Gå til innhold
Fiskersiden

Tryta på besøk hos Fredz.


tryta
 Share

Recommended Posts

Denne helgen var det endelig min tur til å nyte gjestfriheten til Nordstrand sin blide gutt,og Andreas som lokal guide i Leira. Mens jeg skrev denne rapporten,så tikket det inn melding om at guiden hadde fått ei gjedde på noe over 4kg.

Fredrik møtte meg på på togstasjonen fredag ettermiddag.

Håpet var å banke inn noen nye arter på lista,så mange som 7 nye arter drømte jeg om.

Etter en kort rast innom pizzabussen så bar det i vei til MYGGVIKA. (Noen kaller plassen Dynovika.)

Vel fremme så sto det en blå skropel parkert i vika. Ett par voksene mennesker hadde en tank baki bilen med noen fisk oppi.

De skulle fraktes til ett vannverk hvor de skulle plasseres i aqarium.

Den ene fisken oppi tanken var en Hork,jeg ble helt blank i øynene :wub:

Den heldige fiskeren med rødt hår og hestehale kunne fortelle at den fisken hadde det tatt en stund å lure.

Når de hadde reist,så var Fredrik førstemann til å få fisk.

Ny art. Laue om jeg husker rett?

33604_s.jpg

Noe særlig mere spennende hendte ikke den kvelden,bortsett fra at vi stiftet bekjentskap med enorme mengder med immune mygg.

Glem myggservietter og mygga myggmelk,for de hordene enset ikke spede forsøk på å beskytte oss.

vi måtte rettogslett gi opp fisket.

Laue,Tryte,buk,mort og massevis av mygg hilset vi på der.

Lørdag.

I 13 tiden hentet vi El-Dælj alias Andreas.

Håpet var å lure opp etterlengtet Hork og gjørs.

Fiskeskrinet til Andreas vitnet om etterlengtet ekspertise innen denne artens habitat.

33605_s.jpg

Vel fremme ved en plass i leira som det er landet flere flotte gjørs,så var det desverre lite aktivitet hos fisken.

Tross iherdig fisking å søking etter artene,lyktes vi desverre ikke.

Vinden ble håpløs og overflate aktiviteten forsvant totalt.

Plassen var det lite å utsette på. Flotte bakevjer,kvisthauger og sivkanter hjalp ikke på fiskelykken.

33607_s.jpg

Fredrik kom med forslag om å prøve ei brygge nær varemessen i Lillestrøm pga mye nordavind fra alle kanter.

Her fikk Andreas og Fredrik raskt opp ypperlige agnfisk.

Jeg rigget opp 3 stenger med bunnmeitet laue,Andreas med duppmeitet laue,og Fredrik prøvde spinneren.

Etter en stund så den iherdige gjengen ut slik :)

33608_s.jpg

33609_s.jpg

Fredrik forsøkte iherdig å gå foran som ett godt eksempel,men blanket han også.

33610_s.jpg

Etter å ha kjørt Andreas hjem så svei vi av noen penger på sportshuset,før vi reiste utover til Asker etter solabbor og minisuter.

Solabboren var særdeles lettlurt,så det må kunne sies å være det eneste positive over at arten er her i landet. Sørven forsynte seg grovt av maisen vi kunne tenkt at suteren kunne smakt på,så den arten får vi prøve etter en annen gang i ett annet vann.

33611_s.jpg

En art til lista,men ikke den store gleden.

33612_s.jpg

Så kom helgens desidert største høydepunkt.

Vi reiste så videre til Drengsrudvannet.

Vel fremme ved vannet var det noen som matet ender/mort.

Mens vi sto der å så det kokte av mort rundt brødbitene,så kom vi i prat med ei korselig dame i 60årene.

Jeg fortalte at vi skulle forsøke å fiske etter en art som het dvergmalle,hvorpå hun ikke visste om noen slik fisk. Men ønsket oss høflig: Skitt fiske.

Etter en stund så virket alt håp ute,da kun mort og sørv viste interesse for marken.

Vi ruslet slukøret mot bilen å pratet om å forsøke en annen plass i Asker,da den damen vi hadde pratet med tidligere andpusten innhentet oss.

* Gutter!?

Hva var det dere kalte den fisken igjen?

Dvergmalle... Det er en nesten svart fisk med skjeggtråder som ble slept ut for snart hundre år siden av noen fra amerika.

* Jo dere kjønner,når vi vokste opp så var det en myr vi kalte amerikamyra,jeg tror det er sånn fisk vi fisket der når vi var små...

Fredrik og undertegnede nå nok ha sett ut som to tvolvåringer som hadde sett ei naken jente for første gang,sånn som vi formelig lyste opp av glede :)

Hun ga oss en god veibeskrivelse,og etter en god rusletur så var vi fremme ved den lille pytten.

