Gå til innhold
Fiskersiden

Vegard Heggem drapstruet


cb
 Share

Recommended Posts

Hårsår er nokk feil betegnelse.:FIRBANNET.

DET SOM SKJER i lakseelvene i Trøndelag er et varsel om at forvaltning av naturressursene raskt kan bli en konflikt mellom grunneieres økonomiske interesser og allmennhetens rettigheter. Alle skjønner at den som eier et laksevald eller et godt ørretvann, gjerne vil ha skikkelig betaling når andre beskatter bestanden. Det er en oppfatning som i Norge går tilbake til før-kristen tid. Det nye er at pengefiskerne har kommet - med redskaper som glimter av effektivitet og synlighet. Hva er vel en laks på femten kilo hvis den ikke er dokumentert?

Han har min fulle støtte.

:) . Det lukter surt av hele forvaltningen. Å radere ut en hel gruppe midt i sessongen er intet mindre enn :) . For så å tillate fluefiske(kun for å ikke tape inntekter) er på lang sikt ett senario som art,forfatter beskriver. Er det så ille som man tror bør elven få fred fra alt redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette lille sammensurium av klientell skal få lov å bestemme over allmennheten, så er det mildt sagt en skandale. De er grunneiere langt oppe i elven (Gaula/Orkla) og hva er det de vil.

At det kun skal være fluefiske, og helst så ekslusivt at kun de rikeste av de rike har mulighet til å fiske.

Og da blir det mere penger i kassa for disse, som leker lakseforvaltning og tenker business !

Er ikke noen tvil om at de drar en meget stor fordel av disse reglene.

Det blir allerede tatt mye laks på flue i øvre deler i siste halvdel av sesongen, vil de ha all laksen som blir tatt på annet redskap lenger nede også ? Eller er det ikke fint nok ?

Kommersielt så det holder laksefiske nå !!!!!!!!!!!!!!

Og valdet til Heggem er ikke akkurat mye å skryte av. Men prisene (med pakkeløsning for mye annet rart), de står ikke i stil. Business, kun business !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp&lim:

– I tillegg har utgiftene økt for grunneierne, som følge av at vi har fått økt forvaltningsansvar. Det er sikkert mange som finner det tøft og frustrerende at avgiftene øker.

Og hvor store er de utgiftene om jeg tørr spørre?

Flytte på noen papirer,samt å rusle langs elven for å sjekke om alt går riktig for seg.

Kansje en ekstrautgift på 5000kr i året...

Tenker vel dette er hvordan grunneierene setter opp regnestykket:

La meg se... 5km lakseførende strekning,hvem kan betale mest,hvor mye koster den nye lexusen,privatskolen til avkommet,kjendisfester. Mnjooooo..... Tenker vi sier 20 000kr i døgnpris.

Selvsagt har noen få pengehungrige grunneiere rottet seg sammen for å suge mest mulig ut av fiskerene.

Om de ønsker å forby markfiske pga større mulighet for c&r av hunnfisk så har de faktisk min fulle støtte,i den grad at bestanden tar seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig at noen reagerer! Hadde det ikke vært for disse "kapitalist svina" så kunne den normale laksefisker kjørt en meget effektiv aksjon mot slike som skal sko seg på sportsfiskere, bare å boikottet hele skiten så kunne de sitte der med laksen sin selv! Hadde nok fort blitt priser for den vandlige mann i gata, tenker jeg! Ønske tenkning!

Er ingen ivrig laksefisker, men enig med kritikken her!

Mening: kapitalister har ingenting i en "vandlig" lakseelv å gjøre, de kunne like så greit sitti på høyfjellsvillaen sin og gnukket på cognac'en! Gi de en status elv snetralt(oslo), med konge, luksus gapahauk og dill dall som di kan sitte å jappe seg i.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye egosvada her, vrøvl og pølsevev fra eget sneversynt ståsted her.

Først og fremst, så skyter samtlige seg selv i foten og markespannet over de som gidder og faktisk fysisk engasjerer seg for villaksforvalting. Sålangt hagler her ord og uttrykk som bare er lavmålsgrynt ala kapitalist og bla bla bla. Tipper det var andre ord ifjor og forfjor da samme personer satte igang arbeidet med å få mer laks i Trøndelagselvene. Husker noen det nå ?

