Gå til innhold
Fiskersiden

Mekke ismeitestang.


Polardego
 Share

Recommended Posts

har lag pilkestang av tuppen på ei fluestang. det ensete jeg måtte endre på var litt større ring ned mot snella. er det kaldt er det nok en fordel med større ringer på hele stanga.(is)

uansett en drøm å kjøre fisk på.

om du velger myk eller stiv tupp kommer helt ann på hva slags fiske du har planer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jamolund

Poenget er vel ikke å spare penger, men å bruke de gamle ubrukelige stengene en har liggende. En viss fare for at man lærer noe nytt er jo også tilstede :-).

Hvor lang (kort) bør en ismeitestang være? Har en toppdel til ei 9' åtter stang liggende, bør jeg kanskje kappe den litt?

/JanA

Ikke meninga å ta fra noen gleden med å lage egne stenger! Det er en egen følelse å få fisk på selvbygget utstyr. Det er ikke sikkert alle vet hvor billig ismeitestenger er.

Ville kanskje tatt av stangtoppen litt. Spørs hva du skal meite og hvordan aksjonen var i stanga. Er det en utprega toppaksjon vil jeg tro at det ikke lønner seg å kappe den, men er ikke sikker. Prøv å sette på snellefestet og sjekk før du kapper. Vil tro at du kjenner det ganske greit om du fester noe tungt i snøret. Ellers er 4,5" en grei lengde.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit utgangspunkt er å vurdere mykheten i stangdelen for om du skal kappe den eller ikke - og ikke minst hvor du skal kappe, og også etter hva du beregner å bruke stanga til. Men disse forholda er det bare du som kan vurdere, du har jo stangdelen hos deg - vi andre sitter jo bare her på nettet.

Om du ønsker å kutte den i toppen for å få den stivere er ikke det noe problem. Men husk at hvis stangdelen har enbente ringer nå og du fjerner ringer og surrer på nye tobente ringer blir stangdelen noe stivere.

Jeg er enig med deg - her har du en utmerket mulighet til å bli kjent med flere forhold hva angår stangvedlikehold/-reperasjoner, og det til en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men pga av litt tidspress nå før jul bygger jeg opp litt etter litt på dette innlegget.

To forskjellige utgangspunkt:

1. Du har en bånndel og en toppdel som skal bli til en stang.

Du må være sikker på at toppdelen går ned i bånndelen. Bånndelen kuttes med en baufil rett på oversiden av den øverste korken. Bånndelen kan du nå legge vekk for en stund.

Alt ettersom du vil bytte ut ringer fjernes disse fra toppdelen. I alle fall er du nødt for å fjerne de nederste ringene for å få toppdelen ned i bånndelen. Du kan, uten at det skaper problemer, kutte toppdelen øverst for å få stanga stivere. Og du kan kutte i toppdelens nederste del for å få til ønsket lengde og også hvis det mangler litt for å få ned toppdelen i bånndelen. Husk at det er bedre at toppdelens nederste del er for tynn enn at den er for tykk. At den er for tynn kan avhjelpes med å fore opp stanga med punktvise taperinger eller surre omganger med hyssing. Hvis toppdelens nederste del er for tykk for bånndelen kan dette kun avhjelpes med å finne en tykkere bånndel, eller som tidligere nevnt kutte selve toppdelens nederste del.

Dette er bare en foreløpig beskrivelse av fremgangsmåten og mere blir tilføyd i dette innlegget etter hvert som jeg har tid, men du har såpass mye at du i hvertfall kan komme igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du ikke ryggraden i stanga hvis du bruker toppdelen som stangemne?

Den trenger du jo når du skal kroke gjedda som ikke er rett under hullet.

Så blir jo heller ikke noen av stengene like heller.

Pussig at folk er lite kritisk til ei stang bare man har laget den selv.

