Gå til innhold
Fiskersiden

Dyrking av jordmakk


Silver
 Share

Recommended Posts

Gjest trolle36

er lurt å ha to kasser så man får luftet den noen ganger i uka, marken har lett for å klumpe seg etter utrolig kort tid når det blir en del sammen.

husker foresten at for en go del år siden oppe i Surna ved Vindøla Camping at en bonde hadde tømt ett lass korn i kanten av ett jorde...luktet utrolig surt der da kornet hadde begynt å gjære men du verden, vi plukket mark med bare fingrene i den haugen, kanskje korn kunne være noe å blande inn i jorda?

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,der.er en ivrig laksefisker og dette med mark har ikke vært det store problemet.har spikret meg en trekasse på 60 x 90 cm med lokk.bruker strøm for og få makken opp av jorda.tar bare stor,fin duggmakk.

holder på med dette i flere dager før sesongen begynner og har da makk for lang tid fremover.denne legger jeg i trekassa sammen med nesten bare løv,samt litt mose.makken spiser kun av løvet etter som det visner(råtner),og blir veldig fast i ,,fisken,,.henger svært godt på kroken.trekassen har jeg gravd ned hvor det ikke er sol, bare lokket synes.holder seg da kjølig.de dagene det ikke er fiske,fyller jeg på med ny makk og på denne måten har jeg makk hele sesongen igjennom.

Endret av smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smøla

Hvordan bruker du strøm? Kan du gi en beskrivelse av hvordan....og du bruker vel ikke 230 Volten rett fra veggen?

OK, nå har jeg kommet litt lengre i prosessen.

Var oppe på et hagesenter og kjøpte en plastkasse og noe ku-kompost, så strimla jeg noen matposer av papir og noe aviser, og blanda så strimler og ku-kompost, fukta blandinga og overførte deretter makken i kassen. Deretter ute og raka litt på plenen og samla sammen slått gress som jeg helte oppi. Skal fyre etter med kaffegrut og potestskrell og annet husholdningsavfall etterhvert.

Kasse og "ingrediense". Husk å bruke ku-kompost og ikke vanlig blomstermuld, ku-komposten er mer konsentrert og mindre utblandet, og er full av mikroorganismer, dette behøves for å få makk-komposten til å virker som den skal, og gir god næring til makken.

33171_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13526/33171.jpg

Slik ser blandinga ut

33172_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13526/33172.jpg

Så er det bare å vente og se om makken trives, og om der etterhvert skjer noe formering/klekking av småmark...dette blir spennende. Godt å være i gang med prosjektet.

Endret av Silver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæsken, tatt av marken, får man si :)

Så ut som det var en fin dagsrasjon du hadde fått tak i :D

Oppbevar marken kjølig, det tror jeg er det viktigste. Et kjølerom som holder 7-9 grader (sommer som vinter) er perfekt. Ikke noe problem med ynglingen av mark. Trives marken, går det av seg selv.

Mange tynne små streker vil dukke opp etterhvert. Skal bli interessant å se om prosjektet ditt lykkes.

Og send oss tilbakemelding ang. hvor raskt marken vokser. Det er det viktigste.

Å bruke plastbeholdere har jeg sett de som kan dette gjør. Gjerne 60 ggr. 40cm og ikke så dyp. Kanskje 20cm. Og mørk og fin matjord, blandet med de riktige ingredienser. Prøv hønsemøkk, det var helt knall ifølge danskene. Og de blander jorda med avispapirstrimler, litt kaffegrut etc. Og det "verste", marken ser ut til å trives storartet i alle kassene de har inne i pick-up`ene sine :D

Haugevis med plastkasser, som får en laksefisker til å blekne i misunnelse !

Men ikke kjøp slik plantejord som vi pleier å bruke til bed etc.

Grav jorda selv, og spesielt slik jord som marken trives i ute. Der det er mye mark, der er det fin jord.

Og enda viktigere tror jeg, jorda må ikke være for blaut. Kun litt fuktig. Og det fine med avispapiret i jorda, er at papir vil samle fuktighet, og derfor bidra til å holde fuktigheten i jorda på et aksetabelt nivå !

Kan være lett å fukte jorda litt for mye, og uten avispapir kan jorda altså bli for blaut. Og marken legger seg på bunnen og råtner. Ikkje bra, hvis man har ei kjerring i huset. Skilsmissegrunn nr. 1

Tillegg:

Det med å lage en kompost av gress eller hageavfall må du være forsiktig med. Det kan raskt bli en meget varm komposthaug av gress etc. og da blir jorda sur og varm og marken råtner !

Og denne typen mark, tror jeg ikke trives i denne typen miljø. Komposthaug riktig nok, men ikke av den varme typen. Har sett en egen type mark i slike hauger, og de er små og tynne, gjerne med striper.

