Gå til innhold
Fiskersiden

Fredning utenfor bekker


JanM
 Share

Recommended Posts

Hadde aktivitet på Skiphelle i dag, på gresset, og i det jeg er i ferd med å pakke sammen utstyret, ser jeg en, etter det jeg betrakter som en meget habil fluefisker, stupe ned på utløpet av Odalsbekken, og starte kastingen sin 20 meter fra dette opp mot hotellets side.

Om du er her inne, passer jeg på å presisere at det utenfor disse bekkene er helårsfredning, der det ikke er tillatt å fiske etter anadrome arter innenfor en strekning på 100 meter fra overgangen elv-sjø. Nå er det også gytetid i tillegg, og da synes jeg det er ekstra på sin plass at vi alle respekterer dette, og gir området ro, også på dagtid. For at DU var ute etter den anadrome arten hersker det vel ingen tvil om.

Denne bekken er også under kultivering!

DU burde vite bedre.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å blande meg opp i den aktuelle hendelsen: Hvordan kan man vite hvilke bekker/elver det eksisterer et helårs fiskeforbud i utløpet av og hvilke som det er tillatt å fiske i munningen av i ordinær sesong? Og hvor stor må bekken være før det er fredningssone utenfor den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å blande meg opp i den aktuelle hendelsen: Hvordan kan man vite hvilke bekker/elver det eksisterer et helårs fiskeforbud i utløpet av og hvilke som det er tillatt å fiske i munningen av i ordinær sesong? Og hvor stor må bekken være før det er fredningssone utenfor den?

I Oslofjorden er dette ganske greit. Det er såpass få elver (relativt sett) som åpnes for fiske om sommern, at disse (ihvertfall for en litt bevandret stangfisker), burde være rimelig kjent. Alle øvrige bekker og elver har helårsfredning. At det eksisterer noen spesielle mål på hvor "stor" bekken/elven skal være før et fredningsprinsipp gjelder, tror jeg ikke. Har ihvertfall aldri hørt om det. Selv den minste sildrebekk kan fungere som gytebekk. Meg bekjent skal det være tillatt å fiske munningen i alle elver som åpnes for fiske i sesong (stang fra land i det minste), men stengt utenom sesong. Det gjelder også dersom det skulle være en utvidet vernesone i området som går lenger enn 100-metern. En fullstendig oversikt over de lokale forholdene for hver elv med fiske har jeg dog ikke. Fylkesmannen er tingen.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jommer inn her med ett lite innlegg på generelt grunnlag. Rundt om i vårt land har det de siste åra blitt gjort stor innstats for fisk som gyter i bekker og elver. Selv er jeg Østfolding, og det merkes at de lokale "bekkeutvalga" som jeg selv er med i, virkelig lykkes med å skape nye ,muligheter for fisken og ikke minst kan nye bekker, noen ganger vise seg å bli meget produktive. Desverre så kan det være vanskelig med dette regelverket, selv om man kommer langt med selvstendig tenking. SOm nevnt før her, ligger regelverk hos de forskjellige fylkesmenn, men også lokale jeger og fiskerforeninger, sitter med mye info. Selv tok jeg kontakt med ofa. for regelverk i osloomerådet. Man ser iblant mye trist og uvitenhet blant fiskere og voksne mennesker. Store smil om munnen og fisk som er totalt uspiselig... personlig så tror jeg mye er relatert til milde straffer, å i de fleste tilfeller ikke noe i det hele tatt pga. ressursmangel. Det er trist, og gir helt feil signaler rundt om. Nå leser vi nedslående nyheter om laksen fremtid rundt om. Her må nå myndigheter på banen i samarbeid med de lokale fiskeutvalga for å ta de nødvendige grep, som kan føre til at atlanterlaksen opprettholder sitt livsgrunnlag. Selv er jeg mest sjøørret fisker, det å stå der ute i havet gir meg en spesiell ro, kansje derfor man noen ganger reagere så sterkt så folk tror man er rar, men uten strenge og ringvirkende straffer, så tror jeg man kan oppleve mye rart for fremtiden. Men mye positivt om dagen, fisk i bekker, store "beist" som kommer på plass de utroligste steder:) SÅ håper jeg også virkelig på noe annet for dette land... Som en som fisker mye på Svenskekysten og gledene med det, ikke minst pga. en mye bedre miljøprofil, der vi går uten å se store skilt om private eindommer som omtrent er bygd uti havet..., det greier vi i dette landet å. Havet, turstier/natur.eventuelt hytter..værre er det ikke.

