeg mener det siste ihh. til :

sitat:For begge kategoriene gjelder følgende: Fotografen har eiendomsretten til originalbildet, og bruksretten til det, ved at han har eneretten til å fremstille eksemplarer av fotogafiet, og offentliggjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Se og Hør ville ha blitt ei rimelig kjedelig blekke, om de måtte ha samtykke for å publisere bildene de har tatt.. Hva som er av almenn interesse, er ett forholdsvis vidt begrep.. Det avgrenses vel opp mot det som kan sies å være (ære)krenkende/belastende..avsløre personlige/huslige forhold osv... Selv om ikke alle forhold er lovregulert... så finnes det bransjenormer... f.eks at man skal følge "vær varsom plakaten"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotograf har opphavsrett, det er alle enige om. Men sålenge personen på bildet er en tydelig del av motivet , må en ha dennes samtykke.

Eks: Ta bilde av en statue med 100mennesker bak, og du kan publisere det. ta bildet av en statue med 100personer bak, og en foran statuen, så kan du det ikke.

Se også:

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...er.cgi?id=85881

Ser særlig på denne:

Når det gjelder spørsmål som samtykke, har Høyesterett uttalt:

"For øvrig må man etter min mening være varsom med å forutsette at avbildede personer har gitt forhåndssamtykke eller gitt en annen rett til å samtykke etter §15. Slike forutsetninger vil være egnet til å uthule det personlige rettsvern som §15 gir. Det må i denne sammenheng også legges vekt på at personer som blir avbildet, ofte ikke vil ha kjennskap til sin rett etter §15. De som profesjonelt utnytter fotografier, må derimot forutsettes å ha kjennskap til regelen i §15, slik at de kan legge opp rutiner for å sikre at samtykke blir gitt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.