Gå til innhold
Fiskersiden

Trimme ambassadør


Hans
 Share

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg å montere noe sånt?

Hvis du forteller hvor i landet du bor så kan det jo hende noen i nærheten av deg kan hjelpe.

Hvis du har splittegningen til snella så er det ikke skummelt i det hele tatt å plukke den i stykker (hvis du ikke er utstyrt med 14-15 tommelfingre da :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forteller hvor i landet du bor så kan det jo hende noen i nærheten av deg kan hjelpe.

Hvis du har splittegningen til snella så er det ikke skummelt i det hele tatt å plukke den i stykker (hvis du ikke er utstyrt med 14-15 tommelfingre da :) ).

Da er det vel bare å bestille og prøve da... Noen som har prøvd å trimme en slik snelle? Koster jo en del, så hadde vært moro å høre fra noen som har gjort det, er det verdt et par høvdinger? Er forresten Gudbrandsdøl

Endret av Hans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utflyttet gudbrandsdøl med hytte i Fåvangfjellet, så hvis du tar deg en tur dit ei helg jeg er der i løpet av høsten så skal det nok bli ei råd med å få satt inn delene.

Har erfaring med både UT trimming og annen trimming. Om det er verdt pengene kommer nok an på hvilket av settene du planlegger å kjøpe og til hva slags fiske du skal bruke det til.

Vil anbefale at du kjøper ei Rocket snelle for trimmingen, mye bedre utgangspunkt enn Synchroen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utflyttet gudbrandsdøl med hytte i Fåvangfjellet, så hvis du tar deg en tur dit ei helg jeg er der i løpet av høsten så skal det nok bli ei råd med å få satt inn delene.

Har erfaring med både UT trimming og annen trimming. Om det er verdt pengene kommer nok an på hvilket av settene du planlegger å kjøpe og til hva slags fiske du skal bruke det til.

Vil anbefale at du kjøper ei Rocket snelle for trimmingen, mye bedre utgangspunkt enn Synchroen.

Har tenkt på "Pike performance" settet, burde vel være det som passer best til gjeddefiske med wobblere på ca. 100 gram? Sena har lett for å grave seg ned i splen når jeg drar til...

Endret av Hans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du med flettaline?

Hvor langt pleier du, eventuelt ønsker du, å kaste?

Pike settet erforresten veldig enkelt å montere, tar ikke mange minuttene.

Fisker med 0,36 pp, kunne tenke meg å kaste litt lenger enn jeg gjør nå. Har også hørt at det er lettere å unngå backlash med trimma snelle, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vil en trimmet snelle være mer nervøs, altså større risk for backlash enn en orginal snelle. Normal trimming går ut på å sørge at alle deler roterer med minst mulig motstand. UT sin trimming er forskjellig fra det meste andre jeg har sett av snelletrimming. I tilegg til det alle andre gjør reduserer UT vekten på roterende masser for å minske startmomentet, dette gjør at risikoen for backlash er mye mindre, spesielt med lette sluker og woblere. Hvor stor betydning dette har for kasting med tunge sluker og woblere er jeg mer usikker på.

Fisker aldri med noe som veier mer enn 30g selv, så jeg har ikke prøvd å kaste woblerbeistene du bruker eller noe annet i samme vektklasse. Men med vekter over 25g synes jeg alle multiplikatorer er tilnærmet idiotsikre når det gjelder backlash hvis ikke agnet har veldig stor overflatemotstand.

Har også begrenset erfaring med multifilament på multiplikator, det er nok ingen tvil om at kasting med multifilament setter utstyret på større prøver enn når det brukes vanlig sene.

Pike Performance settet koster ikke stort mer enn 1000NOK så det kan sikkert uansett være verdt å prøve dette, men som jeg har skrevet tidligere så anbefaler jeg en Rocket snelle. Denne har et mer stabilt stativ som reduserervibrasjoner og mulighet til enkelt å sentrere spolen. Ta en tur innom Rustadstuen og se om de har igjen noen av 6500CS Pro Rocketene til 998kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vil en trimmet snelle være mer nervøs, altså større risk for backlash enn en orginal snelle. Normal trimming går ut på å sørge at alle deler roterer med minst mulig motstand. UT sin trimming er forskjellig fra det meste andre jeg har sett av snelletrimming. I tilegg til det alle andre gjør reduserer UT vekten på roterende masser for å minske startmomentet, dette gjør at risikoen for backlash er mye mindre, spesielt med lette sluker og woblere. Hvor stor betydning dette har for kasting med tunge sluker og woblere er jeg mer usikker på.

Fisker aldri med noe som veier mer enn 30g selv, så jeg har ikke prøvd å kaste woblerbeistene du bruker eller noe annet i samme vektklasse. Men med vekter over 25g synes jeg alle multiplikatorer er tilnærmet idiotsikre når det gjelder backlash hvis ikke agnet har veldig stor overflatemotstand.

Har også begrenset erfaring med multifilament på multiplikator, det er nok ingen tvil om at kasting med multifilament setter utstyret på større prøver enn når det brukes vanlig sene.

Pike Performance settet koster ikke stort mer enn 1000NOK så det kan sikkert uansett være verdt å prøve dette, men som jeg har skrevet tidligere så anbefaler jeg en Rocket snelle. Denne har et mer stabilt stativ som reduserervibrasjoner og mulighet til enkelt å sentrere spolen. Ta en tur innom Rustadstuen og se om de har igjen noen av 6500CS Pro Rocketene til 998kr.

Takk for tips. Uttrykte meg kanskje litt uklart ang. backlashen. Problemet ligger i at når jeg stiller kastebremsen sånn den skal være, så graver sena seg ned i spolen når jeg drar til. Må derfor stille denne litt løst, og da blir det ofte trøbbel om jeg ikke passergodt nok på...Vet du forresten om det er mulig å oppgradere til carbon-matrix bremser på syncro-snella?

