Gå til innhold
Fiskersiden

Speykasting på død og liv


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Da har vedkommende dummet seg skikkelig ut :) Samme beng hvilket kast du bruker med ei 15fots raie i ei lita elv!

Jeg går 90% med enhånds i min elv fordi den er liten. Om jeg trenger S3\S4 under en terskel eller i en dyp høl så parkerer jeg tohåndsen der og bytter stang når jeg passerer.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Roar Velle

jeg mener utviklingen har gått for langt!

Hva med de gamle lordene? hva brukte de? :)

Er det ikke omvendt at utviklingen har godt for langt? Hvor de "erfarne" laksefiskerene møter opp med enhånds klasse #3, 11 fot stenger uten rygg. Ut fra ett fiske etisk syn...bør man bruke slike stenger? skal man kritisere folk som bruker tyngre stenger for å få raskt kontroll på laksen, når den biter?

Skal man kritisere folk som gjerne kun har tohands, og ikke ønsker å kjøpe nytt lettere utstyr.

Skal man følge strømmen å kjøpe lettere utstyr fordi det er mer "riktig" å fange/drille smålaksen med?

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de gamle lordene? hva brukte de? :)

Er det ikke omvendt at utviklingen har godt for langt? Hvor de "erfarne" laksefiskerene møter opp med enhånds klasse #3, 11 fot stenger uten rygg. Ut fra ett fiske etisk syn...bør man bruke slike stenger? skal man kritisere folk som bruker tyngre stenger for å få raskt kontroll på laksen, når den biter?

Skal man kritisere folk som gjerne kun har tohands, og ikke ønsker å kjøpe nytt lettere utstyr.

Skal man følge strømmen å kjøpe lettere utstyr fordi det er mer "riktig" å fange/drille smålaksen med?

En kan dra dette så langt en bare vil? hva me tørrflue fiske som får aure på 3kg pluss på 3er stang??

en kan jo fiske med havfiskestang å 0.70 mm fortom?? å dra de direkte på land?

Jeg bruker 7 og 8 stang i Etne å det tror jeg holder med de fangstene jeg har tatt til nå...

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Senhøstes fisker jeg en del i Figgjo. Hvor de nedre delene er svært sakteflytende og man kan spytte over til andre siden. Som oftest er det lite vann. Jeg bruker tohånds i sone 4 på Sele. Ikke på grunn av at fisken er så stor, men av praktiske årsaker som følge av elvens høye sivkanter. Det er storlaks i denne "kanalen", og jeg glemmer aldri den som drog på og raste sint nedover høsten 2005. Men nok om det.

Når du står ved bredden, har du en voll bak deg med siv på. I tillegg er det siv foran deg. Du står regelrett veldig vanskelig til på enkelte godplasser jeg har funnet meg. Speykast blir eneste riktige for meg, og helst med tohånds da disse har en behagelig lengde. Laksen er også særdeles sprek, men har ikke betydning for hvilket utstyr jeg velger.

Strategien er da som følge å kaste over til andre siden. Ikke fordi laksen nødvendigvis står der, men fordi man ønsker å få sitt eget særpregede drag på fluen når den passerer midten, eller sin egen bredde. Men man skal også være forberedet på at laksen tar flua når den lander i sivkanten på andre siden.

"Kaste over til andre siden, er du ikke riktig klok?" :)

Sone 4 er spesielt vanskelig å fiske, og det blir enkelte ganger veldig mye bråk og søl med snøret. Men ALLIKEVEL tar laksen rett i etterkant av at kastet har landet. Selv ved bruk av 15 cm fortom, og ett j*velig synkesnøre som klasker på vannet.

En metode som er blitt brukt i denne elven er "backing up". I prinsippet begynner man da nederst på en strekning, og fisker seg oppover. Man kaster vinkelrett over elven, og går oppover før man drar inn fluen. Slik får man en flott bue på snøret, i den sakteflytende delen av elven. Det er også brukt en del i sakteflytende skotske elver, og det er vel der det opprinnelig kommer ifra. Ettersom man eksponerer seg selv veldig mye for fisken, burde den jo iflg enkelte her inne være vettskremt og rømt til havs. Men tross selveksponeringen i den smale elven, fungerer det. Selv på elv uten krusninger i overflaten. Nå skal det vel sies at de som kan kunsten og har mer erfaring enn meg, synes denne metoden fungerer best på elv med krusninger.