Anyway, det kreves faktisk andre grep for villaksen enn å sitte i ei trøtt fiskebu og diskutere villaks og alt var så mye bedre før.

Det var det forsåvidt og forsåvidt ikke.

La det være sagt i samme språk som her er sagt: Kapitalister er - og har alltid vært i norske lakseelver siden tidlig på 1800 tallet. Så kutt ut pissvåset. Det er slik verden er og vil alltid være - noen har bedre råd enn andre. Men det blir patetisk å være svartsjuk over det.

Second: Det er høyst på tide at faktisk markefiskere må innse at det såkalte erke-tradisjonsfisket kanskje må være med på lasset og tenke både anderledes og alternativt. Her sleper man tonnevis med bly i elvene år for år, og suller på i gammel vane. Skal det være sånn, så er jeg faktisk enig i de som vil ha tilbake de gamle kastenotene i elvene også. Så har vi det gående.

Tilbake til trådens start: Det er trist at det skal bli så til de grader lavmål å drapstrue noen som engasjerer seg for villaksforvalting. Det er av og til slik, at det kreves tiltak som monner. Det hjelper ikke da at det sitter noen nisseluer rundt om kring og ser isolert sett kun på sitt eget fiske - som regel markfiske -og applauderer når ting går i sin retning, men det totalt motsatte hvis annet.

Vi trenger åpenbart flere drivkrefter som V. Heggem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel goggen...

Hvor mye er en vettug pris å forlange for noe så enkelt som ett menneske,ei stang og ei flue?

Og hvor går grensen til å være GRISK?

Det med bly og mark kan jeg delevis være enig med deg i.

Det finnes andre tiltak som miljøsøkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke så sikker på om det med elvene rundt tr-heim ble slik det egentlig var ment som

at det er et bra tiltak er sikkert, å bevare villaksen er jo noe vi alle må ta et takk i,

men det med pris på fiske går over til å bli noe veldig sirkus.

det er ikke alle som kan bli med på det kjøret, å hva skjer hvis fiskerne blir borte,

jo da tjener ikke grunneier pennger.

da satser vi på turisme( masse penger) privat fiske,guider,osv.osv

hva med allmanns retten. hva med å kunne ta med en fisk eller 2 til middag.

jeg tror at det vil bli borte maqnge fisker i elvene,å dette kommer bare til bli være,

p/s

at folk mener å drepe vegard heggem å andre grunneiere

er for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel goggen...

Hvor mye er en vettug pris å forlange for noe så enkelt som ett menneske,ei stang og ei flue?

Og hvor går grensen til å være GRISK?

Det med bly og mark kan jeg delevis være enig med deg i.

Det finnes andre tiltak som miljøsøkker.

1) Vettug pris er ingenting som heter, så lenge det er opp til markedet eller grunneier selv, om det dreier seg om jakt, fiske eller vedsalg og whatever. Det må man bare innse at slik er ståa i de skakkjørte lakseelver. Ett annet moment i dette, er at landbrukspolitikken idag er mer "blått" enn det var, og bønder i særdeleshet må finne inntekt også andre steder i sitt virke. Og som vi vet, så er det en haug med bønder som har grunneierrettigheter i trønderelvene.

2) Hvor går grensen til å være Grisk ?

Den grensa er like individuell som det finst antall laksefiskere. Så enkelt. Ett eksempel er mitt tidligere jaktvald ved Geilo. Rypejakta var forsåvidt dyr nok, men når pengesterke hyttefolk nesten byr millionbeløp så har iallefall ikke jeg noen sjanse. Surt - men jeg griner ikke av det. Såfremt Staten ikke er blitt så Stalinistisk at den setter en pris for jakt og fiske i Norge, så må man bare innse at man får jakte og fiske der man har råd.

3) Miljøsøkker.....av det jeg ser i elvene og via disk, så er jaggu prosentbruken av det nesten nede på promillenivå.

Endret av Goggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det du skriver. Det er mange som må gå i seg selv og tenke over hva dere selv ville ha gjort om dere gjort om dere hadde disponert et vald. Jeg har absolutt ikke noe vald for å si det sånn, men skjønner allikevel hva grunneierne har å tenke på.