Endret av Hans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk kastebrems på Ambassadeursneller med lagrene i spolen (stort sett alle sneller, bortsett fra 7000, produsert etter ca 1990) skal stilles slik at spolen så vidt kan bevege seg sideveis. Hvis den stilles inn som beskrevet i manualen fra ABU vil lagrene bli ødelagt. Dette er spesielt viktig ved kasting av tunge sluker og woblere.

Tviler på at Synchro snella kan bruke Carbon Matrix bremselameller, men hvis du stiller spørsmålet på

sportsfiskeren.net vil du få svar av ABU sin servicemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp denne for å høre om noen har fått mer erfaring ang. UT-trimming. Leser i nye "Fiske for alla" om nettopp dette. Er mener forfatteren at trimmingen er verdt pengene, og da snakker vi om ca. 4000,- for en trimma 5600C4.

Da er det jo like dyrt som de andre toppsnellene.. Tenker Calcutta, Daiwa osv..

Noen erfaringer? Kjøpe dyr originalsnelle eller trimme billig ambiss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å trimme andre sneller en Rocket og Mag Elite. Disse snellene har det stabile forkrommede bronsestativet og mulighet til å sentrere spolen siden de har justerbare lagerkopper på begge gavlene. Ei snelle med aluminiumsstativ er ikke stiv nok så det vil bli en del vibrasjoner som forkorter kastelengden.

Om dette er verdt pengene? Hvis du er snellefreak som vil ha det beste og er villig til å bruke en god del tid på å holde snella i toppstand, er svaret ja. Hvis du ikke har tid eller mulighet til å skru selv vil jeg heller anbefale ei Calcutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å trimme andre sneller en Rocket og Mag Elite. Disse snellene har det stabile forkrommede bronsestativet og mulighet til å sentrere spolen siden de har justerbare lagerkopper på begge gavlene. Ei snelle med aluminiumsstativ er ikke stiv nok så det vil bli en del vibrasjoner som forkorter kastelengden.

Om dette er verdt pengene? Hvis du er snellefreak som vil ha det beste og er villig til å bruke en god del tid på å holde snella i toppstand, er svaret ja. Hvis du ikke har tid eller mulighet til å skru selv vil jeg heller anbefale ei Calcutta.

Takk for bra svar.. Halve moroa er jo å skru litt. Var bare litt skeptisk til svensk anmelder - svenskt produkt.

Må kanskje prøve dette..

"Finnes denne artikkelen på nett?" Fant den ikke på nett nei.. Må nok innom Narvesen og legge igjen 65,- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å trimme andre sneller en Rocket og Mag Elite. Disse snellene har det stabile forkrommede bronsestativet og mulighet til å sentrere spolen siden de har justerbare lagerkopper på begge gavlene. Ei snelle med aluminiumsstativ er ikke stiv nok så det vil bli en del vibrasjoner som forkorter kastelengden.

Om dette er verdt pengene? Hvis du er snellefreak som vil ha det beste og er villig til å bruke en god del tid på å holde snella i toppstand, er svaret ja. Hvis du ikke har tid eller mulighet til å skru selv vil jeg heller anbefale ei Calcutta.

Hvor langt kaster du med dine beste sneller Vidar, eksempelvist 70-80 gram bly og ca 0,40mm mono?

P.s:hvis noen aner at jeg er skeptisk til den bruk av tildels mye penger så har dere absolutt rett - men vil nødig starte noen krig her.

Sett fra et verksteds synsvinkel: mange tjener usedvanlig mange meter i kastlengder bare å gidde å vedlikeholde LITT! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker aldri med noe som veier mer enn 30g, så det kan jeg desverre ikke svare på.

Har nok heller ikke noen optimal stang til å teste dette, med min kastestil trenger jeg ei lang stang med kastevekt opp til 150-200g for å oppnå optimal kastelengde med slike vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller dårlig med det også, har ikke prøvd noen av mine nyere sneller på fotballbane eller lignende.

Som du ser lenger oppe anbefaler heller ikke jeg slik trimming for de som ikke er flittige med vedlikeholdet på sine sneller. Også på nye sneller eller sneller som kommer rett i fra et serviceverksted er det en god del å vinne i kastelengde på bare ved å rense og smøre opp igjen høyhastighetsdelen med tynnere smøremidler. Når snella kommer i fra produsent er den preparert på en slik måte at den skal fungere bra i minst et år ved vanlig bruk uten noe vedlikehold, derfor brukes helt andre smøremidler enn det en som fikser litt på snella etter hver tur kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke pese dette noe mer - men de erfaringene jeg har med den norske sportsfiskeeliten er at det er nok mange som kan øke sine kastlengder betraktelig med helt andre ting enn å måtte tune snella for flerfoldige tusen kroner - men valget er jo ditt! :)

Men jeg er villig til å innrømme at det kan være noen meter å hente ved å investere noen kroner i litt bedre kvalitetslagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits å bruke penger på dyre lagre hvis en bruker tykk olje i dem eller har fett på evighetskruen.

Jeg har tuna sneller, har prøvd en skog med stenger for å finne den optimale og jeg har testet mange sener for å finne ei som både er sterk og kaster langt. Og ikke minst, jeg fisker (kaster) mye i løpet av sesongen, prøver ofte små justeringer av teknikken for å se om jeg kommer lenger. På slutten av en fisketur når jeg begynner å bli litt lei kan det ofte gå mer over til å ligne mer på castingstevne enn fisketur.

Hva vil du anbefale i tillegg for å forbedre kastelengdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.