Jeg fisker en del med nedklemte mothaker i denne perioden på året!!!!

Hva er de forskjellige meninger om dette?

Swims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm...legger inn en liten komentar her. Meg selv, med flere, driver som kjent fra tidligere med kultivering og restaurerings arbeide av SØ-bekker på østlandet. Vår gruppe har nå ekspanderet og vår jobb/tiltak foregår nå i organiserte former. Den jobben vi har gjort/gjør er nå blitt til et godt eksempel og lærdom for andre som ønsker å gjøre det samme. Fått et godt sammarbeide med viktige personer(kommunalt) og andre sø-grupper i andre lokaliteter. Resultatene av den jobben vi har gjort viser seg å være meget lønnsom i form av større produksjoen av sø-yngel. Vi i vår gruppe tar nå for oss de tre viktigste bekken i vårt nærmiljø, andre grupper vi har god kontakt med gjør det samme + har funnet nye gytebekker for sø som ikke har vært reg. hos fylkesmann/kommune før, mao et omfattende og viktig arbeid.

Så til saken: Fordi det nå er høst, så er det ingen bombe at slike innlegg som JanM kommer med dukker opp igjen. Som jeg nevner så har vår jobb nå blitt såpass omfattende og vellykket at jeg vegrer meg for å gå ut å skrive offentlig om det arbeidet vi gjør, hvor etc! Slikt er synd, men dette nettopp pga folk som er mindre opplyste, eller rett og slett idioter som ikke respekterer dette, og som da kan finne på å fiske i utløp av bekker osv i de mest sårbare tidene.

Jeg sier som før; la oss få en fredning på lik linje som de har rett over grensa. 1.okt til 1.apr!

Dette vil skåne SØ på lik linje som Laksen får sin fredning i elva under gyteperioden.

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm...legger inn en liten komentar her. Meg selv, med flere, driver som kjent fra tidligere med kultivering og restaurerings arbeide av SØ-bekker på østlandet. Vår gruppe har nå ekspanderet og vår jobb/tiltak foregår nå i organiserte former. Den jobben vi har gjort/gjør er nå blitt til et godt eksempel og lærdom for andre som ønsker å gjøre det samme. Fått et godt sammarbeide med viktige personer(kommunalt) og andre sø-grupper i andre lokaliteter. Resultatene av den jobben vi har gjort viser seg å være meget lønnsom i form av større produksjoen av sø-yngel. Vi i vår gruppe tar nå for oss de tre viktigste bekken i vårt nærmiljø, andre grupper vi har god kontakt med gjør det samme + har funnet nye gytebekker for sø som ikke har vært reg. hos fylkesmann/kommune før, mao et omfattende og viktig arbeid.

Så til saken: Fordi det nå er høst, så er det ingen bombe at slike innlegg som JanM kommer med dukker opp igjen. Som jeg nevner så har vår jobb nå blitt såpass omfattende og vellykket at jeg vegrer meg for å gå ut å skrive offentlig om det arbeidet vi gjør, hvor etc! Slikt er synd, men dette nettopp pga folk som er mindre opplyste, eller rett og slett idioter som ikke respekterer dette, og som da kan finne på å fiske i utløp av bekker osv i de mest sårbare tidene.

Jeg sier som før; la oss få en fredning på lik linje som de har rett over grensa. 1.okt til 1.apr!

Dette vil skåne SØ på lik linje som Laksen får sin fredning i elva under gyteperioden.

Helt enig med Jan og Flemms. Kunne forsåvidt økt minstemållet til 45cm. (samme som i nabolandet). Det er vel bare på vestkysten fredninga er i fra 1/10 til 1/4. Hadde ikke vært dumt og satt opp minstemålet til 45cm ( samme som i sverige).Har fisket i sverige i mange år og ser nå resultatet av fredning og minstemålet. Har sett i norge fiskere som tar med seg fisk på 30-35 cm. Det er totalt galt.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg passet på å legge inn følgende på Ulovligegarn.no i tillegg. Jeg kunne ikke stikke fra, ellers hadde jeg tatt denne selv der og da:

"Under en aktivitet jeg hadde på Skiphelle fredag 28. september 07, observerte jeg på avstand at et garn ble trukket fra båt, helt inne ved land, akkurat ved pynten der hvor det runder inn mot Skiphellebukta.