Mel har jeg hørt man fòrer marken med, også skummet melk. Men også dette må brukes riktig, ellers vil du få for mye muggel i jorda som ikke er bra. Når det gjelder å få marken fast og fin, så anbefaler jeg ikke å tenke på dette under oppdrettet. Da er det viktigste at marken trives og yngler som bare det. Faste og fine marker oppnår man etter at man plukker noen dagsrasjoner fra samlingen.

La bare marken da gå i tørr mose ett par dager før fisking, for å gå ut av seg safta. Den spiser jo planterester, jord, løv etc. og er ikke så fast og fin som vi vil ha den når den går i løs jord. Duggmark blir også "steinhard" når man gjør dette, og den blir mye drøyere på kroken !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg brukte også strimler av slike gamle matposer av papir (som vi fikk før renovasjonen gikk over til nedbrytbare plastposer), disse er litt stivere enn avispapir. Slik sett fikk jeg mer struktur og luft i blandinga, i det jorda fordelte seg bedre og ble på en måte løfta opp fra bunnen. Ytterligere luftig blei det da jeg blanda oppi plenklippet gress. Så passer jeg på fuktigheta så skulle det ikke bli noen råtne makk i bunnen..forhåpentligvis. Forøvrig har jeg på forhånd blitt singel, så ingen fare for skilsmisse....hehehe

Bra å bruke jord man har gravd selv, men jeg valgte altså å kjøpe kugjødselkompost av den konsentrerte sorten, den er utblanda kun med torv, og blir derved luftig og er full av mikroorganismer. Dette burde være like godt som selvplukket matjord. Vanlig blomsterjord som man kjøper er mindre god, i det den inneholder mindre mengder konsentrert ku-gjødsel, og noen varianter er fullstendig steril (inneholder ingen mikroorganismer), slik jord kan man ikke bruke. Mikroorganismene hjelper nemlig å bryte ned komposten slik at den blir lettere å fordøye for makken.

Det jeg nå er mest spent på, er hvor hurtig småmarkene vil vokse og hvor stor de blir....selvfølgelig betinget av at jeg lykkes med å få de store jeg har nå til å formere seg...hehe

Endret av Silver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Chironomus. Ja dette blir interessant og spennende.

Jeg tok forresten vare på jorda fra den første kassen, der kan nemlig ligge noen kokonger med egg. Kanskje er jeg heldig og får litt yngel derfra og.

er lurt å ha to kasser så man får luftet den noen ganger i uka, marken har lett for å klumpe seg etter utrolig kort tid når det blir en del sammen.

husker foresten at for en go del år siden oppe i Surna ved Vindøla Camping at en bonde hadde tømt ett lass korn i kanten av ett jorde...luktet utrolig surt der da kornet hadde begynt å gjære men du verden, vi plukket mark med bare fingrene i den haugen, kanskje korn kunne være noe å blande inn i jorda?

Jepp, her ryr det på med gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jaggu du er inne på et godt spor her :D

Har markoppdretterne sett dette, ville nok deres økonomikailler blitt litt skeptisk.

Du kan bare starte opp firma etter dette. Og det er faktisk mye penger i det !

Tror ikke du villet mangle kunder oppe i Gauldalen ihvertfall. Og mye bedre enn de pinglene de selger nå for kr.1,- pr. mark !

I programmet jeg så på TV for mange år siden ang. noen som startet markopdrett, var det et rom med enkle hyller rundt veggene. Og på de var det massevis av baljer, stappfulle med mark. Og det var et enkelt kjølerom på kanskje ca. 10m2. En hjørnesteinsbedrift bare dette ene rommet, for å si det mildt :)

Over baljene kan gasbind, tøy etc. brukes som strekkes rundt baljene/karene med husholdningsstrikk.

Da får jorda luft, og i tillegg stikker ikke marken av. Men marken stikker aldri vekk fra jorda, hvis den trives.

Det gjør den hvis rommet blir for varmt utpå sommeren :P

Og halve Norge starter heretter markfarm, og neste år blir marken forbudt i de fleste elver!

Det hadde vært typisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke dumt ut dette!

Tror jeg skal lage til noe i garasjen. Slik at jeg har rikelig med makk til neste år:)

Noen som vet ved hvilken temp marken trives best ?

Dersom de liker seg bedre med litt høy temp, kunne det jo være en ide å slengt en varmekolbe fra et akvarie oppi. Bare den ikke blir for varm og sprekker.

Hvor ofte "føder" markene iløpet av et år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet ved hvilken temp marken trives best ?

Kjøleskapstemp. er topp. 7-9 grader. Kjølerom anbefales, da det raskt kan bli for varmt i en garasje om sommeren. En kald og mørk kjeller er også brukbart, men også den kan komme opp i 15-16 grader når langvarig tropevarme. Har opplevd at all feitmarken prøver å rømme opp av bøttene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Lagte meg en liten kompost.

Bark med barnegrøt i bunn, og halvråtten gras på toppen. Blannet også litt grus inni for å få markene hardere utpå.