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bruke DT-line så blir det ikke noe plasking :)

Nå løser vel ikk nødvendig vis snøretypen alle problemene da. Det ligger nok mye hos den enkelte fluefisker også. Det er nok en masse folk som benytter spey cast som absolutt burde finpusse teknikken. Det er jo en kjensgjerning at dersom kastet ikke "sitter" så er det gjerne enten stanga eller snøret som har skylda. Jeg har studert en del som fisker to hånds flue, og det er svært mange som har en tendens til og gjøre fremkastet med stanga liggende bort i mot horisontalt sideveis med en mengde snøre liggende i vannet i stedet for å løfte stanga og legge kastet mer "opprettet". Da ville de fått større høyde i kastet, lengre kast og et betydelig roligere og mindre plaskende nedlegg av snøret på vannet. Likeledes er det alt for mange som legger for stor kraft i fremslengen i stedet for å la stanga gjøre jobben. For stort kraftbruk i fremslengen medfører at stangtuppen slår ned og snøret plasker i vannet. Sjøl bruker jeg spey cast i alle sammenheng ved to hånds fluefiske. Og jeg bruker både WF snører og rene klumper uten at dette plasker noe mer en ved bruk av DT liner. Klumpene jeg bruker er gjerne i synkende utgaver når dette behøver. Når det gjelder WF snørene, så er det i flytende utgaver. Men jeg vil også legge til at for min del ser jeg ikke hensikten med å bruke tunge klumper på lav og klar elv når et flytesnøre egner seg bedre. Men som sagt; snøret løser ikke alle problemer når det gjelder plasking. Det aller meste ligger hos vedkommende som holder i stanga. :)

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fisker med det man behager. Og det som er eneste løsningen på stedet.

Og hvis man er fornøyd med mange herlige kast, ja så er det jo ikke noe å si på det.

Kastet blir ikke akkurat det viktigste for en mark- eller slukfisker. Men teknikken under avfiskinga er cluet her. (markfiske) Og det er her markfiskeren jobber. Fluefiskeren eller slukfiskeren for den gangs skyld har gjort jobben når redskapen har landet på vannet. Stort sett da.

Men at det er stor forskjell på både sluk- og fluefiskere er det ingen tvil om. Spesielt med tanke på hvordan man legger kastet, og hva som er i enden av snøret.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke verken sluk eller markfiskeren så mange mulighetene til å påvirke agnets gang gjennom elva og strømmer. Bortsett fra at de kan sveive inn eller slippe ut mer snøre. Fluefiskeren har derimot flere muligheter til og påvirke snøre og flue. Han kan f.eks. mende oppstrøms for å dempe hastigheten på flua. Han kan mende nedstrøms for å øke hastigheten på flua. Eller han kan kaste oppstrøms og mende nedstrøms for å øke hastigheten enda mer. I tillegg kan han også trekke inn snøret under utfiskingen. jeg har tatt flere lakser på akkurat det siste. Jeg tror fluefiskeren kan påvirke i mye større grad enn det mark og slukfiskeren kan. Bare for å ha sagt det; jeg fisker også med mark dersom forholdene tilsier det. Og en sjelden gang sluk. Men som Sølvreven skriver; Man fisker med det man behager. Og det som er eneste løsningen på stedet. Men det diskusjonen i utgangspunktet gjaldt var Speykasting på død og liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig, akkurat slike muligheter har man som du nevner (det som ikke er stort sett) :)

Og den store forskjellen på en god og en dårlig sluk/fluefisker kan også være forskjellen på 0 eller 10 hugg på ett par dager. Lengden på kastet hvis elva er kald f.eks. For å få sluken til å gå rolig inn. Ikke fiske med sluk der det er for dypt når elva er kald. Bruke riktig vekt, bruke riktig sluk (som går ned i vannmassene), bruke riktig farge (blank eller kobber) under spesifikke forhold. Mending også her under riktige forhold. Slippe ned sluken i vannmassene etter at den har landet. Riktig vinkling på kastet etter forholdene i elva. Bruke sluk der det er best slukforhold, etc. etc. Så alle fiskeformer har sine finurligheter.

