Gå til innhold
Fiskersiden

Trollheimens største ørret?


sveino
 Share

Recommended Posts

Blir hvert år tatt ørret på opp mot 8 kg i Gjevilvatnet. 3- 5 kg er ikke uvanlig. Noen få blir tatt på oter og sluk. Desverre blir mesteparten av storørreten tatt på garn på høsten. Helt sjuke fiskeregler i vannet etter min mening. Du kan sette garn og sperre så mange bekker så lenge det er isfritt. Det er god forvaltning i et vann som er overbefolket av smårøye og som sårt trenger disse storørretene :)

Fikk her om dagen ett bilde av en fangst fra ett annet lite vann i trollheimen. Fy f for en fangst. Viste at det var stor fisk der men så stor... Den størts røya var på 4,2! Det hadde vært noe på isen det :-) Men da jeg studerte bilde nærmere viste det seg at de fleste fiskene hadde tydelige garnmerker :) Det viste seg da at de som hadde vært der hadde fiska med garn i vannet i en uke! De var litt forundra over at de ikke fikk noe røye de siste dagen. Hva i h.. gjør enn med sånne. Vannet er trolig ødelagt for mange år framover.

Det frister å legge ut bilde av fangsten men siden det ikke er mitt tror jeg jeg lar det være. Vil ikke bli saksøkt av "mataukfiskere".

Syns forøvrig det er litt rart er at nesten ingen dorger på Gjevilvatnet.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjevilvatnet var jo et sinnsykt røyevann inntil det ble utbygd. I et gammelt VL var det bilde av en garnfangst derfra. Fisken var fra 3 til 7 kilo. Men dette var omtrent 50 år siden da.

Forøvrig ikke noe nytt at kortsiktig og tankeløs garning har ødelagt enormt mange vann rundt omkring. At det fortsatt er lov til å garne på sårbare fjellvann er meg en gåte. Det hele ender med svært kortvarige Klondyke-tilstander der man raskt garner opp storfisken, og deretter ligger vannet omtrent dødt, eller ender opp som et overbefolket vann i lange tider. Det tar lang tid å bygge opp en sunn balanse i et fjellvann, mens det tar enormt kort tid å rive det ned. Lett å skjelne til et stort korthus som parallell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet er at stort sett alle vann i Oppdal er på bygdealmenningens grunn. Der sitter det gamle gubber som kun vet bak fram på en sau og hater jerv! Jeg og flere har prøvd å få freda Skarvatnet for garnfiske noen år for å se om røyebestanden tar seg opp. Tror CB at din kompis "krell" hadde satt pris på det :-) En jævel til å fiske han(å drikke :-)) Bra at en sunndaling vekte han for noenår sia :-) Var vel 20 minus og jeg hadde sovna på do. Rigor mortis og rusty rat sov også. Men "Krell" skulle på isen. Sovna han. En Sunndaling fant han med en pilkestikke i hver hånd. Da han våkna skulle ikkke han gi seg :-).

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må si meg enig med artic charr her, mange gode poeng!

Forøvrig havnet denne historien og bilde i mine kretser i høst også. Tydlig at det er merker på de fiskene, men blir det ikke slike merker/missfarging når de har vært død en stund å lugget mot hverandre. Eller er det tydlige garnmerker? har null erfaringer med garn. Ellers hører det også med til historien at det ble kastet et 20-30 talls fisk pga total vekten på fisken var ikke mulig å få med seg ned fra fjellet!

roreditni9.jpg

Ellers må jeg få med at jeg har dorget endel i sommer på gjevillvannet med alt fra spinnere til woblere å ikke fått en eneste ørret! Har kommet over noen vannvittige røyestimer på ekkoloddet, disse på 50-60 meter dyp. Oter fisker fra land har derimot bydd på noen meget pene fangster.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg få med at jeg har dorget endel i sommer på gjevillvannet med alt fra spinnere til woblere å ikke fått en eneste ørret! Har kommet over noen vannvittige røyestimer på ekkoloddet, disse på 50-60 meter dyp. Oter fisker fra land har derimot bydd på noen meget pene fangster.

:D

Hørte at det desverre var tatt en god del ørret på garn der i høst. Største skal vist være i overkant av 8 kg. (Tror det var 8,6).

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet med fjellvanna i Trollheimen er å vite hvor man bør/må fiske med garn for å opprettholde en viss kvalitet på fisken, samt å vite hvor man slettes ikke må fiske med garn. En annen side av saken er jo også at storfiskvannene er jo mye mer attraktive for garnfiskerne. Finnes eksempler på vann tett ved siden av hverandre som bør forvaltes totalt forskjellig (blant annet Østover fra Skarvatnet. Sier ikke mer.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer! Har hørt om denne 8,6 kilosen som ble tatt på garn på gjevilvannet i sommer.

Til sveino kan jeg fortelle at jeg kjenner flere som har tatt ørret på gjevillvannet på godt over 3.5kg der iblant en på 5,1. Så storørreten er der. Mulig jeg kan fiske fram et bilde av denne etterhvert!

B ra at det settes fokus på dette fisket med garn etter stor ørret på gjevilvatnet. Tror ikke det skjer så mye i forhold til fiskeregler men. Til Det er de gamle gubber i styret for gamle til å vite om internett....

Er du fra Oppdal alex3d? I så fall må jeg kondolere. Er derifra selv å sier bare herregud! Spesielt i forhold til garnfiske i fjellet og jeger og fisk. Hmhm sier jeg.......

Øyvind

Jeg tror problemet med fjellvanna i Trollheimen er å vite hvor man bør/må fiske med garn for å opprettholde en viss kvalitet på fisken, samt å vite hvor man slettes ikke må fiske med garn. En annen side av saken er jo også at storfiskvannene er jo mye mer attraktive for garnfiskerne. Finnes eksempler på vann tett ved siden av hverandre som bør forvaltes totalt forskjellig (blant annet Østover fra Skarvatnet. Sier ikke mer.....)

Helt enig! Men må jeg si. Vi prøvde i fra 1996 til 2000 å fiske ut den øvre Nønshøtjønna med garn. I snitt tok vi ut ca 13 kg pr hektar pr år (Det er veldig høyt uttak i et fjellvann). Den ligger riktig nok ikke øst før skarvatnet men nord :-). For det første var det nesten umulig å få med folk på dette. For det andre ga utfiskinga egentlig ingen resultat. At gjennomsnittsvekta økte (for 3+(3 åringer))fra 20 til ca 40 gram teller ikke mye. Nei jeg (som ferskvannsøkolog) tror kanskje at vi (mennesken) har skapt en standard for fisk i forhold til slike vann. Kanskje trives fisken med å være tallrike (og tynn) som i Svarttjønna (Den ligger vel øst og har en utrolig stor bestand av røye).

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e ikke så glad i å fange store mengder fisk og kakke dem bare for maten.

Men då får nå ver grenser på matauk!! :)

Sikkert konge å fange alle de røyene og aurene, og folk ar sikker "gode grunner" til å fange så mange hvis du spør dem.

Men folk e vel ikke så sjokke i håve at de tror at vaten e utømelig for fin fisk eller tenker de kun på seg selv og at de må nyte det så lenge det er der???

Hilsen lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.