Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske etter røye ..


Borre
 Share

Recommended Posts

Noen her som har erfaring med å fiske røye med flue på høsten? Hvordan er vakaktiviteten til røya nå? Kommer selvfølgelig ann på været,emn hva kan man oppleve? Regner med at det nå er mest fjærmygg og kanskje et fåtall vårfluer om man er heldig.. + tovinger..

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med å fiske røye med flue på høsten? Hvordan er vakaktiviteten til røya nå? Kommer selvfølgelig ann på været,emn hva kan man oppleve? Regner med at det nå er mest fjærmygg og kanskje et fåtall vårfluer om man er heldig.. + tovinger..

Tja, meget avhengig av hvor du skall fiske (fjell eller lavlandet), og om det er storrøye eller overbefolka smårøye? :)

Hvis overbefolka, ja da finnes det ikke noe stort for fisken at finne, fjærmygg er sikkert best men, er det vakaktivitet så kan den ta typ neddansende veps eller andre typer av landinsekter.

Annet er det i storrøyevann, der er det selvfølgelig mer å jakte på for røya, f.eks. vårfluer, (eggleggende-"streaking caddis") landinsekter (veps, fluer og den slags) corixa (vattenbiller) steinfluenymfer, småfisk/yngel/stingsild og små snekkor. Fisker du i lavlandet der det går storrøye så er det god grunn å fiske med litt større fluer enn ellers hva enn kunne forventet å bruke. Store nymfer type Damsel eller store steinfluenymfer. På fjellet har vi også hatt uttelling på konvensjonelle våtfluer type Red-Tag, Cochman. :)

Men flest røye har vi fått på ulike varianter av vårflueimitasjoner (Europe-12, Cinnamon sedge, streaking Caddis, alle tørrfluer) men også på tørrfluen Black Gnat (min største på 2,5kg) :wacko:

Veps finns ju fortsatt og var meget irriterende nå i helga som var (grunnet litt varmere vær). :P

Har liten tru på fjärmygg i slike vann, for det er en alldeles spesiell grunn at røya er blitt stor og det er ikke på fjærmygg.

Sent på hausten, ved fiske etter Harr så har en tørr-flue av typen jazzids vist seg å være meget god (en type meget liten vårflue) Dem kan muligens også være god for røya.

Skitt Fiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar :) Det er stor lavlandsrøye vi er ute etter ja,hehe.. Er nok riktig som du sier at de store er store av en grunn :wacko: Får prøve med store fluer og noen våtfluer ..

Okay, dette høres spennende ut. Du må fortelle hvis det hender noe...... :P

Største røyer jeg har fisket på har vært i klassen 5-8kg, men dei tog nesten ikke noen av dei fluene vi fisket med.

Nærmest var en av mine fiskevenner, som fisket akkurat med en fortynget Red-Tag #12. Den fisken tippet vi var på ca 6-7kg. Den hoppet et par ganger under veis når den tømte heile snellen få fluesnøre-skytesnøre og 75m backing- og, pang der røk fortømmen. Men det var spennende øyenblikk da vi så fisken når den tog flua. Dette er det nærmeste vi har kommet riktig stor røye.

Klart det, vanligst så fisker enn med klasse 4-7 stenger på 8,5-10,5 fot og med en tykkelse på fortømmen type 0,12-0,18 på ørret, røye og harr. Da skal det mye til (av flaks eller erfaring eller begge to) for å få den store på land. Min største på 2,5 tog ca 40-45 min å trøtte ut på en 5:er stang (0,15 og det var ikke noen modern høyhållfasthetssnøre). Der var nokk med stein og skitt den kunne ha klart seg på men jeg lykkedes med å få snøret fritt to-tre ganger, men jeg ble bløt opp til midjen.

Er det byttesfisk i ditt vann (type Krøkkle, Lagesilg og den slags) er det ikke like enkelt med flue hvis enn ikke fisker med små fiskyngel-imitasjoner. Stingsild kan være grejen her, sjå på meterdypt vann hvis det er stingsild som fisken jakter på. Sjå etter vak, dei forteller en del om det er fisk eller insekter fisken for tillfellet tar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fått noe røye på flua? I det vannet jeg fisker i er det mengder med tusenbrødre som tar Black Gnatt, men det er også noe store på 1-2 kilo, som sikkert spiser tusenbrødre. Kan de store spise noe annet også?? Hvilken flue egner seg best som "tusenbrødre imitator"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.