Gå til innhold
Fiskersiden

sjøørret gyting ?


 Share

Recommended Posts

Når du skriver småelver så tyder jeg det sånn at du ikke mener bekker. I de småelvene som jeg fisker i så begynner oppgangen av sjøørret i midten av juli, med en jevn oppgang helt ut i disse tider. Jeg møter gjerne på de første sjøørretene rundt 10. juli og er jeg heldig så kan jeg få en og annen nysteget fisk i slutten av august. Da er det merkbart at det nærmer seg gyting og at oppgangen av fisk stilner.

Selve gytingen starter i midten av oktober og varer ut til starten av november.

Håper det var greie opplysninger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver småelver så tyder jeg det sånn at du ikke mener bekker. I de småelvene som jeg fisker i så begynner oppgangen av sjøørret i midten av juli, med en jevn oppgang helt ut i disse tider. Jeg møter gjerne på de første sjøørretene rundt 10. juli og er jeg heldig så kan jeg få en og annen nysteget fisk i slutten av august. Da er det merkbart at det nærmer seg gyting og at oppgangen av fisk stilner.

Selve gytingen starter i midten av oktober og varer ut til starten av november.

Håper det var greie opplysninger :unsure:

takker for svar, men hvordan fungerer dette i små bekker da ??? når på året og om den går opp om dagen eller kveld når det er mørkt ??? jeg skal nemlig skrive en oppgave om dette emne ......

er det noen forskjeller hvor i norge man er etc... ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen på forumet som kunne vist deg en fin bekk med fisk i fri utfoldelse,men fylke/tettsted navn på avataren din hjelper sikkert :unsure:

Jeg tittet i en lokal bekk i går natt. Så kun eksemplarer opptil ca 1kg,virker som de største venter på litt mere vannføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen på forumet som kunne vist deg en fin bekk med fisk i fri utfoldelse,men fylke/tettsted navn på avataren din hjelper sikkert :unsure:

Jeg tittet i en lokal bekk i går natt. Så kun eksemplarer opptil ca 1kg,virker som de største venter på litt mere vannføring.

i nærheten av drøbak/oslo.... er området rundt meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg garantere deg toppkarakter om emnet,fordi her er det mye info:

https://www.fiskersiden.no/index.php?option...id=35&Itemid=39

Jeg stiller opp til høsten om det lar seg gjøre,for dette er lærerikt og ikke bare teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke glem at fisken ikke gyter hvert år! Annethvert er gjerne mønsteret. Når det er sagt er det utrolig hvor små bekker som skal til for at sjøørreten skal gå opp og gyte. Samtidig er disse ekstremt sårbare for endringer i vannstanden. Tørker bekken ut kan en hel generasjon gå fløyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg garantere deg toppkarakter om emnet,fordi her er det mye info:

https://www.fiskersiden.no/index.php?option...id=35&Itemid=39

Jeg stiller opp til høsten om det lar seg gjøre,for dette er lærerikt og ikke bare teoretisk.

takker for tips, hvor er odalsbekken ??

Bare ikke glem at fisken ikke gyter hvert år! Annethvert er gjerne mønsteret. Når det er sagt er det utrolig hvor små bekker som skal til for at sjøørreten skal gå opp og gyte. Samtidig er disse ekstremt sårbare for endringer i vannstanden. Tørker bekken ut kan en hel generasjon gå fløyten.

vet du når på året de er mest aktive her på østlandet ??? og om det stort sett er på kveldstid osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke glem at fisken ikke gyter hvert år! Annethvert er gjerne mønsteret.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner?

I små bekker\elver vil opp imot 50% av bestanden hver høst befinne seg i sjøen og dermed sikre at stammen til enhver tid har backup om katastrofen skulle inntre. Det er ikke slik at man kun finner gytefisk der annethvert år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt klønete formulert, eventuelt kraftig misforstått! (tipper det siste)

Poenget er at enkeltindividet ikke gyter hvert år, men gjerne har et hvileår mellom hver gyting. Beviset får man hver høst i form av sølvblanke fisker som ikke har spor av rogn eller melke i bukhulen, men som mer enn gjerne hiver seg over en riktig servert vobbler, sluk eller annet. I våre større innsjøer med bestand av predatorørret ser man det samme mønsteret: gytefisken er i elva for lenge siden, mens fisken som står over gytinga det året spiser seg opp for en mager vinter, og ergo er i topp kondisjon og med ditto bitevilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.