Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken stang.


 Share

Recommended Posts

Hei igjen godt folk.

Jeg har litt problemer med å plukke meg ut en stang til SØ fiske.

Stangen skal brukes sammen med en Shimano Calcutta TE200DC.

Bruker Damyl Tectan Premium PLUS 0,28mm. Sene.

Kastevekt varierer litt, så burde egentlig vært fleksibel men med mulighet for flotte kast på lave vekter er ett pluss.

Har selv sett litt på Disse to...

COOL WATER

SENSEWAVE 12`6 7 - 35 GR.

&

Guideline

Dynamic

12`6 8-22gr

Synspunkter tas imot med stor takk.

Annbefalinger og Avbefalinger samt alternative valg av andre stenger hadde også vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den så fin ut, men 13' var utsolgt og 11,6' hadde lav kastevekt. er ofte oppe i 27gr og roter. og oftest rundt 18-22gr kastevekt...

Da blir vel denne noe spinkel med ett etterslep?

jau jau, men det er sikkert andre butikker som har 13'-ern, og da får du jo med

to stangtopper så du kan veksle mellom lettere/tyngre redskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale ei lengere stang enn 11' for bruk sammen med ei mindre multiplikatorsnelle.

Hvis du stort sett fisker med 18-22g skal du kjøpe ei Guideline LPXe Casting 11' 20-45g. Stanga er feilklassifisert, 12-27g er det den vil egne seg best til. Prøvde både denne og 20-60g versjonen før jeg kjøpte den kraftigeste stanga i sommer. Har aldri prøvd bedre stang enn 20-45g versjonen av LPXe for slukvekter 15-20g, stanga er rett og slett nydelig.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes balansen blir feil. Lange stenger for lettere slukvekter blir også ofte litt slaskete og upresise.

10 og 11' stenger er allroundstenger som egener seg til det meste, lengere stenger er mer spesialredskap med et smalere bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale ei lengere stang enn 11' for bruk sammen med ei mindre multiplikatorsnelle.

Hvis du stort sett fisker med 18-22g skal du kjøpe ei Guideline LPXe Casting 11' 20-45g. Stanga er feilklassifisert, 12-27g er det den vil egne seg best til. Prøvde både denne og 20-60g versjonen før jeg kjøpte den kraftigeste stanga i sommer. Har aldri prøvd bedre stang enn 20-45g versjonen av LPXe for slukvekter 15-20g, stanga er rett og slett nydelig.

Heilt enig med abbor her, 11 fot er av praktiske grunner det lengste du trenger for sjøørreten. Lengre stenger har også mye høgare luftmotstand og er dessuten litt for langsomme for lette sluker. Blåser det mye (vilket det av og til gjør på kysten) så er en ekstremt lang stang en mareritt. Du kjenner ikke nappen eller det er ufølsomt når du kaster og det er ikke noen god føling i stanga når den rister og slenges att og frem i vindbygerene. Her er kortere stenger å foretrekke.

Jeg har fisket med 11 foter i nærmere 20 år nå og jeg skal gå ner i lengde fremover.

Den virkelige fordelen med slike lange stenger er ved makkfiske eller da du skal hive langt med tyngre beiten/sluker, eller fiske med dupp og lang fortom. Da er det en fordel.

Dessuten springer du runt i kring på strender med mye vegetasjon så er det ett h.....e med lange stenger og da spesiellt med multiplikatorsneller (fastner i bakslengen i busker å trær=backlash).

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

Takker for de opplysningene, veldig greit å få de fra andre som har erfart det. Om ikke kan fiske bli en extra dyr sport med mange feilkjøp og bommerter.

Da skal jeg sjekke ut LPXE som ble anbefalt her, men da jeg allerede har 20-60 versjonen av lpxe så er jeg skeptisk til 20-45, er denne virkelig så feilspesifisert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk låne begge LPXe 11' multistengene av en jeg kjenner som jobber på Nordic Outdoor. Jeg fiska med den mykeste stanga 5-6 timer og er ikke i tvil om at den er kraftig feilklassifisert. Deretter gikk jeg over på den kraftige stanga og fiska et par timer med den på samme turen, så jeg har sammenligningsgrunnlaget. Siden 20-45g stanga var såpass myk valgte jeg å fortsette med å teste 20-60g versjonen i stedet. Denne teststanga beholdt jeg helt til jeg fikk levert stanga jeg kjøpte selv et par uker senere.

Hadde det vært en 10' versjon av 20-45g stanga hadde jeg kjøpt denne også, fordi 11' er for langt på den trange plassen jeg fisker ved lav vannstand når aksjonen til den mykere stanga hadde vært ideell. Ga beskjed om at stanga var overklassifisert til han fra Nordic Outdoor, skal bli spennende å se om de endrer anbefalt slukvekt til neste år.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en heldig eier av en Guideline Dynamic stang. Den er ABSOLUTT å anbefale!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg har hatt den i tre år nå og er så fornøyd med den at jeg aldri vil bytte til noe annet. Jeg har brukt den nesten daglig også og skuffer meg aldri. Den kaster langt og presist, og er like god i sjø og elv. Den stanga jeg har har vektklasse 4-18 g. Jeg varierer da med sluker mellom 12 g og opp til 25 g.

Denne stanga gir deg god kontroll i kastet fordi den har en god rygg og gir deg veldig god kontroll når du kjører fisk. Det er morsomt å kjøre små fisk og enda bedre når du kjører stor fisk.

Kjøp Guideline Dynamicstanga!!!! Det er et absolutt godt kjøp! Du vil ikke bli skuffet!

Go Dynamic :D:D:D

:)

Sorry Geiri!

Jeg bruker haspel på stanga mi. ;)

Det er likevel en kanonstang!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.