Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske


pulpfishing
 Share

Recommended Posts

Har noen spørsmål om kveitefiske. Her er det mange meninger, synsing og erfaringer, men jeg er intressert i alle tanker omkring følgende:

- Agn sei- hvilket agn fisker best etter ditt syn; hel eller halv sei?

- Agn generelt; hva er det ultimate agn ut ifra dine erfaringer?

- Krok- hvilken krok fisker best; rette eller sirkulære?

- Hva er mest effektivt; agn som ligger i ro på bunnen eller bevegelig agn(fiske opp i sjøen).

Flott hvis noen forsøker å utdype svaret sitt dvs begrunne det... Både objektive (systematisk fiske og erfaringer over tid) og subjektive (synes at) begunnelser er int.

Tenker her kun på krok og agn, ikke allverdens jigger og jippo osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kveiteerfaring baserer seg på et par turer jeg hadde ut i Alaska (se rapport under "Utland"), så jeg er absolutt ingen ekspert. Det var derimot guidene der borte. I rapporten min ser du to typer tackle som ble mye brukt. Et av tacklene som vises er basert på en enkel, stor sirkelkrok, med en Spin-N-glo i størrelse XL som attraktor. Agnet var hel eller halv sild, injisert med "Butt Juice" (basert på sildeolje, med diverse tilsetninger, bl.a. anisolje). Stillehavskveita ser ut til å sette pris på å få stimulert sansene sine. Om det gjelder atlanterhavskveita i samme grad vet jeg ikke, men det er det sikkert andre som kan noe om her....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kveiteerfaring baserer seg på et par turer jeg hadde ut i Alaska (se rapport under "Utland"), så jeg er absolutt ingen ekspert. Det var derimot guidene der borte. I rapporten min ser du to typer tackle som ble mye brukt. Et av tacklene som vises er basert på en enkel, stor sirkelkrok, med en Spin-N-glo i størrelse XL som attraktor. Agnet var hel eller halv sild, injisert med "Butt Juice" (basert på sildeolje, med diverse tilsetninger, bl.a. anisolje). Stillehavskveita ser ut til å sette pris på å få stimulert sansene sine. Om det gjelder atlanterhavskveita i samme grad vet jeg ikke, men det er det sikkert andre som kan noe om her....

Flott artikkel! Butt juice ja... Enig at navnet kan misoppfattes ja... Sild og sildolje vil jo gi en del lukt. Ser at de fleste jigger festes på rette kroker, mens agn settes på sirkelkroker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei danske som pleier og fiske i saltstraumen. Både i år og ifjor så fisket denne gjengen uteslutende med fersk sill (aktivt) i sildestimen. Under ein uke fanget dem over 50 kveiter fra noen kg største var vel mellom 30-40kg. Samtidigt så fisket ett gjeng svensker med shad og dem passerte ikke 10 kveiter under samme uke. :hailfs: . Men dette forutsetter att det er sill i området og att du bruker fersk sill som agn og fisker den aktivt opp igjenom sildestimmen. Shads er bevisligen veldig effektive till tider men jeg trur ikke en ska stirre seg blind på en metode.

Vad som er beste agnet er enligt ein yrkesfisker jeg kjenner som har fisket med kveitevad hele sitt voksne liv.

Nr 1. Fersk sill (frossen er heller dårlig)

Nr 2. Småsei helst med rauåt pluss att den ska modnes i ett døgn.

Nr 3. Filet fra uer,hyse,brosme

Nr 4. Makrell er enligt denne karen dårlig kveite agn men hvis du ikke har noe annet så er frossen og foretrekke.

Dette har han kommit fram till etter mange års fiske med kveitevad i Trøndelag,Nordland,Troms og Finmarka

Den største vi har fanget ombord till meg på 111kg tok en sei som var "modnet" i ett døgn.

Nå er jeg ingen expert på dette området men håper du blev litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Gotland!

Sild er kanskje det vanligste, men vanskelig å få tak i helt fersk.... Når det gjelder sei så kan det være noe i et døgns modning. Aldri prøvd før, men skal forsøke det.

Kveite på 111 kg er drømmen....

Det går jo en del sild og sei stimer i fjordsystemet jeg bor i. Fisket rundt sildestimen hørtes veldig effektivt ut. Det kan vel tenkes at kveita oppholder seg i nærheten av seistimer også? Seistimen er lettere å finne enn silda.... Har de forsøkt kveite rundt seistimer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kveiter som vi får her runt Frøya er som regel i eller runt seistimer og på Røst så bruker dem vel også mye sei. Den modne seien har jeg vel mest trua på under meiting på dypere vann. 111kg fisken beit på mellom 500-600m dyp. Så jeg hadde vel satset på fersk hel sei hvis jeg skulle fiske "i" seien. Vet att SMS og Co. brukte hel sei montert på ett jigghode under fiske på Røst med en viss fremgang.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok gjengen som var der uka før oss som fiska med sei på jigghode, Cato, Grutle, Vilhelm, Arnt Aage og Frederik. Lars, Daniel, Kjetil, Jonas og jeg fikk tilsammen 14 på fire dager, største på 28 kg, alle på shad. Vi varierte agn og metode endel, selv om vi nok fiska klart mest med shad. Vedrørende fargevalg støtter min ørlille erfaring med shadfiske etter arten Keskitalos tips i ovennevnte AoF-artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min kveiteerfaring baserer seg på et par turer jeg hadde ut i Alaska (se rapport under "Utland"), så jeg er absolutt ingen ekspert. Det var derimot guidene der borte. I rapporten min ser du to typer tackle som ble mye brukt. Et av tacklene som vises er basert på en enkel, stor sirkelkrok, med en Spin-N-glo i størrelse XL som attraktor. Agnet var hel eller halv sild, injisert med "Butt Juice" (basert på sildeolje, med diverse tilsetninger, bl.a. anisolje). Stillehavskveita ser ut til å sette pris på å få stimulert sansene sine. Om det gjelder atlanterhavskveita i samme grad vet jeg ikke, men det er det sikkert andre som kan noe om her....

Lukt är otroligt viktigt för kveite verkar det som, därför gulpmask blivit så populärt ihop med Stormjiggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.