Fikk ikke med meg hvorvidt det dreide seg om flytegarn eller ei, men så langt inne ved land, antar jeg det ikke er mulig å senke garnet de meterne som kreves nå i senkepåbudsperioden. Maskevidden slik jeg bedømte den, tilsa at dette garnet berøres av senkepåbudet. Uansett dybde; her er det vandring rett inn mot Odalsbekken som gytebekk, og repeterende garnsetting så strategisk der nå fremover er ikke av det gode.

Vedkommende burde fremvise aktsomhet, da han så ut til å være vel bevandret i området, altså lokalkjent, og nok gjør dette ofte. Han kan tas på uaktsomhetsparagrafen alene han, bare ved å sette nettopp der. Han var alene i båten, og klart hobbyfisker.

Verdt å følge med på fremover, akkurat det hjørnet der. Lokaliteten er akkurat der hvor det fiskes mye med stang, ute på hjørnet til høyre når man kommer ned i Skiphellebukta."

Mvh. Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslofjorden er dette ganske greit. Det er såpass få elver (relativt sett) som åpnes for fiske om sommern, at disse (ihvertfall for en litt bevandret stangfisker), burde være rimelig kjent. Alle øvrige bekker og elver har helårsfredning. At det eksisterer noen spesielle mål på hvor "stor" bekken/elven skal være før et fredningsprinsipp gjelder, tror jeg ikke. Har ihvertfall aldri hørt om det. Selv den minste sildrebekk kan fungere som gytebekk. Meg bekjent skal det være tillatt å fiske munningen i alle elver som åpnes for fiske i sesong (stang fra land i det minste), men stengt utenom sesong. Det gjelder også dersom det skulle være en utvidet vernesone i området som går lenger enn 100-metern. En fullstendig oversikt over de lokale forholdene for hver elv med fiske har jeg dog ikke. Fylkesmannen er tingen.

Jan.

Vet ikke helt om dette er så "veldig greit" i Oslofjorden.Mener å huske at her i vestfold, sist jeg sjekket, så er samtlige elver/bekker åpne for fiske en bestemt periode på sommeren.Altså ingen helårsfredninge her.Det er ikke noen felles datoer for alle elvene i vestfold heller...som sagt Fylkesmannen er tingen.. og det er det som er noe dritt.Det er ikke alltd så enkelt å vite hvor "grensa " går. :)

"Avrenning" fra jorder eller mindre bekker som stort sett er tørre det meste av året , men ørreten likevel kan lure seg opp i på høsten eller ved langvarig nedbørsperioder,kan jeg ikke helt se at man skal/bør holde avstand til da mengden/størrelsen ørret kun er av ubetydelig mengde og i en svært begrenset periode i forhold til bekker med vannføring hele året.Men det er vel noe en selv kan oppservere om det er helt åpenlyst mye brun ørret i området som holder til bekken og fangstene øker.Da kan mann selvfølgelig ta det hensynet man burde.

På flere av mine fiskeplaser er det mange nok oppkom og "avrenningsbekker" nok til at det ville være svært begrenset hvor man i det hele tatt kunne fiske om en skulle holde 100 metersreglen til alle disse -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette er så "veldig greit" i Oslofjorden.Mener å huske at her i vestfold, sist jeg sjekket, så er samtlige elver/bekker åpne for fiske en bestemt periode på sommeren.Altså ingen helårsfredninge her.

Etter det jeg kan se av fiskeforskriftene for Vestfold, er det KUN 7 vassdrag som åpnes for fiske etter anadrome arter fra mai til september. Det burde være greit å forholde seg til. I de andre vassdragene er det også tillatt som du sier, men da BARE i perioden 1. juni til 17. august. Joda, så er forskriftene litt ulike fra østsia til vestsia her, men det vesentlige her er vel at øvrigbekkene også har fredning i gytetiden hos dere som hos oss. Ergo er ikke dette så "vanskelig" å forholde seg til likevel, nå i gytetiden, for... det er nettopp nå fremover at dette er viktigst. Som du ser av starten på tråden, har jeg kommet over en kar i utløpet av Odalsbekken, I OVERGANGEN SEPTEMBER/OKTOBER. Nettopp han, som tilsynelatende dreven fluefisker burde ha visst (og vet nok). Det samme ville jeg da også sagt om tilsvarende situasjon hadde forekommet på din side av Mjøsa, I OVERGANGEN SEPTEMBER/OKTOBER.