For de som lurer på hvor det er,så er det ett av de blå feltene vi fisket i.

http://kart.gulesider.no/kart/map.c?ps=2&c...llX=0&scrollY=0

Plassen formelig myldret av de utrolig tøffe fiskene.

I løpet av kort tid så kunne vi slippe jubelen løs.

Fredrik var førstemann til å lure opp dvergmalle.

Jeg tipper dyrene i skogen skvatt godt når Fredrik fikk sin første dvergmalle.

33613_s.jpg

Noen minutter senere så var det min tur til å beskue disse stilige skapningene.

33614_s.jpg

Fredrik hadde ett flott run,noe som tyder på at det er større fisk der. Det superhemmelige "Mallevann" skal besøkes flere ganger.

Søndag.

Etter en bomtur for min del hva angikk ny bruksbil,så søkte vi til vann igjen.

Denne gangen stoppet vi bak olavsgaard hotell.

På avstand ser plassen brukbar ut.

33615_s.jpg

Men desverre så virker plassen totalt ødelagt av våre "nye" landsmenn.

Ekskrementer langs bredden,papir,mengder med søppel,massevis av vederbuk skjell og en kar med malingsbøtte med levende/døde fisk oppi...

Dette frister ikke til flere besøk til den plassen. :(

En trist avslutning på en ellers så flott fiskehelg.

33616_s.jpg

33617_s.jpg

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja,grattis med nye arter...synd ikke den plassen ved togbrua ga dere mere fisk,der pleier det og være mye fisk av de fleste arter.Nei,skal dere bruke Dæljern som guide som må dere få han oppi en ro båt gitt..Har blitt et ordtak i fetsund det nå(Når dæljer`n ror er det best å holde seg fast om bord) :) Må nesten gratulere dæljern med enndelig å ha klart å få opp en gjedde på tienkjern,det har han slitet lenge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,skal dere bruke Dæljern som guide som må dere få han oppi en ro båt gitt..Har blitt et ordtak i fetsund det nå(Når dæljer`n ror er det best å holde seg fast om bord) :)

Må nesten gratulere dæljern med enndelig å ha klart å få opp en gjedde på tienkjern,det har han slitet lenge med :)

Vi diskuterte muligheten for at vi skulle prøve oss i båt neste gang.

Virker som om mange av de kjente plassene er litt utfisket desverre.

Artig at han fikk lurt gjedda i det lille tjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle noen lurer, så havnet fisken her: http://www.romerike.no/-/calendar_entry/sh...akt-og-fiskedag

Etter en "Tour de Nitelva" ble det elleve arter i akvariene hos Lensemuseet: Abbor, asp, brasme, flire, hork, gjørs, laue, mort, stam, vederbuk og ørret. Gjedde måtte vi droppe, da de ikke hadde stort nok akvarium til en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på hvor det er,så er det ett av de blå feltene vi fisket i.

http://kart.gulesider.no/kart/map.c?ps=2&c...llX=0&scrollY=0

Ikke noe dumt valg - har forsøkt MYE på de gule og grønne feltene og det har enda ikke gitt fast fisk...

Grattis med innholdsrike turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! vi får ta igjen turen.. var utrolig kjipt det ikke ble noe fisk der jeg dro dere til..men,men.. haha..må le av det bilde av meg.. ser jo helt åndsvak ut og ser ut til at jeg begynner å grine :) jaja.. var vel litt oppgitt uansett da..:D

Gratulerer med 2 nye arter til dere gutta da! :D

Å gjedda jeg fikk på Tientjern gjorde vel at dagen blei en knall dag uansett.. da jeg fikk gjeddefanten på land i det LILLE LILLE tjernet.. uten fortom og uten håv eller klepp :D Litt kjipt at jeg måtte kverke den pga sluking av sluk..men, sånn er det jo. (hadde jeg bare kunne lagt ut bilder skulle jeg gjort det!)hehe.. får setta meg ned å prøve endag B) yeye..

Uansett knall på tur med dere gutta! :D

men som en kompis av meg sa..:"ser ut som du er iferd med å arve downs på bilder der! hahah..

Endret av Dæljer'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triturus: Bryst finnene kan minne om den lengste ryggfinnen til fløyfisk hannen,bare mye kortere og breiere. Kan jo tenkes at dvergmallene bruker de som grave redskap,eller under gytingen?

Noen på forumet som har noen formening?

Så fort jeg får ordnet med fremkomstmiddel med hengerfeste,så blir det elvesafari Dæljer`n :)

Makan til plukking av arter misunner jeg deg cb.

Visse ting tyder på at jeg må forbrede meg bedre neste gang jeg skal forsøke å få Horken.

Nyttesløst med 0,35 sene til så liten fisk. Neste forsøk blir med trekjepp og 0,16 sene.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.