Fyller på vann og organisk avfall etterhvert som det minsker. Kommer med tilbakemelding på hvordan dette går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnegrøt....dæven her blomstrer kreativiteten. :)

Hvordan funker barnegrøt, og i hvilken form.....er det pulver, eller..? Eller var det i overført betydning....?

Har forresten lest noen steder at sand, aske etter ubehandlet brendt trevirke i små mengder (ikke papir og annet papirsøppel som inneholder giftstoffer), og liknende også er bra å fyre i komposten, dette for at makken bruker dette litt "grovere materiale" som hjelpemiddel i fordøyelsesprosessen. Gjenstår å finne hva som best egner seg.....noen som har rocksolid tips vedr. dette?

Endret av Silver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe på et hagesenter og kjøpte en plastkasse og noe ku-kompost, så strimla jeg noen matposer av papir og noe aviser, og blanda så strimler og ku-kompost, fukta blandinga og overførte deretter makken i kassen. Deretter ute og raka litt på plenen og samla sammen slått gress som jeg helte oppi. Skal fyre etter med kaffegrut og potestskrell og annet husholdningsavfall etterhvert.

Kasse og "ingrediense". Husk å bruke ku-kompost og ikke vanlig blomstermuld, ku-komposten er mer konsentrert og mindre utblandet, og er full av mikroorganismer, dette behøves for å få makk-komposten til å virker som den skal, og gir god næring til makken.

33171_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13526/33171.jpg

Slik ser blandinga ut

33172_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13526/33172.jpg

Så er det bare å vente og se om makken trives, og om der etterhvert skjer noe formering/klekking av småmark...dette blir spennende. Godt å være i gang med prosjektet.

den jorda du har her. kan den ikke lett få mugg på seg, det gjorde det for meg i vår

og det likte ikke marken. kan si at det lukta noe inn...i..h..

av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smøla

Hvordan bruker du strøm? Kan du gi en beskrivelse av hvordan....og du bruker vel ikke 230 Volten rett fra veggen?

OK, nå har jeg kommet litt lengre i prosessen.

Var oppe på et hagesenter og kjøpte en plastkasse og noe ku-kompost, så strimla jeg noen matposer av papir og noe aviser, og blanda så strimler og ku-kompost, fukta blandinga og overførte deretter makken i kassen. Deretter ute og raka litt på plenen og samla sammen slått gress som jeg helte oppi. Skal fyre etter med kaffegrut og potestskrell og annet husholdningsavfall etterhvert.

Kasse og "ingrediense". Husk å bruke ku-kompost og ikke vanlig blomstermuld, ku-komposten er mer konsentrert og mindre utblandet, og er full av mikroorganismer, dette behøves for å få makk-komposten til å virker som den skal, og gir god næring til makken.

33171_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13526/33171.jpg

Slik ser blandinga ut

33172_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13526/33172.jpg

Så er det bare å vente og se om makken trives, og om der etterhvert skjer noe formering/klekking av småmark...dette blir spennende. Godt å være i gang med prosjektet.

:) HEI IGJEN.joda,bruker strøm rett fra veggen.har en ca tre mtr lang lkabel m/stikk i ene enden.den andre går inn i en av/på bryter.derfra to ledninger ut igjen med en stor sukkerbit(kobling) i hver.i disse sukkerbitene har jeg festet en ca.25-30 cm lang rustfri stålpinne,ca.3-4 mm i diam. overgangen mellom stålpinne/sukkerbit er inkapslet i en trebit(teak) nesten som et håndtak.setter pinnene i en avstand på 1,5-2 mtr og slår så strømmen på (220 v).bruke skjøteledning så jeg rekker over hele plena og ellers omkring. har ikke hatt problemer med dette i de 5 årene jeg har hatt denne innretning.bruker gummistøvler,slår ikke av strømmen når jeg plukker.lykke til.

Endret av smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be careful, dette er ikke å spøke med for "amatører". Meget skummelt hvis plena er blaut. Man skal jo bruke fingrene nedi gresset også :lol: Strøm og fuktighet, fysj å fysj !

Ja helt enig, dette kan vaere farlig! Men man kan ellers anvende et bilbatteri med samme effekt. Bruk de kablene som kobbles paa for aa ladde batteriet. Paa den "loese" enden, klipper Du de to staale pinner som Du beskriver. Og Bingo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten allerede sett småmakk på rundt 1 cm, så enten har de begyndt å formere seg, eller så er det babymakk som har lurt seg med i jordrestene fra da jeg plukka stammen fra den komposthaugen...

Er vel like før du blir bleieskift-arbeider nå :lol:

Stell godt med marken, klodens vakreste skapning !

Det blir nok raskt mange små babymark skal du se :) Og kraftfòr gjør nok sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Prosjektet gikk desverre i dass. Hadde dem stående i kjelleren i 4 mannsboligen der jeg bodde, og psykopatkjerringa i etasjen over benyttet anledningen til å fylle kassen med innsektmiddel. Er vel bare en 40 - 50 makk igjen der nå. Har nå flyttet og fått oppegående naboer, så nå kan jeg gjøre nytt forsøk....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.