Gå til innhold
Fiskersiden

autopilot


stegg
 Share

Recommended Posts

Noen som kjenner til denne, vurderer å kjøpe ??

Raymarine Autopilotsystemer

S1000 Hydraulisk

AUTOPILOT FOR BÅTER UNDER 25 FOT MED HYDRAULISK

STYRING, MAKS 110 CCM STYRESYLINDER, 12V

• Leveres med trådløs fjernkontroll

• Tilkobles eksisterende GPS

• Trenger ikke kompass

• Trenger ikke rorføler

• Ekstremt enkel montering

• Passer balanserte styresylindere

opp til 110 ccm

• Driftsspenning 12V DC

• Kan tilkobles GPS/kartplottere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piloten fungerer bra i høyere hastigheter. Du må over 3-5 knop (har sett begge talllene) noen sekunder for å god nok GPS retningsinformasjon før piloten kan kobles inn.

Vil også virke dårlig under 2-2.2 knop og ha store problemer i lave hastigheter når det er mye vind og bølger.

Denne piloten har ikke kompass, men styrer etter GPS informasjon. Antar den har et akselerometer i tillegg. Dette er årsaken til at den oppfører seg forskjellig i forhold til andre piloter.

Til alt annet bruk enn trolling i under 3knop er dette en billig og bra pilot, men vil ikke anbefale denne for scandinaisk trolling, etter mer eksotiske arter derimot har jeg sett rapporter fra mange fornøyde brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha hydraulisk styring og GPS for å kunne bruke S1000.

Det produseres ingen autopiloter lenger som ikke trenger hydraulisk styring.

Er nok fortsatt mulig å finne butikker som har igjen Simrad AP12 eller 14 i USA. Dette er eneste mulighet uten hydraulisk styring. Vil ikke være en bombe om det kommer en ny versjon av AP12/14 fra enten Simrad eller en av de andre medlemmene i Navicofamilien til neste år.

485, du er den første jeg ser som rapporterer at S1000 virker ned til 1,2-1,3knop. Dette er hva Raymarine selv hevder piloten skal klare etter deres slow-troll softwareoppgradering. Har ikke sett noen rapport under 1,8 knop og de fleste rapporterer at den ikke fungerer noe særlig under 2-2,2knop. Dette kan selvsagt også ha noe med båt størrelse og type og gjøre. Yankyeene har jo typisk en del større båter enn oss. Hvordan fungerer den på lave hastigheter når det begynner å blåse og blir litt bølger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei abbor

Jeg skriver 1,3-1,4 knop ikke 1,2-1,3. Har faktisk aldi kjørt fiske i så lav hastighet som 1,2 knop. Piloten fungerer utmerket i vind og bølger ned til denne farten.Jeg fisket i sterk motvind i Tyri og farten sank til 0,8 knop da sa piloten i fra med en serie pip. Regulerte farten til 1,5 knop og alt var ok igjen.

485 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en brukt S1000 på eBay. Den må antagelig oppgraderes. Har f.eks. du abbor pejling på hvordan dette gjøres? Må man sende denne til Raymarine eller kan enn gjøre dette selv? Hvordan sjekker man softwaren som den er ladet med?

Får vel ta en telefon til Raymarine kansje. :excl:

Stegg, tenk på at du er nødt til å ha GPS med NMEA-0183 kommunikasjon for å kunne drive S1000 autopiloten.

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke oppdatere software selv. Det må gjøres av Belamarin eller muligens kan de mer avanserte forhandlerene som også installerer utstyr fikse det.

Forhandleroversikten på sidene til Belamarin er nede nå så jeg finner ikke hvem som installerer Raymarine på dine kanter.

Så en telefon til Belamrin er nok det lureste. Norske importører er svært negative til paralellimportert utstyr, så en historie om at du har kjølpt brukt båt med denne piloten er nok bedre enn den om eBay handelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke oppdatere software selv. Det må gjøres av Belamarin eller muligens kan de mer avanserte forhandlerene som også installerer utstyr fikse det.

