Gå til innhold
Fiskersiden

Fredning utenfor bekker


JanM
 Share

Recommended Posts

Du har sikkert fått med deg det nå, etter svarene fra Olagaard og Havengel her; de snakker i denne linken om de "utvidede" vernesonene. Her er det tillatt å fiske med stang fra land.

Forøvrig; det er riktig at det er tillatt å fiske innenfor 100-meterne etter andre fiskeslag som nevnt her, og det er også riktig at det er tillatt å dorge innenfor utvidede vernesoner, bare en ikke dorger etter/erverver seg anadrom fisk.

Så er det også en liten periode på sommern det er tillatt å kaste med stang fra båt innenfor en utvidet vernesone, i øvrighet skal snøret slippes rett ned. Og... det er en liten åpning for fiske innenfor 100-metern og i bekkene i Vestfold, men da før gytemånedene tar til.

Nei, jeg hadde egentlig ikke fått med meg at det var snakk om forskjellige fredningssoner, for min del spiller det ingen rolle siden jeg har praktisert 100metersfredning uansett, men hvor står det noe om at det generellt ikke er lov til å fiske etter anadrome arter utenfor bekker og elver i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskriftene, og ikke loven som regulerer dette.

Forskriftene kan variere lokalt, men vi har også sentrale forskrifter.

Denne her er litt mer utfyllende. Se paragraf 2, øvrige fiskeregler, med hensyn til Oslo og Akershus:

http://dnweb5.dirnat.no/Lakseregisteret43/...forskrifter.htm

Det betyr videre at der elven/bekken ikke åpnes for fiske i sesong, så gjelder denne fredningen hele året.

Akkurat dette prinsippet er ganske mye brukt rundt omkring i landet. For eksempel har blant annet Hordaland også denne regelen.

Mvh. Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I april, når det begynner å bli folksomt i terrenget mellom Drøbak og Son, er det ganske ofte fiskere i fredningssonene på Skiphelle og Emmerstad.

Må si at vinteren er den tiden jeg liker liker aller best å fiske ørret langs kysten. Holder avstand fra gytebekkene, og får skjelden støinger. Gi meg en sydvendt bukt en februardag med sol, vind og pluss to grader.

I en elv jeg fisker på Nordvestlandet, kan man fiske i 100 meters sonen i sommersesongen mot løsing av fiskekort. Synes dette er en lettfattelig ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I april, når det begynner å bli folksomt i terrenget mellom Drøbak og Son, er det ganske ofte fiskere i fredningssonene på Skiphelle og Emmerstad.

Må si at vinteren er den tiden jeg liker liker aller best å fiske ørret langs kysten. Holder avstand fra gytebekkene, og får skjelden støinger. Gi meg en sydvendt bukt en februardag med sol, vind og pluss to grader.

I en elv jeg fisker på Nordvestlandet, kan man fiske i 100 meters sonen i sommersesongen mot løsing av fiskekort. Synes dette er en lettfattelig ordning.

Jeg har 150 fiskedager på Emmerstad i løpet av året. Svært sjelden jeg kommer over fiskere innenfor 100-metern der nå lenger, og når jeg gjør det, så er det oftest folk som ikke er kjent.

Du står faktisk fullt lovlig der, også i gyteperioden, SÅ SANT DU STÅR ET STYKKE UTENFOR STEINENE SOM BRYTER, dette hvis vi skal legge 100-metern til grunn. Men... det er klart... det er såpass trange forhold der, at man, som vadende fisker, er et stort uromoment for gytefisken som står i marbakken eller langsmed fjellet på den andre siden, og bare venter på riktig tidspunkt for å gå opp i bekken i september, oktober, november, og kanskje desember.

Personlig er jeg sjelden å finne inne i selve bukta. Jeg fisker fra gresset eller fra svabergene lenger ut. Jeg avholder derimot kastekurs der (spey), og jeg trener der, helt innerst i bukta der det er grunt og rolig, men ALDRI, ALDRI i gyteeperioden. Dette for å gi plassen og fisken ro, det til tross for at vi jo ikke "fisker" ved de anledningene.

Så passer det vel kanskje å nevne at vi er på ulike stadier vi fiskere. Jeg har vært der for endel år tilbake jeg også, altså ved at jeg nok kunne være å finne straks innenfor grensa og/eller at jeg tok opp brunfisk. Rett og slett for at jeg ikke visste bedre. I dag skammer jeg meg over det, og jeg skammer meg over bildene i fotoalbumet som viser en stolt fisker med død fisk i gytedrakt som ikke fikk fullføre gytingen sin. Men, når vi snakker om fiskere, og da kanskje i særdeleshet lidenskapelige fluefiskere og sjøørretfiskere over mange år, som vet, og likevel driter i forbudet eller det vi regner som god kutyme, ja så driter de faktisk i alle oss andre også.

Og så en liten digresjon til; har hørt det har vært sagt (1 gang, og jeg håper det blir den siste), "at det ikke er noe verre å fiske etter gytefisken innenfor grensa i gytetida, enn det er å fiske etter laks i et laksevassdrag, da den jo skal gyte den også". Joda, diskusjonen kan alltids gå, og vil gå, med hensyn til hvorvidt det er riktig å fiske på laksen/ta opp laksen når den er på elva, men å gjøre en direkte sammenligning her, mellom en større lakseelv, og en liten og sårbar sjøørretbekk i ei lita vik i Oslofjorden, er etter min mening et bomskudd. I lakseelvene er også fisket regulert, selv om det er endel "svin på skogen" i den sammenheng også, uten at jeg skal komme nærmere inn på det her.

Jeg har et litt ekstra engasjement til den plassen fordi jeg bruker så mye tid der nede. Vi driver også og kultiverer Mølen, altså bekken som renner ned i bukta, sammen med NJFF. Hadde el-fiske der nå i høst blant annet. Følger med...

I elvene som åpnes for fiske om sommeren, så kan du fiske innenfor, og det også uten fiskekort så sant du ikke beveger deg forbi selve sjø/elv-skillet. Sånn er det vel.

Mvh. Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.