Gå til innhold
Fiskersiden

Monsterlaks under stamfiske


Stinger
 Share

Recommended Posts

Fantastisk fisk, men dette minner meg allikevel om noe jeg tror jeg har synset om før.

Det er nemlig interessant (om enn ikke overraskende) å se hvor selektive man er under stamlaksfiske. I Norge er man livredde for mindre variasjon i genpoolen til villaksen når rømt oppdrettslaks gyter i elvene våre. Allikevel er man ikke opptatt av å skaffe seg et mest mulig representativt utvalg av en laksestamme når man velger stamfisk. I dette tilfellet velger man den største fisken man "noen gang har sett" i Altaelva og derfor kanskje den minst typiske Altafisken man kan tenke seg. Avkommet fra denne fisken med sine (kanskje) spesielle gener vil altså være overrepresentert i elva når de slippes ut.

I Norge fisker man vel som oftest stamfisk om høsten, på en da blandet bestand av tidligvandrere og sentvandrere. Så velger man ut de største. Alternativet hadde vært å tatt ut stamfisk gjennom hele sesongen og valgt ut typiske smålaks, mellomlaks og storlaks. Disse kunne man oppbevart til de ble modne.

Den selektive utvelgelsen av stamfisk har en 100 år gammel historie i Norge. Hvis vi forutsetter at kultiveringsarbeidet har hatt en effekt, og det håper men vel at det har, - hvor opprinnelige og urørte er da de ville laksestammene vi er så fryktelig redde for å vanne ut med oppdrettslaks. Disse er jo også basert på et selektivt utvalg (en rekke parametre) av vill laks (dog fra flere elver)?

Dr.Fish

P.S. Ikke misforstå meg her - én rømt oppdrettslaks i en elv er én for mye.

Du er inne på mange viktige poeng her! Som du seier vert stamfisken stort sett tatt opp om hausten, og at dette er ei god blanding av tidligvandrande og seintvandrande fisk. Det at det ofte vert tatt ut storlaks under stamfiske er heilt klart eit selektivt utvalg, som kan vere lite gunstig for laksestamma!

Sjølv er eg aktiv i eit lag som driv på med kultivering av laks i Daleelva (Hordaland). Her har me i fleire år tatt opp stamfisk gjennom heile sesongen. Stamfisket foregår, før-, under- og etter laksesesongen, og med ei slik ordning får ein eit godt utvalg av stamlaks i klekkeriet som består av små-, mellom, og storlaks.

Eit problem med å ta opp stamfisk tidlig kan vere oppbevaringsmogleheiter. Laks som går i kar over lengre tid kan fort få slitasjar og soppdannelsar. I Daleelva brukar me ein kanal frå kraftverket til å oppbevara laksen til den skal strykast. Kanalen strekkjer seg fleire hundre meter inn i fjellet, og det er sett opp lyskastarar inne i kanalen som er styrt av dagslyset ute, slik at det skal vere mest mogleg naturleg! Inne i tunellen får fisken gå i fred utan omsyn, heilt fram til strykinga om hausten.

Den bør ikke drepes fordi den er en "siste gangsgyter".Den hadde sannsynlig vis klart seg og kommet tilbake etter et år enda større.

En av grunnene til at den blir drept er at veterinæren skal sjekke den for div sykdomer,har drevet en del med stamfiske og stryking.Å vi måtte slå ihjel all laks for at veterinæren skulle sjekke den.

Det være seg liten eller stor,like forferdelig spør du meg.

Det er ikkje særlig kjekt å slå ihjel all stamfisken etter at den er brukt, har sjølv vore med på dette!! Mange av laksane kunne kome tilbake for å gyte seinare, rett og slett triste greier at ein må slå dei ihjel! Mange av prøvane som vert utført av veterinæren, kunne ein faktisk tatt på laksen mens han endå var i livet!

Gløymte heilt å seia at det var ein fantastisk laks!!! Kjekt å sjå at det er slike i elva endå! ;) Det at dei meiner at laksen var over 35kg då han kom opp i elva, er eg litt tvilandes til! Har sjølv vege eindel laksar i juni/juli og vege dei på nytt i oktober/november og vekta viser at dei ikkje går ned særlig mykje i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.