Forhandleroversikten på sidene til Belamarin er nede nå så jeg finner ikke hvem som installerer Raymarine på dine kanter.

Så en telefon til Belamrin er nok det lureste. Norske importører er svært negative til paralellimportert utstyr, så en historie om at du har kjølpt brukt båt med denne piloten er nok bedre enn den om eBay handelen.

Takker for ditt svar abbor, det var det jeg hadde tenkt meg. Og den om eBay var bra, hehehe. Hadde tekt ut akkuret det du foreslog, dei kan også hugge til med en overpris hvis dei skjønner den er kjøpt i utland (men de ser det sikkert v.h.a. serienummeret. Får bare krysse fingrene. :)

(limer svinger-tanken i helga)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP

Er nå blitt forvirret......

vurderer autopilot /sportspilot????

1 Så billig som mulig(kjøper gjerne fra USA)

2 Fungere under 2 knop i vind og bølger

3 Skal monterers opp mot en df 70 lt med ultraflex hydr styring.

4 Driftsikker

:)

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de prisene som det blir på elektronikk tatt i fra USA nå er det beste valget for deg Raymarine ST6002 S1. Du kan da senere oppgradere med gyro som gir bedre stabilitet hvis du skulle ønske det.

Koster 1095 USD hos Boatersland. Har handlet med dem tidligere, det gikk raskt og greit. Bruk Jetcarrier til frakt.

Raymarine ST6002 S1, Boatersland

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betjeningsenheten er vanntett. Selve kurscomputeren er ikke vantett, dette gjelder også alle andre piloter jeg kjenner til. Kurscomputeren oppgis til å være dryppsikker hvis den monteres vertikalt. Må monteres i et skott eller skjermet i styrekonsoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Med de prisene som det blir på elektronikk tatt i fra USA nå er det beste valget for deg Raymarine ST6002 S1. Du kan da senere oppgradere med gyro som gir bedre stabilitet hvis du skulle ønske det.

Koster 1095 USD hos Boatersland. Har handlet med dem tidligere, det gikk raskt og greit. Bruk Jetcarrier til frakt.

Raymarine ST6002 S1, Boatersland

Holder denne til en suki 115 også?

pris gyro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster USD 1654 med rategyro. S1(G) utgaven passer til styresylindre opp til 172cm3, så denne passer nok til de fleste styringer. Piloten kan brukes på motorer mer enn dobbelt så stor som den du planlegger å kjøpe.

ST6002 S1G

Vil anbefale at du kjøper en trådløs fjernkontroll.

S100 fjernkontroll

Koster USD 345.

Når du bestiller båten må du spesifisere at instrumentene må plasseres slik at du får plass til betjeningpanelet for piloten midt på instrumentpanelet. Det er godt mulig du får beskjed om at dette ikke er mulig, at instrumentene er montert fra fabrikk. Men bare insister, det er mulig for forhandleren å få Antraes 650 levert med instrumentene løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster USD 1654 med rategyro. S1(G) utgaven passer til styresylindre opp til 172cm3, så denne passer nok til de fleste styringer. Piloten kan brukes på motorer mer enn dobbelt så stor som den du planlegger å kjøpe.

ST6002 S1G

Vil anbefale at du kjøper en trådløs fjernkontroll.

S100 fjernkontroll

Koster USD 345.

Når du bestiller båten må du spesifisere at instrumentene må plasseres slik at du får plass til betjeningpanelet for piloten midt på instrumentpanelet. Det er godt mulig du får beskjed om at dette ikke er mulig, at instrumentene er montert fra fabrikk. Men bare insister, det er mulig for forhandleren å få Antraes 650 levert med instrumentene løst.

Intressante tips abbor, hmmmm. Dette får meg til at tenke litt. Jeg har to spørsmål:

Passer en S100 (for S1000) til en ST6002 S1G?

Kan jeg også bruke den samme hydraulpumpa som er for S1000 til en ST6002 S1G?