Alle vil tjene penger, og innen laksefiske betyr dette en av to ting. Enten fritt fiske til en ok pris som gjør at det kommer mange fiskere som er vilig til å betale denne prisen. Alternativet er eksklusivt fiske hvor den enkelte fisker legger igjen mer penger. I et økonomisk perspektiv er det kun to typer strategier som overlever i det lengre løp og det er nettopp i) lavpris og ii) segmentering. Segmentering blir da nettopp å innføre eksklusivt fiske som muliggjør en høyere pris. Fordelen for grunneier med siste strategi er trolig en mye lettere administrasjon av fisket med færre fiskere og mindre støy. Og når vi nordmenn er i ferd med å bli grandiosagenerasjonen smitter dette også over på grunneierne som flere og flere går over til det den enkle løsningen med eksklusivt fiske.

Dersom en er for en fri markedstankegang er det bare å godta dette og akseptere at en kanskje bare må finne seg i køfiske om en skal ha råd til å slippe til. Alternativet er regulering av fisket, enten av myndigheter (type Sovjetunionen) eller lokalt (type Alta).

Det spesielle med Alta er at dette muliggjør en slags rettferdig fordeling. Det blir samtidig desverre vanskelig å få kort, men dette er samtidig et must for å kunne få fisket så eksklusivt at det er mulig å selge enkelte kort til en skyhøy pris. På denne måten sikrer grunneierne sin økonomi oppi det hele.

Innen fisket blir regulert må en bare akseptere at enkelte kan betale prisen for å fiske hvor de vil. Fiskerne med best råd er som alle andre fiskere - de vil ha fisk, men har samtidig råd til å betale det det koster. Det er heller ikke noe galt ved dette og det blir helt feil å rakke ned på disse.

Sier med dette ikke at det er positivt at det har blitt slik. En må bare få opp øynene å innse at dette er effekten av å leve i en fri økonomi. I fremtiden (om ikke laksen forsvinner) vil det fortsatt være nok laks til alle, men kanskje det vil bli værre og værre å få mulighet på de beste valdene i de beste elvene. Kanskje flere må nøye seg med å se på storlaksen i Gaula mens de selv må ta til takke med å fiske i Homla. Sånn er det også med alt annet. Noen spiser middag på Bagatelle mens andre spiser fiskeboller hjemme, noen kjører Porsche Cayenne mens andre kjører buss. En kan ikke forvente at Porsche noengang blir en "folkebil" og da kan en kanskje heller ikke forvente at Øvre Ekli blir et "folkevald".

Med dette mener jeg ikke at dette er bare positivt og fryd og gammen, men bare at en må akseptere dette tiltross for at en selv blir rammet.

Mye egosvada her, vrøvl og pølsevev fra eget sneversynt ståsted her.

Først og fremst, så skyter samtlige seg selv i foten og markespannet over de som gidder og faktisk fysisk engasjerer seg for villaksforvalting. Sålangt hagler her ord og uttrykk som bare er lavmålsgrynt ala kapitalist og bla bla bla. Tipper det var andre ord ifjor og forfjor da samme personer satte igang arbeidet med å få mer laks i Trøndelagselvene. Husker noen det nå ?

Anyway, det kreves faktisk andre grep for villaksen enn å sitte i ei trøtt fiskebu og diskutere villaks og alt var så mye bedre før.

Det var det forsåvidt og forsåvidt ikke.

La det være sagt i samme språk som her er sagt: Kapitalister er - og har alltid vært i norske lakseelver siden tidlig på 1800 tallet. Så kutt ut pissvåset. Det er slik verden er og vil alltid være - noen har bedre råd enn andre. Men det blir patetisk å være svartsjuk over det.

Second: Det er høyst på tide at faktisk markefiskere må innse at det såkalte erke-tradisjonsfisket kanskje må være med på lasset og tenke både anderledes og alternativt. Her sleper man tonnevis med bly i elvene år for år, og suller på i gammel vane. Skal det være sånn, så er jeg faktisk enig i de som vil ha tilbake de gamle kastenotene i elvene også. Så har vi det gående.

Tilbake til trådens start: Det er trist at det skal bli så til de grader lavmål å drapstrue noen som engasjerer seg for villaksforvalting. Det er av og til slik, at det kreves tiltak som monner. Det hjelper ikke da at det sitter noen nisseluer rundt om kring og ser isolert sett kun på sitt eget fiske - som regel markfiske -og applauderer når ting går i sin retning, men det totalt motsatte hvis annet.

Vi trenger åpenbart flere drivkrefter som V. Heggem.

