Gå til innhold
Fiskersiden

Fjerning av tang/sjøgress?


ChristianM
 Share

Recommended Posts

I sommer fant jeg to doble torskeruser som noen hadde mistet i sjøen. De var ikke merket med navn og hadde heller ikke blåse.

De bar spor av å ha ligget ei stund i sjøen, ved at de var begrodd av sjøgress (? rødaktig vekst) og bittesmå blåsjell. Sjellene har jeg fått bort, men gresset er veldig tidkrevende å fjerne. En ålefisker fortlalte at det var enkelte skjær der det levde små rekelignende dyr (tanglopper?) som spiste rent utsyr i løpet av et par dager, men jeg har ikke tilgang til båt akkurat nå, så det hjelper meg ikke.

Går det an å la de ligge fuktig noen dager, og satse på at biomassen begynner å råtne, og deretter spyle det av? Noen andre triks? Helst noe jeg kan gjøre hjemme i hagen...

mvh

Chr M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor svak er "svak"? Skulle gjerne visst blandinsforholdet, ca...

mvh

C

Hvis du vil være mer miljøvennlig, kan du fukte rusen i vann. Pakke den i en tett svart søppelsekk og la den ligge i solen noen dager. Da vil naturen selv gjøre kort prosess med tangen.

Her på sørvestlandet kan det jo bli vanskelig å finne solen, men anyway.........

Tanglopper som spiser bort tangen har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kaustisk soda til dette bruket lager du med ca tre spiseskjeer soda til 10 liter vann.

Jeg anbefaler dog ikke dette til fiskeredskaper som ruser og garn, da den løser opp evt impregnering av tråden i surringene. Resultatet kan bli at knutene går opp og rusebånd og telner begynner å rakne. Den er også sterkt korroderende, spesielt mot jern og aluminium

Rudolfs måte er den greieste. Hvis rusene ikke går inn i en svartsekk, Så sprett opp en eller to sekker og legg de over som en presenning. De trenger ikke egentlig å ligge i sola, du kan godt legge dem et sted i skyggen også. Groen råtner allikevel. Jeg har gjort dette mye med garn, og ei lita uke pleier å holde. Da kan de spyles rene.

Hvis du har det travelt, så vil en høytrykksvasker gjøre jobben ganske effektivt, men det er litt mere strevsomt.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.