Jan.

På flere av mine fiskeplaser er det mange nok oppkom og "avrenningsbekker" nok til at det ville være svært begrenset hvor man i det hele tatt kunne fiske om en skulle holde 100 metersreglen til alle disse :)

Det er tillatt å bruke hodet.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se av fiskeforskriftene for Vestfold, er det KUN 7 vassdrag som åpnes for fiske etter anadrome arter fra mai til september. Det burde være greit å forholde seg til. I de andre vassdragene er det også tillatt som du sier, men da BARE i perioden 1. juni til 17. august. Joda, så er forskriftene litt ulike fra østsia til vestsia her, men det vesentlige her er vel at øvrigbekkene også har fredning i gytetiden hos dere som hos oss. Ergo er ikke dette så "vanskelig" å forholde seg til likevel, nå i gytetiden, for... det er nettopp nå fremover at dette er viktigst. Som du ser av starten på tråden, har jeg kommet over en kar i utløpet av Odalsbekken, I OVERGANGEN SEPTEMBER/OKTOBER. Nettopp han, som tilsynelatende dreven fluefisker burde ha visst (og vet nok). Det samme ville jeg da også sagt om tilsvarende situasjon hadde forekommet på din side av Mjøsa, I OVERGANGEN SEPTEMBER/OKTOBER.

Folk fisker hele året og datoene for de enkelte elver/bekker er ulike.....og det er vel også noe av problemstillinge når vi snakker fredning og regler.

Etter det du kan se ...sier du.Jeg blir ikke det spor klokere av det når det ikke stemmer med de opplysningene jeg fikk sist jeg sjekka.Jeg vet jo ikke hvem bekker elver her det er snakk om.

En av bekkene her er det faktisk 1.juni til 1 aug...og ikke 17 aug.

Beklageligvis så har jeg mista linken til de papirene som gjelder vestfold og finner den ikke igjen, men sitter du med eventuelle regler for de enkelte fylkene/elven/bekker etc,sort på hvit ,så er du velkommen til å dele dem med oss andre lesere.Først da synes jeg det er "greit" å forholde seg til evntuelle fredningssoner i Oslofjorden. :unsure:

Endret av Thormill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fisker hele året og datoene for de enkelte elver/bekker er ulike.....og det er vel også noe av problemstillinge når vi snakker fredning og regler.

Etter det du kan se ...sier du.Jeg blir ikke det spor klokere av det når det ikke stemmer med de opplysningene jeg fikk sist jeg sjekka.Jeg vet jo ikke hvem bekker elver her det er snakk om.

En av bekkene her er det faktisk 1.juni til 1 aug...og ikke 17 aug.

Beklageligvis så har jeg mista linken til de papirene som gjelder vestfold og finner den ikke igjen, men sitter du med eventuelle regler for de enkelte fylkene/elven/bekker etc,sort på hvit ,så er du velkommen til å dele dem med oss andre lesere.Først da synes jeg det er "greit" å forholde seg til evntuelle fredningssoner i Oslofjorden. :unsure:

http://dnweb5.dirnat.no/Lakseregisteret43/...forskrifter.htm

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det kan være vanskelig ..ellers hadde mange flere vøært kjent med reglene...skjønner du det..??

Hehe...jeg må le...du kan leke "fiskepoliti" men vil ikke dele regelverk med andre som eventuellt trenger det... :unsure:

Vel, hvis du ser innlegget over, så la jeg inn en link for deg før du i det hele tatt rakk og registrere ditt eget.

I tillegg deler jeg såvisst fra meg gledelig, det viser ikke minst vår web-side. Men du er en petimeter som tilsynelatende er mer opptatt av å rakke ned på, mistenkeliggjøre og kverulere, enn å diskutere fornuftig. Slik kjenner jeg deg. Vi har vært i vrangstrupen på hverandre tidligere pga. nettopp det. Du har nærmest ødelagt et annet fiskeforum der ute, ikke ødelegg dette! Her er det ingen som "leker fiskepoliti", vi gjør en innsats for våre områder som vi er stolte av, og som vi forlanger respekt for.