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir allerede tatt mye laks på flue i øvre deler i siste halvdel av sesongen, vil de ha all laksen som blir tatt på annet redskap lenger nede også ? Eller er det ikke fint nok ?

Kommersielt så det holder laksefiske nå !!!!!!!!!!!!!!

Og valdet til Heggem er ikke akkurat mye å skryte av. Men prisene (med pakkeløsning for mye annet rart), de står ikke i stil. Business, kun business !

Tja, det tas jo mye fisk på mark på Heggem sitt vald, så jeg syns nå det der blir skivebom. Fisket på valdet gjorde jeg der dann og vann på tidlig 90 tall, og valdet er bra nok det.

Det finnest derimot nok av nye vald som vi før i tiden regnet som skrapplasser, som nå er blitt såkalt eksklusive. Både i Orkla og Gaula.

Og når totalfangster når nye høyder, så frister det nok enhver grunneier å se sitt snitt til gode leieinntekter. Sånn er det bare. Ellers må vi ha en Stalinstat som pålegger grunneiere en pris. Og det vil ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen er jo fiskerelatert Bad2.

Edit: Og ja... jeg har fått rapporten din om det samme og sett på saken, men vurderte det til at den hørte hjemme her.

Beklager at jeg ikke prioriterte å svare deg på nettopp det fremfor å gjøre jobben som jeg får betalt for av min arbeidsgiver.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en grunneier idag får 1 mill. for en 3-årskontrakt og blir tilbudt det 3-dobbelte så ringer det selvsagt en bjelle i ørene på grunneier. Og akkurat det er det som er så skummelt, for allmennheten.

Hva er allmennheten, det er de som ikke er villig til å betale 20000,- for ei uke ute i august, på pesselv.

Oss vanlige menige.

Og slik er ofte situasjonen utpå sommeren. Alt har jo sin pris. Og vi ser utviklingen, idag må man allerede se etter utenlandske kataloger, brosjyrer for å finne ut av hvor man kan kjøpe noen døgn i Gaula. Sikkert også Orkla. Se på Norwegian Flyfisher Club, har noen sett katalogen til Manfred Raguse ?

Skremmende lesning, og han kan å hause opp laksefiske til enorme dimensjoner, uansett hvor dårlig det er under mellomårene! Han "eier" snart ikke bare det meste av godvald ovenfor Støren, men nå har han begynt sitt inntog i de nedre deler også. Og det er jo greit for de rike, som lander på Værnes og blir kjørt opp til elva, med alle rettigheter. Men hva med alle de andre, som ikke tjener flere mill. i året, de blir rett og slett fortrengt !

At en tysker, danske eller hva det nå er skal disponere store deler av våre lakseelver, for å videreutleie det til blodpriser synes jeg ikke er en bra utvikling. I Gaula er det på langt nær katastrofe for laksen, ingenting som tyder på det. Elva er full av gytelaks. Så når Heggem, Kjelden og Co. skal lage regler som er like for Orkla, Gaula så er det helt på viddene. Spesielt langt ute i sesongen. Det er å gjøre narr av fiskerne, som allerede har bestilt en vare.

Selvsagt skal man ta vare på laksestammen, det kommer alltid først !!!

Fylkesmannen skal jo regulere dette fra år til år. Hvorfor ikke frede elvene noen år da, men da blir nok det nedstemt, ihvertfall fra de "rike" som har satset mye penger. Nei jeg tror bestemt at disse fluevaldene som man idag kaller ekslusivt i utg.punktet tenker mere profitt for sine egne vald, enn laksestammen generelt.

Vi har kvoter som fungerer, blir det verre så er det bare å regulere dette hardere. Vitsen er at de aller fleste skal ha anledning til å fiske, også laks i fremtiden. Ikke at bare rike japser, tyskere, firma etc. skal boltre seg i elvene våre ! Rettferdighet og ikke videreutleie av vald er det beste.

Hvis situasjonen blir slik at kun 1 laks er tillatt pr.døgn, så må alle innrette seg etter det. Likt for alle !

Og å påtvinge folk i nedre deler i juni kun fluefiske, er også bare tull. De dyreste valdene er lenger oppe i elva, og de kreftene som er i sving på disse valdene vet jeg kun forherliger seg selv. Har sett mange eksempler på det.

