Gå til innhold
Fiskersiden

Gjørme, suter og ål…


Chris77
 Share

Recommended Posts

Jeg mistet flere ål. Den første ba jeg om selv.

Matchstang og ålefiske hører definitivt ikke sammen.

Bytta til 1,5lb stang og 0.28sene. Høylytt jubel og stående applaus når braid-fortommen røk, de kjørte seg fast i nedsunket tre eller blekkene.

Man må være nådeløs.

33043_s.jpg

Etter at jeg mistet to pene ål kvelden før, fant vi ut at det måtte ryddes.

33044_s.jpg

33045_s.jpg

Gjørme!

33046_s.jpg

33047_s.jpg

Turens morsomste øyeblikk var det når toppknot fikk suter, og kjørte den så hardt at den plana!

33048_s.jpg

33049_s.jpg

Ål er en heftig utfordring.

33050_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålefiske er noe av det drøyeste jeg har vært med på :D

Den første ålen ålet seg ut av håven og datt under tre gresstrå før den forsvant på et tiendels nanosekund.

Christian hadde utvilsomt draget på de største,men de ville ikke bli med opp..til neste år blir det revansj,eller hva Christian? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig gjørme rapport :D

Jeg bruker 0,25-0,33 mono til ålefisket hvis det ikke er landings problemer. Vil også anbefale snap svirvel mellom glidende søkke og kroken.

Ett annet alternativ er fireline med siste delen 0,45mono,men da bør det være så ille som bildene dine viser.

Eller som jeg hadde gjort... Byttet plass.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Ålefiske er kult, synd det ikke ble noen beist. :D

Har blitt noen turer etter ålen i år på meg også.

Jeg brukte for tynn sene både på fortommen og hovedsena på de første turene mine, og mista en stor ål pga senebrudd. Mista også en stor ål som gnagde over fortommen som var av 0,30 mm fc. Kjipt det, når det endelig napper, men man feiler og lærer.. :D

Har gått opp til 0,35-0,37 mm hovedsene og 0,40 mm fluorcarbon som fortom, den er såpass sterk at jeg må slite litt for å klare og bite over den. Angret ikke på det da to-kilosen endelig satt. Det kan også være lurt å sjekke fortommen, og et godt stykke opp på hovedsena hver gang man bytter agn og særlig etter å ha fått fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian brukte hair-rig og hadde ingen problemer med avkroking,satt pent i leppa hver gang.

Jeg brukte ikke hair-rig og slet litt mer med avkroking,men det gikk på et vis.Med unntak av en ål som klarte å stikke av med kroken i halsen.Vi la beinhardt press på hver eneste fisk fra tilslag til håving,det var ren bunn lenger ut,men inne ved land var det en del siv og liljer.Hvis vi slakket ørlite grann på sena i et halvt sekund klarte ålen å holde seg fast i vegetasjonen,slo ikke feil en eneste gang.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian brukte hair-rig og hadde ingen problemer med avkroking,satt pent i leppa hver gang.

Jeg brukte ikke hair-rig og slet litt mer med avkroking,men det gikk på et vis.Med unntak av en ål som klarte å stikke av med kroken i halsen.Vi la beinhardt press på hver eneste fisk fra tilslag til håving,det var ren bunn lenger ut,men inne ved land var det en del siv og liljer.Hvis vi slakket ørlite grann på sena i et halvt sekund klarte ålen å holde seg fast i vegetasjonen,slo ikke feil en eneste gang.

Hair rig til ål ? Gidder du beskrive litt mere ? Agn feks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hair rig til ål ? Gidder du beskrive litt mere ? Agn feks ?

Tror ikke hair-rig er nødvendig. Viktigere med nappindikasjon uten særlig motstand.

Agn vi brukte var mark, reke eller småbiter av mort.

Lykke til med stå Karl Inge.

Kan tenke meg at havål er heftig når små kompisene på en snau kg lager sånn baluba.

