Gå til innhold
Fiskersiden

Skal kjøpe meg kompaktkamera!


Anatema
 Share

Recommended Posts

Hei.

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera, men det blir litt i dyreste laget for øyeblikket, så jeg går for et kompakt kamera isteden.

Har sett litt på Panasonic Lumix DMC-LX2, og det virker jo ganske greit, med mange manuelle muligheter osv.

Har da tenkt å kjøpe denne pakkeløsningen: http://www.pixmania.com/no/no/533700/art/p...html?itag=9698#

Det jeg lurer på er om jeg kan få mer for pengene eller om jeg kan få "tilsvarende" kamera til en billigere penge.

Også om noen har erfaringer med disse panasonic kameraene.

Jeg legger ganske stor vekt på muligheter for manuell fokus, eksponering, blender greier, lukkertid osv. (Har ikke så god peiling på begreper for øyeblikket)

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger STOR vekt på disse tingene så kjøper du heller ett speilrefleks...

Legger FORHOLDSVIS stor vekt på det da, siden det er snakk om kompakt cam.

Må lissom ut med rundt 10lapper uansett for speilrefleks når man skal ha ekstra batteri, minnebrikke, objektiver og veske i tillegg til huset.

Gidder ikke å kjøpe det billigste som er av speilrefleks heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke gidder å kjøpe det billigste ? Det billigste (f.eks Nikon D40) koster omtrent det samme som det kompaktkameraet du nevner her, og vil levere MYE bedre bilder enn kompaktkameraet... så det er jo mer å ikke gidde å kjøpe kompaktkameraet da :D

Du trenger kun en minnebrikk i tilleg, og en 2gb minnebrikke av GOD kvalitet koster 300 kr (SanDisk Extreme III). Noe mer trenger du ikke kontra kompaktkamera..

MEN om du skal ha kompaktkamera vil jeg anbefale Canon sin Ixus serie, f.eks 850is

her : http://www.japanphoto.no/product/canon-digital-ixus-850-is/

Canon sine litt dyrere kameraer har en genial funsksjon som gjør at de kan ta selvutløserbilder i serie, f.eks 15 bilder. Helt genialt å ta bilder av fangsten. Ett bilde må jo bli bra :D

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om poenget med kameraet skal være at du faktisk gidder å ta det med (dvs så lite at du kan putte det i lomma, så raskt at du rekker å ta bildet, så billig at du tør å ta det frem til tross for dårlige forhold for kameraer) så anbefaler jeg et i Olympus Mju serien, der får du kameraer som er sprutsikre for en grei pris. Tidligere var i allefall Mju serien kjent for å ha god optikk. Ville styrt unna zoom varianter da de tar "smale" bilder ifht de uten (er dette hva man kaller brennvidden?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg legger ganske stor vekt på muligheter for manuell fokus, eksponering, blender greier, lukkertid osv. (Har ikke så god peiling på begreper for øyeblikket)

Tja, mitt gamle Olympus C5050 (kompaktkamera) har jo alle disse mulighetene, grunnen til at jeg gikk over til speilrefleks var hurtigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et zoomkamera, Olympus 550 UZ f.eks.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=369767

Jeg har netopp kjøpt ett (brukt) som dessverre måtte direkte inn på service, men de få testbildene jeg har tatt virker veldig lovende :P Det er ikke så veldig mye større enn et kompaktkamera.

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.