Gå til innhold
Fiskersiden

Første turen med balansepilken for sesongen


JL
 Share

Recommended Posts

Øyvind og jeg var ute med balansestikka for første gang på denne isen. Isen var trygg med sine 20 cm, og kjempeforhold. Selv om bettet var heller dårlig ble det en brukbar fisk på Øyvind. En abbor på 1055 og 44 cm. Fisken tok på ca 6 m og veldig nær bunn. Han brukte rapala 5 cm i farge GL.

Øyvind og jeg(gjelder alle gutta i klubben) bruker alltid stang og snelle når vi fisker balanse. Fordelen er at man mister mindre stor fisk da man kan kjøre fisken slik man gjør med ei stang om sommeren.

Å kjøre storfisk som sitter dårlig med hendene er ikke lett. Små rykk og utras klarer man aldri å reagere fort nok på. Jeg selv har mistet stor fisk flere ganger med kjøring av stor fisk med hendene. Fisker man i tillegg dypt blir det liggende sene utover isen og med litt vind da vet vel de fleste hvilke problemer det medfører.

Til dere som bruker multisene, sett på en minisvivel og 1,5 m sene nederst og belastningen på krokfeste blir mykere. Bare multisene kan fort forårsake mistet fisk fordi det er ingenting som demper rykkene og derved løsner kroken fortere. Som tidligere nevnt av Tom Ole også større skader på mistet fisk.

Hvis man kan fiske med utstyr som gjør alt så mye enklere, hvorfor ikke bruke det?

JL

jl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.