Gå til innhold
Fiskersiden

Monsterlaks under stamfiske


Stinger
 Share

Recommended Posts

Fantastisk fisk, men dette minner meg allikevel om noe jeg tror jeg har synset om før.

Det er nemlig interessant (om enn ikke overraskende) å se hvor selektive man er under stamlaksfiske. I Norge er man livredde for mindre variasjon i genpoolen til villaksen når rømt oppdrettslaks gyter i elvene våre. Allikevel er man ikke opptatt av å skaffe seg et mest mulig representativt utvalg av en laksestamme når man velger stamfisk. I dette tilfellet velger man den største fisken man "noen gang har sett" i Altaelva og derfor kanskje den minst typiske Altafisken man kan tenke seg. Avkommet fra denne fisken med sine (kanskje) spesielle gener vil altså være overrepresentert i elva når de slippes ut.

I Norge fisker man vel som oftest stamfisk om høsten, på en da blandet bestand av tidligvandrere og sentvandrere. Så velger man ut de største. Alternativet hadde vært å tatt ut stamfisk gjennom hele sesongen og valgt ut typiske smålaks, mellomlaks og storlaks. Disse kunne man oppbevart til de ble modne.

Den selektive utvelgelsen av stamfisk har en 100 år gammel historie i Norge. Hvis vi forutsetter at kultiveringsarbeidet har hatt en effekt, og det håper men vel at det har, - hvor opprinnelige og urørte er da de ville laksestammene vi er så fryktelig redde for å vanne ut med oppdrettslaks. Disse er jo også basert på et selektivt utvalg (en rekke parametre) av vill laks (dog fra flere elver)?

Dr.Fish

P.S. Ikke misforstå meg her - én rømt oppdrettslaks i en elv er én for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Skeptisk.

Bla er den større laksen utsatt for høyere fiskepress fra fast redskap.

Dessuten er ALta i en særstilling hva angår forhodlet mellom storlaks og smålaks, og for mange elver (ser da bort fra årest sesong) er det den store laksen man har sett størst tilbakegang hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva du er skeptisk til men regner med at der er resonnementet mitt.

Noe av poenget mitt er at det er mer enn størrelsen på avlsfisken som er med å bestemme størrelsen på tilbakevandrerne. Det er ikke engang sikkert at det er store stamfisker som genererer flest store tilbakevandrere. Tenk hvis det er en medvirkende årsk til storlakstilbakegangen du nevner.

Som i mange andre sammenhenger kan det være farlig å legge alle eggene i en kurv.

Det mener jeg det er stor fare for når man baserer noe av framtiden til Altalaksen på 8 par stamlaks som ikke er tilfeldig valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør ikke drepes fordi den er en "siste gangsgyter".Den hadde sannsynlig vis klart seg og kommet tilbake etter et år enda større.

En av grunnene til at den blir drept er at veterinæren skal sjekke den for div sykdomer,har drevet en del med stamfiske og stryking.Å vi måtte slå ihjel all laks for at veterinæren skulle sjekke den.

Det være seg liten eller stor,like forferdelig spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør ikke drepes fordi den er en "siste gangsgyter".Den hadde sannsynlig vis klart seg og kommet tilbake etter et år enda større.

En av grunnene til at den blir drept er at veterinæren skal sjekke den for div sykdomer,har drevet en del med stamfiske og stryking.Å vi måtte slå ihjel all laks for at veterinæren skulle sjekke den.

Det være seg liten eller stor,like forferdelig spør du meg.

Helt uenig. Man skal være 100% sikker på fisken som brukes.

Og at denne fisken hadde kommet tilbake har jeg uansett ingen tro på, da så stor laks aldri er dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Man skal være 100% sikker på fisken som brukes.

Og at denne fisken hadde kommet tilbake har jeg uansett ingen tro på, da så stor laks aldri er dokumentert.

Jo jeg kan vel forsåvidt være enig med deg om at fisken skal være frisk,men hadde den lekt i elven så hadde ingen fått sjekket den.