Så Gaula er så absolutt ikke i krise når det gjelder laksestammen, jeg må få gjenta det. La Heggem styre i Orkla, men ikke bland seg inn i Gaula. Heller ikke Kjelden. Fylkesmannen skal ta seg av dette !

Jeg har hørt så mange rare kommentarer og teorier fra visse grunneiere i Gaula, som er med å bestemmer. Og mye av det er helt på viddene. Enten har de ikke peiling, eller så er det et bevisst spill, for å sikre bedre inntekter.

En ting er sikkert, nå er det så mye uoverensbestemmelser mellom grunneiere i øvre/nedre deler ang. oppkjøp etc. at jeg lurer på hva neste år vil bringe ang. dette med oppkjøp av notfiskere. Vi kan risikere at hele greia går i vasken.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fluefisker synes jeg også at det har blitt feil å radere ut markfiskerne midt i sesongen, da man kunne tydd til andre virkemidler som reduksjon av kvoter og hviletider (noen timer hvert døgn) og kanskje oppnådd samme resultat i forvaltningssammenheng og samtidig mye mer rettferdighet.

Det å tillate fluefiske handler uten tvil om å bevare inntekter, men det blir feil å si at det kun handler om dette. Dette har flere sider hvor en handler om mulighet for gjenutsetting av hunnlaks.

Når det gjelder påstand om at elven må få fri for all redskap om det er så ille som man tror, er jeg derimot helt uenig i. At det er satt igang tiltak er en føre-var holdning som jeg synes positivt om, og med det mener jeg at en ikke må vente så lenge at laksen blir truet før man tenker på å bevare den. Det er mer enn nok eksempler på at laks er forsvunnet fra vassdrag pga at man ikke har tatt symptomene alvorlig. Det kan godt være at laksen er tilbake for fullt neste år, men en kan aldri vite sett de miljøutfordringer vi står overfor idag.

Med andre ord er jeg enig AT det ble satt igang tiltak, men samtidig ikke enig i de faktiske tiltakene.

Uten at det har noen sammenheng med mitt syn i denne saken vil jeg også begi meg inn på en spådom for fremtiden. Jeg gjetter at det vil komme et blyforbud i de fleste elvene innen 2-3 år. Dette vil utvikle seg til forbud mot all bruk av søkke (miljøsøkker etc) innen 5 år og markforbud innen 7 år. Sier med det ikke at det BØR være sånn, men bare at jeg gjetter at det BLIR sånn...

Hårsår er nokk feil betegnelse.:FIRBANNET.

DET SOM SKJER i lakseelvene i Trøndelag er et varsel om at forvaltning av naturressursene raskt kan bli en konflikt mellom grunneieres økonomiske interesser og allmennhetens rettigheter. Alle skjønner at den som eier et laksevald eller et godt ørretvann, gjerne vil ha skikkelig betaling når andre beskatter bestanden. Det er en oppfatning som i Norge går tilbake til før-kristen tid. Det nye er at pengefiskerne har kommet - med redskaper som glimter av effektivitet og synlighet. Hva er vel en laks på femten kilo hvis den ikke er dokumentert?

Han har min fulle støtte.

:o . Det lukter surt av hele forvaltningen. Å radere ut en hel gruppe midt i sessongen er intet mindre enn :lol: . For så å tillate fluefiske(kun for å ikke tape inntekter) er på lang sikt ett senario som art,forfatter beskriver. Er det så ille som man tror bør elven få fred fra alt redskap.

Hva om myndighetene hadde gjennomført storstilt oppkjøp av flere vald med samme tankegang som strandsone-oppkjøpene? Dvs sikre rekreasjonsområder for befolkningen. Kunne da gjennomført trekninger av kort og sikret likhet for alle.

Slik det er idag blir det ikke noe bedring. Fisket blir mer og mer eksklusivt og jeg synes heller ikke man skal klandre grunneierne for det. Det er svært få Robin Hood i dette landet, og de prøver bare å gjøre det beste (økonomisk) ut av sitt levebrød... Selvfølgelig er det noe som handler om etikk og moral også, men med "cash is king" samfunnet vi tross alt lever i er det ikke rart de handler som de gjør.

Samtidig blir det etter min mening feil å si at grunneierne ikke tenker bevaring. Enkelte har nok økonomiske motiver for å gjøre det, men sett i langsiktig perspektiv vil økonomi og bevaring gå hånd i hånd. Ingen laks gir ingen penger.