Ingen kan være klar over hver eneste lille bekk og tilløp, ingen. Det er din plikt å sjekke dette ut for den bekken/elven du skal fiske mot. Verre er det egentlig ikke.

Nok sagt fra min side.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen...JanM....nå har jeg fått forlenget fiskesesongen med 17 dager på en av favorittplassene mine. :lol:

Jeg er nok desverre uenig med deg at dette med regelverk og opptreden rundt elver og bekker er/kan være vanskelig å forholde seg til.....du har tros alt selv sett resultatene av den problemstillingen.

hvis du tror at alle som fisker ulovlig gjør det bevist så er du velkommen til å tro det .men vi er på et forum hvor det er lov å si sin mening.Det må da gå ann å være uenig uten at du skal bli så forbanna sur og avstumpet hver eneste gang. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil diskutere temaet foreslår jeg at du fokuserer på hva som kan gjøres for å informere og håndheve fremfor å fraskrive menigman ansvar pga. intelektuell latskap.

meg?? :lol:

Fisker og trener mye ved en bekk som ligger i et svært populært turområde og følgelig prater folk mye til meg om ditt og datt og ikke minst bekken, og så langt er det skremmende hvor lite folk(ikke bare fotturister men også sportsfiskere) vet om fredning etc, om den bekken de fisker ved eller krysser på deres vei..

Vel ...jeg har allerede gjort noe "opplysningsarbeide" der "i gården" , men det er vel noe rart når vi på den ene siden skal gå rundt å heve pekfingre, når vi, i alle fall jeg, på den annen siden vet at det er gjort et rimelig "begrenset" arbeide for å opplyse folk.Da kan vi i det minste gjøre vårt for å opplyse.Og det er selvfølgelig det det burde handle om ...ikke hvorvidt man kan finne unskyldninger til å fiske på fredet områder.

Men det er beklageligvis et faktum at at ikke alle vet hvor og hvordan man finner disse opplysninger.Er det noen tvil om det.

Hva med turister som ikke har tilgang til internett eller skjønner norsk da... :unsure:

For de normenn som er vant med å bruke jungeltelegrafen er det nok ikke noe problem ,men det betyr heller ikke at folk er "intelektuellt late"....ikke alle er pc-nerder,nettsnoker eller kall det hva du vil.Hva med barn, unge som begynner med fiske?. Lærer de disse reglene på skolen til eksempel.

Ja .hva kan vi gjøre for å informere og håndheve regelverket.....jeg tror skolen er første og beste skritt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg savner her i området, er rett og slett et skilt eller to som viser fredingssoner utenfor og i bekkene. Da har folk større mulighet til å få med seg dette, og videreformidle dette til andre.

tror ikke at vi skal skjære alle under en kam og si at alle vet at det er ulovlig fiske på visse plasser i gitte tidsrom, men at det er mange som fisker uten noen form for kunskap om fredning og fredningssoner, og de som virkelig er klar over hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg savner her i området, er rett og slett et skilt eller to som viser fredingssoner utenfor og i bekkene. Da har folk større mulighet til å få med seg dette, og videreformidle dette til andre.

tror ikke at vi skal skjære alle under en kam og si at alle vet at det er ulovlig fiske på visse plasser i gitte tidsrom, men at det er mange som fisker uten noen form for kunskap om fredning og fredningssoner, og de som virkelig er klar over hva de gjør.

Bra, Kim Andre!

Helt klart at det kunne vært skiltet bedre. I dag er det til stor grad bare de utvidede fredningssonene som er merket, og faktisk mangler det også merking der. Nå kan en ikke merke alle tilsig, små som store, men da er det kanskje en vei å gå, at det settes bestemte kriterier for at en bekk/elv er i behov av merking, som Gabrielsen var inne på ovenfor.

Og så vil jeg bare få presisere en liten ting;

Det ble dyttet noen ord i munnen på meg, som jeg aldri har uttalt ovenfor, dette med tanke på at jeg skulle tro at alle som står ulovlig faktisk vet at de står ulovlig. Dette er vi selvsagt oppmerksomme på. Til den som uttalte dette; jeg kaster meg da ikke over kategorien "far med liten sønn", som, av uvitenhet om regelverk, har vært så heldige å få en fisk med prikker på. Hvem tror vedkommende egentlig at jeg er?

