Gå til innhold
Fiskersiden

Hvithai i storbritannia?


Recommended Posts

Det er viss funnet endel Niser på engelsk sektor i Nordsjøen, så all øvelsesaktivitet som omfatter hopping i vannet er stoppet. Hva som lager disse bitemerkene er jo uvisst, men mange har tenkt hvithai.

Hva mener du med "funnet en del niser"?

Har de funnet en del niser med bitemerker?

I så tilfelle hvor mange er "en del" og finnes det noen dokumentasjon på dette?

Vil tro at en hvithai muligens kan ha problemer med å fange "en del" niser :) De har jo tross alt en rimelig bra sonar i knollen, er flokkdyr, flinke å svømme og ganske mye smartere enn en fisk.

Dessuten er niser såpass små, at hvis en hvithai biter i dem, vil jeg tro at resultatet blir noe helt annet enn bitemerker.

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har ingen bevis på dette. Men kjenner fler som jobber på norsk sokkel. Og de har selv pratet om dette. Disse jobber på forskjellige installasjoner, så de må vel ha hørt dette fra forskjellige kilder.

Om det er hvithai eller noe annet stort som svømmer i nordsjøen er vel usikkert. Men det skal være sant att øvelsesaktiviteten ble stoppet. Da med tanke på å flyte ligge å flyte i dress.

Hvor omfattende "bitemerkene" var har jeg ingen formening om.

Selv fikk jeg en Sel i propellen i fjor, og den hadde fått bitt av seg halve hodet. Bittet så helt rent ut, og var en pen bue. Dette var i Langesund, og man kan bare spekulere hva det kan ha vært. Etter størrelsen å regne, kan det ha vært en håbrann. Dette var innaskjærs, og rett bak langøya, for de som er kjennt. Helt utenfor tema da, men alikevel litt artig :)

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har ingen bevis på dette. Men kjenner fler som jobber på norsk sokkel. Og de har selv pratet om dette. Disse jobber på forskjellige installasjoner, så de må vel ha hørt dette fra forskjellige kilder.

Om det er hvithai eller noe annet stort som svømmer i nordsjøen er vel usikkert. Men det skal være sant att øvelsesaktiviteten ble stoppet. Da med tanke på å flyte ligge å flyte i dress.

Hvor omfattende "bitemerkene" var har jeg ingen formening om.

Selv fikk jeg en Sel i propellen i fjor, og den hadde fått bitt av seg halve hodet. Bittet så helt rent ut, og var en pen bue. Dette var i Langesund, og man kan bare spekulere hva det kan ha vært. Etter størrelsen å regne, kan det ha vært en håbrann. Dette var innaskjærs, og rett bak langøya, for de som er kjennt. Helt utenfor tema da, men alikevel litt artig :)

Jeg skriver ikke dette for å kverulere, men jeg er bare nysgjerrig på hvordan dette henger i hop.

Har selv jobbet offshore i perioder, men jeg kan egentlig ikke forstå hvordan du kan finne en død nise hvis du jobber på installasjon i nordsjøen. De fleste er jo flere titalls meter over havflaten og selv de som jobber på supplybåt har ikke så mye direkte kontakt med vannflaten. Hvis nisene er levende, så blir de jo observert fra platformene, men jeg vil tro at en liten nise vil dø hvis en hvithai biter i den. En nise vil vel også synke hvis det bites hull i den? Har selv funnet en død nise under dykking en gang. Den var ikke tatt av hai, men hadde et fint kutt i hodet. Kanskje etter en propell?

Når det er sagt så observeres det jo jevnlig håbrann fra platformene og jeg har også sett ROV bilder av flere håbrann og sett bilder av eksemplar som har blitt fisket der ute, men jeg vet ikke om håbrann spiser sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på att det er de på plattformene som har funnet nisene. Er vel heller sannsynlig att det er supplybåtene som har funnet dem. Det jeg fikk høre var att øvelsene på installasjonene var innstillt. Ikke norske men de på Engelsk sektor.

Hvordan de ble funnet aner jeg ikke. Og hvordan det henger sammen aner jeg heller ikke. Bare det jeg har blitt fortalt av to uavhengige kilder. Så da går jeg utifra att det er noe sannhet i det. Kan vel også være spekkhugger kanskje?

Det er vel ikke slik att det har ligget en drøss av niser i vannskorpa, men er vel sikkert mer enn en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Spennende med den infoen her. Det som irriterer meg litt, er at det visstnok er så fryktelig vanskelig å få se de opptakene den gjengen med skotske dykkerene gjorde. Det ble nevnt i tv-programmet som gikk på NRK den gangen; at en gjeng skotter satt på unike opptak gjort utenfor kysten av Skottland/England. Men pussig nok var det ikke mulig å få tak i de opptakene...hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.