Med den nye lakseloven som er rett rundt hjørnet vil også ansvaret på grunneierne bli større i et forvaltningsperspektiv. Når det gjelder hvem som får byrden av dette er det nok fiskerne i form av økte priser og mer eksklusivt fiske....desverre.

Hvis en grunneier idag får 1 mill. for en 3-årskontrakt og blir tilbudt det 3-dobbelte så ringer det selvsagt en bjelle i ørene på grunneier. Og akkurat det er det som er så skummelt, for allmennheten.

Hva er allmennheten, det er de som ikke er villig til å betale 20000,- for ei uke ute i august, på pesselv.

Oss vanlige menige.

Og slik er ofte situasjonen utpå sommeren. Alt har jo sin pris. Og vi ser utviklingen, idag må man allerede se etter utenlandske kataloger, brosjyrer for å finne ut av hvor man kan kjøpe noen døgn i Gaula. Sikkert også Orkla. Se på Norwegian Flyfisher Club, har noen sett katalogen til Manfred Raguse ?

Skremmende lesning, og han kan å hause opp laksefiske til enorme dimensjoner, uansett hvor dårlig det er under mellomårene! Han "eier" snart ikke bare det meste av godvald ovenfor Støren, men nå har han begynt sitt inntog i de nedre deler også. Og det er jo greit for de rike, som lander på Værnes og blir kjørt opp til elva, med alle rettigheter. Men hva med alle de andre, som ikke tjener flere mill. i året, de blir rett og slett fortrengt !

At en tysker, danske eller hva det nå er skal disponere store deler av våre lakseelver, for å videreutleie det til blodpriser synes jeg ikke er en bra utvikling. I Gaula er det på langt nær katastrofe for laksen, ingenting som tyder på det. Elva er full av gytelaks. Så når Heggem, Kjelden og Co. skal lage regler som er like for Orkla, Gaula så er det helt på viddene. Spesielt langt ute i sesongen. Det er å gjøre narr av fiskerne, som allerede har bestilt en vare.

Selvsagt skal man ta vare på laksestammen, det kommer alltid først !!!

Fylkesmannen skal jo regulere dette fra år til år. Hvorfor ikke frede elvene noen år da, men da blir nok det nedstemt, ihvertfall fra de "rike" som har satset mye penger. Nei jeg tror bestemt at disse fluevaldene som man idag kaller ekslusivt i utg.punktet tenker mere profitt for sine egne vald, enn laksestammen generelt.

Vi har kvoter som fungerer, blir det verre så er det bare å regulere dette hardere. Vitsen er at de aller fleste skal ha anledning til å fiske, også laks i fremtiden. Ikke at bare rike japser, tyskere, firma etc. skal boltre seg i elvene våre ! Rettferdighet og ikke videreutleie av vald er det beste.

Hvis situasjonen blir slik at kun 1 laks er tillatt pr.døgn, så må alle innrette seg etter det. Likt for alle !

Og å påtvinge folk i nedre deler i juni kun fluefiske, er også bare tull. De dyreste valdene er lenger oppe i elva, og de kreftene som er i sving på disse valdene vet jeg kun forherliger seg selv. Har sett mange eksempler på det.

Så Gaula er så absolutt ikke i krise når det gjelder laksestammen, jeg må få gjenta det. La Heggem styre i Orkla, men ikke bland seg inn i Gaula. Heller ikke Kjelden. Fylkesmannen skal ta seg av dette !

Jeg har hørt så mange rare kommentarer og teorier fra visse grunneiere i Gaula, som er med å bestemmer. Og mye av det er helt på viddene. Enten har de ikke peiling, eller så er det et bevisst spill, for å sikre bedre inntekter.

En ting er sikkert, nå er det så mye uoverensbestemmelser mellom grunneiere i øvre/nedre deler ang. oppkjøp etc. at jeg lurer på hva neste år vil bringe ang. dette med oppkjøp av notfiskere. Vi kan risikere at hele greia går i vasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kan ingen ting gjøre noe med oppkjøp fra rike utlendinger. Det er grunneier som eier tomta, og han kan gjøre akkurat som han vil. Men dette med oppkjøp må være en sak politisk.

Jeg tror også at markfiske kan være en saga blott om ikke så lenge. Og årskvoter i tillegg til strengere døgnkvoter vil sikkert også komme. Det er helt greit, laksen er det viktigste uansett.