Men for all del, tror du at det blir billigere og bedre eller at du liker selvbygd så skal ikke jeg legge meg opp i det[ :) ]

Sjøl har jeg skrota alle hjemmemekka stikker/stenger pga at man får kjøpt bedre til en billig penge.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt problemer med "ryggraden" på de pilkesterngene jeg har lagd selv. er forsåvidt enig med at de stengene du får kjøpt i dag er meget gode, MEN det er ikke dermed sagt at de du lager selv er dårlige. er mer fornøyd med de hjemmesnekra enn kjøpestengene til både 100 og 400kr. smaksak[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Polardego

Har flere stenger, tror jeg må lage flere. Har en gammel teleskopstang jeg ikke har brukt på 5 år. Gamle glassfiber fluestenger osv. osv. plutselig fikk jeg mye å gjøre :)

uppppssss: IKKE KAPP GLASSFIBER BÅNNDELER OG TRO AT DU KAN FÅ TREDD NOE INN I DEN!! DET ER IKKE SIKKERT AT DU HAR EN HUL GLASSFIBER-STANG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nesten lyst til å spørre dere (som uttaler dere her) om hva definisjonen på "ryggerad" på en stang er? -men jeg skal ikke gjøre det, det er tross alt jul og alle skal være snille.[ :D ]

Ryggerad på en kullfiber(carbon/boron) oppstår fordi stengene er laget av en carbonduk som blir rulla på en metallstang (mandrell).

Når man ruller en duk rundt en metallstang må det nødvendigvis bli ett sted hvor det ligger et lag mere enn resten - dette er "ryggeraden" på stanga, og hvordan man kan miste den kan ikke jeg helt forstå.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

sitat:Opprinnelig postet av Polardego

Har flere stenger, tror jeg må lage flere. Har en gammel teleskopstang jeg ikke har brukt på 5 år. Gamle glassfiber fluestenger osv. osv. plutselig fikk jeg mye å gjøre :)

uppppssss: IKKE KAPP GLASSFIBER BÅNNDELER OG TRO AT DU KAN FÅ TREDD NOE INN I DEN!! DET ER IKKE SIKKERT AT DU HAR EN HUL GLASSFIBER-STANG!!!

OK, får holde meg til gammelt karbon da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg hadde nesten lyst til å spørre dere (som uttaler dere her) om hva definisjonen på "ryggerad" på en stang er? -men jeg skal ikke gjøre det, det er tross alt jul og alle skal være snille.[ :D ]

Ryggerad på en kullfiber(carbon/boron) oppstår fordi stengene er laget av en carbonduk som blir rulla på en metallstang (mandrell).

Når man ruller en duk rundt en metallstang må det nødvendigvis bli ett sted hvor det ligger et lag mere enn resten - dette er "ryggeraden" på stanga, og hvordan man kan miste den kan ikke jeg helt forstå.[ :) ]

derfor er det rart når enkelte mister ryggraden. det er jo bare å bøye litt på stanga, eventuelt rulle, så finner du ryggraden. hvor du deretter plaserer den (de, ja det kan være to) er avhengig av hva slags stang du vil ha. men massive glassfiber stenger har vel ikke noe rygg?

du kan tre en glassfibertupp inn i ei hul teleskopbunndel, men det blir ikke en lettvekter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

sitat:Opprinnelig postet av FK

Må toppdelen dyttes helt ned i bunndelen (handtaket) eller holder det med 15 - 20 cm?

Jo, lengre ned jo mere holdbart blir det. Spesielt viktig hvis vi snakker om carbonstenger/-emner. Foretrekker selv å finne en mulighet for å "bånne" stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom stanga skal benyttes til ismeite etter gjedde er det en opplagt fordel å korte av toppen på lettspinnstanga og sette på en ny toppring 30-40 cm under toppen for å få en litt stivere aksjon. Jeg har erfaring med å dra på store gjedder med for myk ismeitestang laget av toppdelen av en lettspinnstang og det er ikke bare moro. Det er en ganske formidabel direktekontakt som du får med fisken og det er ikke moro når det knaker i stanga. Særlig i den avsluttende kritiske fasen oppunder hullet er det greit med litt rygg. Det er ingen fordel heller om stanga blir alt for stiv for da tar den ikke så godt av for gjeddas rykk og ristinger på hodet. Testkurven bør nok ligge rundt kilon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.