En god slukfisker har mye å lære fluefiskeren, og omvendt ! Men disse fiskeformene har ingenting felles med markfiske.

Et annet godt tjuvtriks er å dra inn flua voldsomt en meter eller to rett etter at den har landet, for å vekke laksen.

En annen ting også når det gjelder fluefiske er disse såkalte Frødinfluene. Jeg tror nok disse er en aldri så liten motesak også for mange. Og de ser jo veldig fine ut, med masse herlig fluebinderutstyr og en liten utfordring å binde for enkelte. For meg så ser de mest ut som "ulldotter". Nå er riktignok enkelte av de fine å bruke når elva er stor, og kald f.eks. Masse sorter hår/glitter etc. i ei flue er ikke nødvendig.

Men jeg tror nok mange glemmer de enkle og "kjedelige" fluene fremfor disse, og at det har ødelagt fiske for flere. Ta bare Sunrayen, hvis man tenker stort. Holder i massevis å lage denne i forskjellige hotte farger etc. Og den går som en tube skal gå i vannet. Som en ål. Og min erfaring er at mange som har forkjærlighet for disse "ulldottene" bruker altfor mye dressing utpå sommeren, uansett om de går ned på fluestørrelse. Det er jo akkurat det som er på enden av snøret som er det viktigste, så vi kommer stadig tilbake til det kruttet som de fant opp for lenge siden. :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat det som er på enden av snøret som er det viktigste, så vi kommer stadig tilbake til det kruttet som de fant opp for lenge siden. :)

Tja, jeg tror ihvertfall at dybde, hastighet og størrelse er overordnet fluemønsteret i enden. Jeg fikk først laks etter at jeg flyttet fokus bort fra 50 mønster i boksen og ikke klaske flua i motsatt bredd for så la den seile sin egen sjø :)

Det er tydeligvis forskjellige erfaringer om hvor mye bråk laksen tåler og hva som "skremmer" mest av flue, sluk eller makk.... Spey, OH, klump, DT... Jeg tror det kommer an på humøret til laksen. Om laksen er på gang eller har stått lenge på samme plass, tror jeg ikke det gjør noe med bråk. Da kan det like gjerne provosere til hogg som å skremme. Om laksen derimot smyger seg oppover elva på lav vanstand, blir den nok lettere engstelig.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier Sølvreven. Frødinfluene ser ut som store ulldotter. Men det er nok ikke så galt som det kan se ut. Både fluer bundet med revehår og fluer bundet med tempelhund kan se ganske fluffy ut. Men det er i tørr tilstand. Når de blir våte, ser det hele ganske annerledes ut. om de ikke er overdresset da. Men jeg bruker dem ikke. Og jeg er enig med deg: de gamle mønstrene fungerer fortsatt bra. Jeg har fortsatt mange av dem i mine fluebokser. Og de blir brukt. Og jeg bruker Sunrayen ved mange tilfelle. Men jeg har begynt å bruke noen nye mønstre også. Mønstre jeg jar plukket opp fra bl.a. din hjemmeside. Og de fanger pinadø laks de også. Men det gjør Allys shrimps også. Og den flua bruker jeg mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier Sølvreven. Frødinfluene ser ut som store ulldotter. Men det er nok ikke så galt som det kan se ut. Både fluer bundet med revehår og fluer bundet med tempelhund kan se ganske fluffy ut. Men det er i tørr tilstand. Når de blir våte, ser det hele ganske annerledes ut. om de ikke er overdresset da. Men jeg bruker dem ikke. Og jeg er enig med deg: de gamle mønstrene fungerer fortsatt bra. Jeg har fortsatt mange av dem i mine fluebokser. Og de blir brukt. Og jeg bruker Sunrayen ved mange tilfelle. Men jeg har begynt å bruke noen nye mønstre også. Mønstre jeg jar plukket opp fra bl.a. din hjemmeside. Og de fanger pinadø laks de også. Men det gjør Allys shrimps også. Og den flua bruker jeg mye. :)

Så er vi tilbake til starten igjen? syns nå det er kjekkere lage en volum flue jeg da, blir liksom litt kjedelig å bare binde streite fluer!? men de binnes de også, har bunnet noen av fluene dine også sølvreven og jeg har tatt laks på dem. men det er altså dette med å bruke 1 time på å lage tubefluen er jo alt for lenge men herregud så gøy det er etterpå, ofte må jeg innom flueromet og bare se å ta på den nye Frødin flua som jeg har laget å drøme meg vekk!!

