Gå til innhold
Fiskersiden

Otra leverte


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

270820072229y6mGnP4XT3lqrIHVnR.jpg?48

Som mange sikkert har fått med seg var jeg for første gang på laksefiske i Otra for et par uker siden. Da presterte jeg å miste to mellomlaks, og det var litt ille så jeg valgte å gjøre et nytt forsøk - og denne helgen var det tid for revansj :P

Nå hadde jeg satt av to dager til laksefiske og lørdagen ble satt av til sone 5a - sonen jeg fisket i forrige gang. Jeg møtte opp veldig tidlig i håp om å få fisket et par ganger over favorittplassen før det dukket opp noen andre, men der undervurderte jeg nok de andre. Klokka 4 om natta var det kø på de beste plassene ;)

Men desverre var det ikke noe fart i laksen på morgenkvisten.

Også denne gangen stilte HelgeA opp med godt humør, hyggelig selskap og gode tips.

270820072231zUnlgN2sg3tHoszAVg.jpg?39

Lørdagen var desverre ingen god fiskedag og det eneste jeg opplevde av fast fisk var en laks som tok marken og fikk gjort et skikkelig rykk i stanga før den stakk. Så heller ingen andre som fikk fisk, men gjorde store øyne da jeg så en kar komme gående nedover fra Sagjordet (øverst på sonen) bærende på 2 smålaks - nesten så jeg løp etter han for å spørre hvordan i all verden han hadde greid å få de :P

På Søndag fisket vi på sone 4 -og det var naturligvis første gang jeg fisket der. Men neppe siste - for der var det flotte plasser på rekke og rad:

270820072232NHjqO5xBuR5y65zRkB.jpg?17

270820072233e9d7zNM8u4qThGVhoW.jpg?84

270820072237ZXFTlSqe3hTWxTKRAW.jpg?65

Vi startet med flue begge to og Helge var borti fisk på morgenen.

Utover dagen var det på tide å teste andre metoder. Men dette - Helge med slukstang - er visst likevel et sjeldent syn. :D

270820072226pS2eYOwt2El1NJ2Seg.jpg?47

Midt på dagen fant jeg på å teste spinneren som Karleif m.fl har pratet varmt om - og jammen fikk jeg ikke laks på den :P

270820072205AkIqqMtEwf5UkQrIoh.jpg?74

En flott hannlaks på 4,3 kilo. Litt brun, men det dempet ikke gleden min over å ha lyktes med å få min første Otralaks.

270820072210H1HtMak7mRiu2NFlhv.jpg?47

Og litt senere fikk jeg gleden av å få en blank svele

270820072211N8PRDsCGQtiuBRHFug.jpg?14

Den fikk jeg på søkke og tubeflue.

Dermed ble det altså to Otralakser på meg, og det må jeg si meg godt fornøyd med.

270820072218fM44FhCZMvcUm5tUpT.jpg?13

Nok en gang stor takk til HelgeA for god guiding og hyggelig selskap langs elva. Det har vært både lærerikt og interessant. Blir spennende å se om noen av oss får laks på noen av fluene vi gav hverandre :D

I dag tok jeg med meg 3-åringen min og foreldrene mine (som bor i Kristiansand rett ved elva) og tok farvel med Otra for denne gang.

2708200722193kctp4fzdj7vf4ot1m.jpg?68

Jeg kommer garantert tilbake neste år. Både for å fiske mer på de plassene jeg så smått ha begynt å kjenne og for å prøve alle de fine fiskestedene vi rett og slett ikke rakk å teste.

Vi kokte forresten et stykke av hver av laksene på kvelden i går og de smakte svært bra begge to - men den minste smakte best :o

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig flotte saker Svein, kanskje dette er starten på en flott fiske i våre sørlandske elver. Håper jo på en fisk selv når vi skal til mandal å fiske i tre døgn neste helg/uke.

Flotte bilder å flott fisk, som du selv skriver om den er litt brun tar ikke det bort gleden ved å få fisken.......

;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fisker

(men er det lovlig med søkke og tubeflue i Otra?......) :D

Søkke og tubeflue ble tillatt i Otra etter revisjonen av laksefiskeloven i 2005. Det ble samtidig tillatt med mer enn tre kroker på sluker,fluer o.l.

Det bør jeg vite som har vært oppsynsmann i mange år........

:D Ja Svein, det var en hyggelig helg med mange timer langs elva. Jeg hadde like mange timer på de to dagene som jeg vanligvis har på to uker, så jeg var skikkelig kjørt på søndags kveld. De fluene jeg fikk av deg er ihvertfall giftige, jeg fikk en flott nygått laks på flua i sone 4 idag (vekt 5,1 kg). Elva har gått noe ned og går nå på ca 117 m3.

Tight lines

Helge

Endret av HelgeA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fluene jeg fikk av deg er ihvertfall giftige, jeg fikk en flott nygått hanlaks på flua i sone 4 idag (vekt 5,1 kg).

Veldig bra !!!! :unsure:

Ellers takk for gratulasjoner. Moro å få laks i "ny" elv. Satser på å både bryte 5-kilosgrensa og det å få laks på fluestang i den elva neste år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke dette stikk motsatt vei å gå.. sett i forhold til andre elver ?

Jo. det kan du godt si. I forbindelse med revisjonen av laksefiskeloven i 2005 ble det generelle forbudet mot mer enn tre kroker opphevet. Forbudet mot søkke og flue ble opphevet. Fiske med oter i sjøen etter sjøørret og laks ble forbudt samtidig som det ble åpnet for båtfiske etter anadrome fisk i sjøen hele året. Tidligere var det jo bare tillatt i oslofjorden.

NB!! Det er fortsatt forbudt med båtfiske eter anandrom fisk i deler av Norge i perioden 05.08 til 01.06

Rettighetshaverne i Otra har ikke funnet noe grunnlag for å lage strengere regler enn de generelle reglene i loven. Jeg vet jo godt at rettighetshaverne i endel trøndelagselver har laget strengere regler.......

Tight lines

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.