Ang. fortom så tenkte jeg å gå for denne:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...:MEWA:IT&ih=006

Noen som har testa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport gutta. Dere skal ha for gøtsinga i gjørma. Tror vel egentlig dere hadde hatt større sjangs på ål av litt bedre størrelse litt lengre opp i vassdraget. Nå utover er det selvsagt mulig å få en og annen utvandrer..Når det gjelder dyp kroking og ål så er det vel mulig å redusere problemet ved å bruke passe store litt langskafta kroker. Feks FOX serie 1 i størrelse 6 eller 4. Det og raske tilslag har ihvertfall funka for meg. De aller minste ålene kan ha litt trøbbel med å få en såpass stor krok inn i munnen, men det er strengt talt bare en fordel. Blir noen bomnapp, men det er det verdt. Hør for øvrig på Jørgen. Han har landa noen skikkelige beist i år, til godt over 2 kilo. Skal dere bruke fisk som agn hadde jeg nok kjørt tynneste stålwire. Dette for rett og slett ikke å sette kroker igjen i gjeddene. Har en misstanke om at det kan være en og annen veldig brukbar gjedde i vannet dere har fisket i. 0,40 FC vil jo selvsagt berge de aller fleste gjeddene, bortsett fra den 10 kilosen som Murphy selvsagt sørger for biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Er ingen erfaren ålefisker i det hele tatt, men satset litt etter ålen i sommer. Det ble mye blanking, og jeg mistet en stor ål fordi jeg undervurderte styrken dens og brukte for spedt utstyr. Jeg mistet antakeligvis en bra ål i fylla også... :)

Jeg fikk etterhvert noen råd " her og der"som hjalp meg på vei. Hadde bare helt drøyt mye flaks den aktuelle natten og fant en plass hvor det tydeligvis var et lite "ormebol", og jeg har siden blitt fortalt av erfarne ålfiskere at jeg nok aldri kommer til å oppleve noe sånt igjen. Btw, jeg glemmer aldri lyden av den stramme sena som gikk rundt i stangringene da jeg kjørte 2,13 kilosen med låst brems for å presse den opp fra bunnen, sinnsykt sterk fisk ;)

Jeg har brukt 3 stk 2,5 punds karpestenger i tillegg til kevlexen(1,75 pund). Sistnevnte ble litt spinkel, men jeg fikk pressa opp en 1700 grammer på den. Der jeg fisket var det brådypt fra land, så det var nok derfor det gikk. Hadde det vært langgrunt ville jeg muligens ikke klart å få den opp fra bunnen og da ville den garantert funnet noe å krølle halen sin rundt..

Endret av Jørgen Ø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen hundre timer etter ål, riktignok i forrige århundre, men her er noen erfaringer som ble høstet av Ål Star Team den gangen:

- Fortom: Wire av samme typen som til gjedde, men i noe tynnere utgave (15-20lb) holder, men kan også i enkelte tilfelle bli litt stiv. Noen ganger er også ålen (spesielt de store) vâr for dette. Mitt beste tips er, som Kay Arne skriver ovenfor, Kryston Quicksilver. Dette er karpe-fortom, men i grovere versjoner (35lb) holder den i massevis. Denne er tykkere enn wire, men MYE mykere. Til slutt: Ikke undervurder ålens evne til å sage over fortommen. Husk at en ål rygger og slenger hodet fra side til side under faiten, noe som gir stor slitasje selv om tenna er små. Har selv opplevd avsaget kevlar-fortom.

- Dyp kroking: Hair-rig har sjelden fungert etter planen. Hair-rig fungerer til karpefisk, ettersom de har tennene i svelget, og derfor "behandler" maten der. Ål (og annen rovfisk) holder byttet med munnen, og når den først svelger går det rett ned i magen. Mitt beste tips er å kroke tidlig, spesielt med mark som agn. Med agnfisk og reke er det litt enklere. Bruk kroker uten mothake! Disse kan løsnes selv om de sitter litt dypt. Ikke blir engstelig ålen spytter blod, det gjør den uansett, som forsvar. Åleblod er som kjent giftig. Det er forøvrig usikkert om utsatt ål overlever. Gjenfangst av kroket og gjenutsatt ål er liten. Ettersom ålen er på vei til å utryddes er kanskje dette noe å tenke på. I Sverige er den nå total-fredet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.