Syk jeg NEI!!!!

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he du er nok slettes ikke syk. Bare litt bitt av basillen, men det er jo en morsom "basille" da :)

Fluebinding er en kjempefin hobby det, på lik linje med mange andre hobbyer. Og om man bruker mye penger på hobbies spiller egentlig ingen rolle, så lenge man trives med det. Er jo hele vitsen.

Jeg har kjelleren full med fluebinderutstyr, og tør ikke tenke på alle koffertene med fluer jeg har fyllt. Til slutt var problemet, hvilken flue skal jeg plukke ut :)

Nå brukes kun noen få utvalgte, som jeg vet fungerer på de forskjellige forhold. Pluss noen få ekstreme i begge retninger på vrien laks eller grov laks kombinert med stor og iskald elv.

Men min måte å avfiske ei flue på er kanskje litt annerledes enn de fleste. Jeg bruker alltid å binde tuber med tanke på fart og at de skal gå dønn vannrett og streit i vannet. Og de fortynges alltid litt for å tåle farten over en hard brekkant uten å stripe. Annerledes blir det nok når man fisker nærmere land, da det må være litt mere liv i selve vingen, i og med at farten blir mye mindre. Hackle har jeg sluttet med, det er bare for pynt. Vis kroppen eller gjem den er mitt utgangspunkt. SS har gjemt kropp, da vingen imiterer kun en buktende ål eller noe i den duren.

Så rene plasttuber funker ikke for meg i og med at jeg ikke avfisker områder der den fungerer. Annerledes blir det selvsagt når man fisker med synk, men jeg fisker kun flua/tuben tett under overflata.

Og en god tube som blir utvalgt bruker jeg nok like så lang tid å binde som en Frødin-tube. Minst 1 time :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he du er nok slettes ikke syk. Bare litt bitt av basillen, men det er jo en morsom "basille" da :)

Fluebinding er en kjempefin hobby det, på lik linje med mange andre hobbyer. Og om man bruker mye penger på hobbies spiller egentlig ingen rolle, så lenge man trives med det. Er jo hele vitsen.

Jeg har kjelleren full med fluebinderutstyr, og tør ikke tenke på alle koffertene med fluer jeg har fyllt. Til slutt var problemet, hvilken flue skal jeg plukke ut ;)

Nå brukes kun noen få utvalgte, som jeg vet fungerer på de forskjellige forhold. Pluss noen få ekstreme i begge retninger på vrien laks eller grov laks kombinert med stor og iskald elv.

Men min måte å avfiske ei flue på er kanskje litt annerledes enn de fleste. Jeg bruker alltid å binde tuber med tanke på fart og at de skal gå dønn vannrett og streit i vannet. Og de fortynges alltid litt for å tåle farten over en hard brekkant uten å stripe. Annerledes blir det nok når man fisker nærmere land, da det må være litt mere liv i selve vingen, i og med at farten blir mye mindre. Hackle har jeg sluttet med, det er bare for pynt. Vis kroppen eller gjem den er mitt utgangspunkt. SS har gjemt kropp, da vingen imiterer kun en buktende ål eller noe i den duren.

Så rene plasttuber funker ikke for meg i og med at jeg ikke avfisker områder der den fungerer. Annerledes blir det selvsagt når man fisker med synk, men jeg fisker kun flua/tuben tett under overflata.

Og en god tube som blir utvalgt bruker jeg nok like så lang tid å binde som en Frødin-tube. Minst 1 time :-)

Godt å få diagnosen friskmeldt!! hehe, du fisker flyt, jeg fsker mest på bunnen, der føler jeg at fluer med mye liv hackle fluffy kropp og lange marabou herl gjør jobben.

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.