Det som er trist er at den blir slått ihjel. Vi har hatt fisk som har veid ca 20kg som var tredje gangs gyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, så diger fisk er nesten en kuriositet, og dermed omtrent av størst nytte for vitenskapen. Om den i teorien hadde overlevd gyting og kommet seg ut i havet for så å komme tilbake til elva igjen hadde det vært verdens suverent største laks, med tanke på hvor mange kilo de legger på seg i løpet av et år i havet, så den hadde nok uansett dødd i elva i høst/vinter. Det ene individet har neppe noe å si for laksestammen i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fisk, men dette minner meg allikevel om noe jeg tror jeg har synset om før.

Det er nemlig interessant (om enn ikke overraskende) å se hvor selektive man er under stamlaksfiske. I Norge er man livredde for mindre variasjon i genpoolen til villaksen når rømt oppdrettslaks gyter i elvene våre. Allikevel er man ikke opptatt av å skaffe seg et mest mulig representativt utvalg av en laksestamme når man velger stamfisk. I dette tilfellet velger man den største fisken man "noen gang har sett" i Altaelva og derfor kanskje den minst typiske Altafisken man kan tenke seg. Avkommet fra denne fisken med sine (kanskje) spesielle gener vil altså være overrepresentert i elva når de slippes ut.

I Norge fisker man vel som oftest stamfisk om høsten, på en da blandet bestand av tidligvandrere og sentvandrere. Så velger man ut de største. Alternativet hadde vært å tatt ut stamfisk gjennom hele sesongen og valgt ut typiske smålaks, mellomlaks og storlaks. Disse kunne man oppbevart til de ble modne.

Godt poeng, Dr. Seleksjonen i stamfisket er vel fremdeles begrunnet ut fra et ønske om at laksen skal bli størst mulig. Logikken i at stor stamfisk gir stor laks tilbake er imidlertid syltynn, samtidig som et bredere utvalg av genpoolen vil sikre at mer tilpasningsdyktige avlsregimer (les: økt genetisk variasjon) ble sikret!

Den selektive utvelgelsen av stamfisk har en 100 år gammel historie i Norge. Hvis vi forutsetter at kultiveringsarbeidet har hatt en effekt, og det håper men vel at det har, - hvor opprinnelige og urørte er da de ville laksestammene vi er så fryktelig redde for å vanne ut med oppdrettslaks. Disse er jo også basert på et selektivt utvalg (en rekke parametre) av vill laks (dog fra flere elver)?

Ja, manipulering av laksestammer er langt fra noe nytt. I "good old days" var det vel ikke en eneste lakselv på vestlandet med klekkeri som ikke blandet inn rogn eller melke fra Vosso-laks under avlsarbeidet. Tilsvarende for Alta/Tana/Vefsna osv som har levert mye fremmede gener til en rekke elver. Fisken ble neppe merkbart større, i alle fall vet jeg ikke om noe skriftlig som kan dokumentere dette. En helt annen ting er at overlevelsen på settefisken er laber, så da spørs det vel om effekten var så stor...

Fisker en del i en smålakselv der de over mange år pøset på med Vosso-rogn i klekkeriet. Når det i dag, mange tiår etter Vosso-laksens gullalder, en sjelden gang tas stor fisk der, ja så tyter gamlingene. "Da e' no vel restar av Vosso-stammen det der då". Da må jeg nesten - :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting angående å ta kun stor laks på stamfiske er at det er den som mest sannsynelig har kommet tidlig på elva.

Det en kan ende opp med da er at det på sikt kun blir tidlig laks som kommer på elva.

Det beste er å ta fisk igjennom sesongen, men jeg tror "alle" som driver med klekkeri helst vil ha stor fisk å stryke.

Endret av Team Kaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mister litt perspektivet i denne debatten synes jeg. Stamfisket er veldig begrenset sett all gytefisk i en betraktning. Det er klart at overlevelsen for yngelen vil bli større, men i det hele og store utgjør ikke dette en voldsom påvirkning av naturen. Det sikrer imidlertid at vi viderefører de genene vi virkelig vil videreføre...

En annen ting angående å ta kun stor laks på stamfiske er at det er den som mest sannsynelig har kommet tidlig på elva.

Det en kan ende opp med da er at det på sikt kun blir tidlig laks som kommer på elva.

Det beste er å ta fisk igjennom sesongen,både, men jeg tror "alle" som driver med klekkeri helst vil ha stor fisk å stryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.