Gå til innhold
Fiskersiden

Hvithai i storbritannia?


Recommended Posts

Jupp, og bedømme størrelsen på fisk som hopper fra en båt i bevegelse er heller ikke lett.

Av alle de observasjonene synes jeg kanskje den til marinbiologen (Greenstrant?) var mest interessant/troverdig.

Men så har da jeg også spådd at de tas/ses hvithai i Norge snart :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig interessant program (og det var jo et perfekt vorspill til Arsenal-Sunderland). Mye tyder på at det faktisk streifer en og annen hvithai utenfor Storbritannias kyster; på fransk side av kanalen og i Biscaya-bukta har man jo mange sikre observasjoner, og det var mange sterke indikasjoner og observasjoner som ble servert i programmet. Men programmet belyste også den viktigste grunnen til at man ikke ser ulike dyrearter selv om de forekommer; de er sjeldne og de er tildels sky. Det er den berømmelige nåla-i-høystakken problematikken. Og selv et så stort og mektig dyr som en hvithai er ikke lett å finne. Bestanden av hvithai er jo uansett tynn, og den er fallende på verdensbasis, og i ytterkanten av utbredelsesområdet sier det seg selv at det er rene lykketreff om man skulle råke bortpå et individ. Hvor ofte møter man bjørn i skogen, et langt vanligere dyr i norske skoger enn hvithai er utenfor Storbritannia....?

Et mer interessant spørsmål er hvorfor bestanden ikke strekker seg enda lengre nordover. Hvithai har ingen problemer med å tåle temperert vann, som utenfor vår kyst, og her er det mer enn nok mat. De kan bare komme å forsyne seg med sel! :) Og med det nærings og oksygenrike og relativt varme vannet fra Golfstrømmen burde norskekysten ha ideelle forhold for hvithai. Men her er den aldri observert, selv om det kanskje har forvillet seg et og annet individ hit opp gjennom historien. Men men, dersom den etablerer seg utenfor de britiske øyer er jo ikke veien over Nordsjøen særlig lang... For øvrig var det interessant å se noe mange av oss har hevdet i mange år; sportsfiske er en av de beste måtene å bedrive forskningsfiske på. Det er målrettet og det er skånsomt for fisken, som lett kan merkes og settes uskadet ut igjen.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg er helt enig i dette med mattilgang. Selene som har tilhold på de britiske øyer og langs norskekysten avviker fra selkoloniene på 2 områder- de er større(havert) og i mindre kolonier. Jeg tror kanskje heller det er mangelen pån tunfisk som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg er helt enig i dette med mattilgang. Selene som har tilhold på de britiske øyer og langs norskekysten avviker fra selkoloniene på 2 områder- de er større(havert) og i mindre kolonier. Jeg tror kanskje heller det er mangelen pån tunfisk som er årsaken.

Det er godt mulig du har rett her Karl Inge. Det er uansett et godt argument, men poenget er at vitenskapen i dag ikke vet med sikkerhet hvorfor hvithaien ikke har større utbredelse. Jeg vet heller ikke hvor mye det forskes på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg er helt enig i dette med mattilgang. Selene som har tilhold på de britiske øyer og langs norskekysten avviker fra selkoloniene på 2 områder- de er større(havert) og i mindre kolonier. Jeg tror kanskje heller det er mangelen pån tunfisk som er årsaken.

Hvithaiene i Sør-Afrika spiser pelssel. En godt voksen hann av denne arten her fult på høyde med en havert vil jeg tro. Vi ble fortalt at det faktisk kunne skje at en svær pelssel kunne ta knekken på en hvithai hvis haien ikke klarte å drepe selen med en gang.

Rudnt de britiske øyer er det rundt 200 000 havert, mens det i Rogaland er mellom 200 og 400, så jeg vil tro at det er større muligheter for en hvithai å finne mat i UK. Steinkobbe vil den vel neppe ta, siden dette er typiske fjordseler, som nok ikke ferdes så mye der en kan forvente å finne en hvithai.

Slik ser det forresten ut når en hvithai tar en tunfisk. Tunfisken var ikke død på forhånd, den ble fanget av hvithaien rett utenfor haiburet til Florian.

fgr005cd19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bilde, et av de beste jeg har sett av denne typen.

Rett nok er en voksen pelssel hann på størrelse med en havert, men hunnene er betydelig mindre-og haiene jakter primært unge dyr.

Ekteparet Taylor beskriver i sin bok "Berømte haihistorier" hvordan en sel jager en 500kg hvithai bort fra området når de skal filme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe spennende dette her da. HVis det nå mot formodning skulle hvise seg at Haien skulle kunne etablerer seg langs UK og med ett senv av innslag her til lands tror jeg det blir mange sportsfiskere som får våte drømmer. Men , blir vel værre for alle de som bader om sommeren vil jeg tro. Kanskje vi kan få noen snasene Baywatch jenter på strendene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe spennende dette her da. HVis det nå mot formodning skulle hvise seg at Haien skulle kunne etablerer seg langs UK og med ett senv av innslag her til lands tror jeg det blir mange sportsfiskere som får våte drømmer. Men , blir vel værre for alle de som bader om sommeren vil jeg tro. Kanskje vi kan få noen snasene Baywatch jenter på strendene da :D

Tror vel at det kan være enkelte dykkere og undervannsfotografer som også får våte drømmer :D men de fleste får vel mareritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest StadJon

Utifra bildet:

Såret er for stort til at selen ville klart å kommet seg unna, sant? Det ser ikke ut som et "test-bitt" eller bitt som ved første angrep, det ser mer ut som en real munnfull i et jafs. Hvorfor er det isåfall ikke spist mer av den, tro?

Jeg er veldig skeptisk til enkelte aviser i England, særlig etter jeg leste en artikkel i en irsk avis i høst angående alt dette med hvithaiene der i sommer. Fint mulig det er hvithai utenfor kysten av England, men jeg vil gjerne se/høre det fra en kilde som ikke farer med fanteri/poster bilder som egentlig er blitt tatt utenfor kysten av Sør-Afrika, slik tilfellet var i sommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.