Tråden min omtaler det jeg observerer som kyndige fiskere som burde vite, høyst trolig også lokale fiskere. Joda, reglene gjelder for alle, også far med sønn, men det handler om å bruke sunn fornuft i hvert enkelt tilfelle. Skilting er en god vei å gå det, det er det så absolutt. Da står regelen der og da, på fiskeplassen.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett engaskjerende tema dere er inne på her nå gutter, altså dette med merking av fredningssone utenfor gytebekker osv.

Som det blir sakt over her tror jeg neppe de fleste som "oppdager" og fisker i "værnesonen" er klar over at de gjør noe ulovlig, ei heller at de er noe direkte trussel for sø bestanden med sportsfiske utstyr. På den siden ville det være fornuftig med merking. På en annen side, og som jeg sier lenger opp her, så kvier jeg meg litt for å "reklamere" for en gytebekk med merking osv nettopp pga folk som ikke bryr seg og tyr til garnfiske i slike områder. Det kan virkelig være en trussel for sø bestanden. Og de finnes, vær klar over det!

Man kan vei dette for og imot, kanskje merking/skilting ville fått mere fokus på regelverket blandt allemansen, med det resultat at flere kunne være i stand til å melde i fra/reagere på de som bevisst driver med miljøkriminalitet på arten SØ!? Bedre oppsyn mao!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Disse fredningssonene gjelder fiske fra båt. Dorging (etter fettfinne) er forbudt innenfor disse sonene hele året, men det er lov å fiske fra oppankret eller drivende båt i perioden 1. juni- 4. august

Generelt er sjøfiske med stang og håndsnøre tillatt for alle hele året.

Unntak: For å beskytte bestandene av laks og sjøørret i hele Oslofjorden, er det bestemte regler for sjøområdene rundt elveutløpene. I fredningstiden, dvs. gytetiden som varer hele oktober, er det ikke tillatt å fiske nærmere enn 100 meter fra elvemunningen.

Fisketider i div. elver i oslofjorden:

http://www.lovdata.no/for/lf/fv/tv-20030514-0646-0.html#1

Fredningssoner:

http://www.vestbyjff.no/fylkesmannen/forsk...dningssoner.htm

Når alt dette er sagt, er det like viktig med ansvaret vi selv tar i forhold til fiskens kondisjon. Utgytt brun og tynn fisk holder ikke god matkvalitet, og bør alltid settes ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt tillatt å fiske innenfor 100-meteren etter andre fiskeslag enn anadrome laksefisk. Så lenge man fisker på en måte som sannsynligvis ikke gir blankfisk (for eksempel bunnmeite) og setter tilbake den blankisen man skulle få, har man lov. Unntaket er spesielle vernesoner hvor fiske av spesielle grunner ikke er tillatt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har googlet litt nå, og såvidt jeg kan se av forskriftene er det lov å fiske med stang fra land innenfor fredningssonene?, se f.eks her: http://www.baerum.kommune.no/article.php/a...categoryID=5011

Du har sikkert fått med deg det nå, etter svarene fra Olagaard og Havengel her; de snakker i denne linken om de "utvidede" vernesonene. Her er det tillatt å fiske med stang fra land.

Forøvrig; det er riktig at det er tillatt å fiske innenfor 100-meterne etter andre fiskeslag som nevnt her, og det er også riktig at det er tillatt å dorge innenfor utvidede vernesoner, bare en ikke dorger etter/erverver seg anadrom fisk.

Så er det også en liten periode på sommern det er tillatt å kaste med stang fra båt innenfor en utvidet vernesone, i øvrighet skal snøret slippes rett ned. Og... det er en liten åpning for fiske innenfor 100-metern og i bekkene i Vestfold, men da før gytemånedene tar til.

Andre små variasjoner finnes sikkert også, men dette kan vel sies å være forholdsvis enhetlig i våre områder.

Ja, de kan nok være bedre med hensyn til skiltingen av de utvidede vernesonene. Det tok laaaang tid her ute hos oss før skiltene kom opp i Sonskilen, men nå er de der ihvertfall, om ikke så store, så står de der.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.