Hvis det er ja på disse spørsmåla så ser jeg ikke bort frå at jeg vill prøve å finne delene som mangler til et ST6002 S1G autopilot på eBay. Det selges mye deler til Raymarine autopiloter så det er kansje mulig å få till et meget rimelig ST6002 S1G ut av det jeg alle reden har, eller? Noen tips her? :D

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 99% sikker på at fjernkontrollen er den samme.

Som oftest så går pumper på autoploter omhverandre, også mellom de forskjellige fabrikatene. Om det er tilfelle med S1000, vet jeg ikke. Denne pumpa er jo mindre og svakere enn endre pumper.

Med prisen som det er på ST6002 nå i USA er det vel kanskje like greit å selge den du har på finn.no og kjøpe en ny. Delene til en autopilot er forholdsvis dyre når de kjøpes seperat sammenlignet med å kjøpe ei komplett pakke. Klart hvis du følger med en del på ebay kan du kanskje gjøre noen kupp.

Er jo en god del deler du trenger. Kontrollenhet, kurscomputer, kompass, lineær rorføler samt rategyro enhet hvis du ikke får tak i en kurscomputer med en innebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok abbor, så du meiner at pumpa er mindre en den til ST6002, er det slik å forstå?

Har ikke selv sjekket dette men hvis du er sikker så er det slikt.

Ja det kan være meget billige deler på eBay tidvis, spesiellt nå før jul og nyttår. frem i feb-mars pleier

båtsesongen så saktelige å nærme seg og prisene stiger i takt med det.

Jeg sparte vell 100-200 USD på at vente (frå juni til august) med kjøpet av LCX-112C.

Vedr. S100 så har ju denne en unikk kode (for den kurskomputeren den er solgt med) og må kodes om for ny kurskomputere, men dette står om i manualen hvordan enn går frem.

Fordelen ved å slippe å bytte eksisterende pumpe er åpenbar, enn slipper å søle till det ein gang til, hehehe :D

Trenger ikke å selge S1000, kan få være en reserve pilot, for jeg lurer på å beholde den i båten. :D

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max størrelse for styresylinder for S1000 pumpa er 140cm3 for den minste ST6002 S1 pumpa er det 173cm3.

Begge modellene, S1000, ST6001/2 (ST6001 S1G er ny) er egnet for Seastar HC5347 sylindere (136,6 cm3) som er montert i min båt, og jeg kan ikke sjønne hva maksimumsstørrelsen har for betydning i dette fallet. For meg virker det som begge systemene er perfekt for denne båten og jeg meiner det kan ikke være noen fordel å skifte pumpe i det heile.

Muligens du veit meir enn hva jeg gjør men, etter å ha "luselese" allt om begge systemene på Raymarine sine interne sider (medlemmenes) så fant jeg ikke noen foskjeller ved disse pumpene (meir en den du peiker på) Begge pumpene er for minimum sylindervolum: 80 cm3 sylinderer.

Klart dei kan være av litt forskjellig pumpevolume/min, men fordelen ved den jeg har i båten er at den ikke trekker like mye Amperer når den går (den er ju tilpasset båtstørrelsen) og dessuten, enn kjører trim gjennom "Autolearn" så da er det sikkert greit.

Hvordan ser du på dette abbor, er jeg heilt på "tryne" i dette fallet? Jeg har sent det samme spørsmålet til Raymarine, får sjå om jeg får svar på dette. Jeg poster svaret her i så fall.

Min tanke her er at prøve å komme over et S1G Corepack, da kan jeg skifte ut delene og få et ST6001 S1G autopilot. Veit ikke om dette er mulig men research´en får vise det. :unsure:

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk svar frå Raymarine i dag og det var positivt må jeg si. :D

det går utmærket att bruke pumpa frå S1000 hvis enn ønsker å skifte til S1/S1G (ST6001) autopilot.

Da er en ikke nødt til å kjøpe komplett pilot, men kun et "Corepack" (S1G).

Skal sjå på det her hva enn må betale for pris på et S1G. Føreløpig pris er ca 1040 USD ca men går sikkert å få rimeligere. Dokk må enn ha en linjär rorgiver for påhengs slik jeg har forstått det heile.

mvh Flodstrøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.