Dere må huske at de som har videreutleid svindyre vald også har fått mye pepper. De nærmest garanterer klondyke, men når fiskerne kommer og elva ligner en grå bekk blir de aller fleste sure og truer med rettsak ! Men laksefiske er gambling, men det må gå an å redusere prisen en god del når forutsetningene er så dårlige. Det er forkjell på å fiske i juni når all storlaksen er fersk på elva, og august hvis elva er pessliten og varm og i tillegg grå. Slik som nedre deler ofte. Men prisen er den samme !

En annen ting er at fluefiske absolutt ikke er den snilleste metoden for å spare laksestammen hvis noen tror det. Desidert mest av laksen i juli/august blir tatt nettopp på flue i og med at det er det mest effektive fisket da. Med den måten jeg fisker med mark, så er også det den mest humane måten å evt. slippe uti laks igjen (hvis det er påkrevd). De aller fleste laks sitter godt i munnviken og tar ingen skade av kroken. Med sluk skader jeg mye smolt, med flue har jeg ofte store problemer med å fjerne en tripple langt inne i gapet på laksen. I tillegg skades mange smolt som er meget hissig på småfluene, og ofte krøkes de i gjeller, øyne !

Dette er absolutt mine erfaringer hvert år.

Alle laksene unntatt 1 kunne jeg lett ha løsnet markkroken på, og sluppet uti. Og ikke en eneste smolt ble skadet av markkroken. Så dette med å stoppe markfisket for å slippe uti hunnlaks var et rart forslag.

Se på valdene fra Lundamo og oppover, hva tar de all laksen på: Flue. Absolutt det beste der elva er klarere.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kan ingen ting gjøre noe med oppkjøp fra rike utlendinger. Det er grunneier som eier tomta, og han kan gjøre akkurat som han vil. Men dette med oppkjøp må være en sak politisk.

Jeg tror også at markfiske kan være en saga blott om ikke så lenge. Og årskvoter i tillegg til strengere døgnkvoter vil sikkert også komme. Det er helt greit, laksen er det viktigste uansett.

Dere må huske at de som har videreutleid svindyre vald også har fått mye pepper. De nærmest garanterer klondyke, men når fiskerne kommer og elva ligner en grå bekk blir de aller fleste sure og truer med rettsak ! Men laksefiske er gambling, men det må gå an å redusere prisen en god del når forutsetningene er så dårlige. Det er forkjell på å fiske i juni når all storlaksen er fersk på elva, og august hvis elva er pessliten og varm og i tillegg grå. Slik som nedre deler ofte. Men prisen er den samme !

En annen ting er at fluefiske absolutt ikke er den snilleste metoden for å spare laksestammen hvis noen tror det. Desidert mest av laksen i juli/august blir tatt nettopp på flue i og med at det er det mest effektive fisket da. Med den måten jeg fisker med mark, så er også det den mest humane måten å evt. slippe uti laks igjen (hvis det er påkrevd). De aller fleste laks sitter godt i munnviken og tar ingen skade av kroken. Med sluk skader jeg mye smolt, med flue har jeg ofte store problemer med å fjerne en tripple langt inne i gapet på laksen. I tillegg skades mange smolt som er meget hissig på småfluene, og ofte krøkes de i gjeller, øyne !

Dette er absolutt mine erfaringer hvert år.

Alle laksene unntatt 1 kunne jeg lett ha løsnet markkroken på, og sluppet uti. Og ikke en eneste smolt ble skadet av markkroken. Så dette med å stoppe markfisket for å slippe uti hunnlaks var et rart forslag.

Se på valdene fra Lundamo og oppover, hva tar de all laksen på: Flue. Absolutt det beste der elva er klarere.

Dette er jeg totalt enig i etter 30 års erfaring med laksefiske. Nå på siste årene fluefiske(98%) for det meste. Erfaring bare i år: 15 laks på flue hvor av halvparten med fluen ned i svelg/gjelle. Umulig å redde etter min mening. Så all smolt som ryker til forhold til en stor makkangel.

Har ingen formening om hva som er mest effektivt men ser at aug-sept er gode fluemånder.

Min mening:nei til makkforbud da det ikke har noe for seg. ja til andre begr. som baglim(serdeles de med sesongkort)-kortere fiskedøgn-og kontenuelig oppsyn med vassdragets "puls" slik at strakstilltak kan verksettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.