Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan er isforholdene?


toppknot
 Share

Recommended Posts

Ikke dumt. Fisket er ofte knallbra på nyisen før snøen legger seg på Østensjøvannet. Problemet er selvsagt tolv millioner turgåere med bikkjer og barnevogn, samt at halve byens innbyggere finner fram skøyter og gjerne også hockeyutstyret, men er man tidlig ute slipper man mye av dette samt de klassiske spørsmålene om det finnes fisk, om man får noe etc. Har selv opplevd et "hole in one" med hockeypuck. Vet ikke hvem som ble forfjamset, meg, hockeyspilleren eller fisken under isen. Et tips for tidligfisket på Østensjøvannet er å kikkefiske. På grunt vann og halvveis opp i vannlaget ser man lett både abbor og gjedde hive seg over balansen. Ikke for folk med svake nerver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt. Fisket er ofte knallbra på nyisen før snøen legger seg på Østensjøvannet. Problemet er selvsagt tolv millioner turgåere med bikkjer og barnevogn, samt at halve byens innbyggere finner fram skøyter og gjerne også hockeyutstyret, men er man tidlig ute slipper man mye av dette samt de klassiske spørsmålene om det finnes fisk, om man får noe etc. Har selv opplevd et "hole in one" med hockeypuck. Vet ikke hvem som ble forfjamset, meg, hockeyspilleren eller fisken under isen. Et tips for tidligfisket på Østensjøvannet er å kikkefiske. På grunt vann og halvveis opp i vannlaget ser man lett både abbor og gjedde hive seg over balansen. Ikke for folk med svake nerver!

Kikkfiske med hockeypucker susende over isen kan vel være litt risikabelt vel? :)

SE OPP :) Og du har nettopp svelget hele porselensraden og ei skive med plastikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt. Fisket er ofte knallbra på nyisen før snøen legger seg på Østensjøvannet. Problemet er selvsagt tolv millioner turgåere med bikkjer og barnevogn, samt at halve byens innbyggere finner fram skøyter og gjerne også hockeyutstyret, men er man tidlig ute slipper man mye av dette samt de klassiske spørsmålene om det finnes fisk, om man får noe etc. Har selv opplevd et "hole in one" med hockeypuck. Vet ikke hvem som ble forfjamset, meg, hockeyspilleren eller fisken under isen. Et tips for tidligfisket på Østensjøvannet er å kikkefiske. På grunt vann og halvveis opp i vannlaget ser man lett både abbor og gjedde hive seg over balansen. Ikke for folk med svake nerver!

Jøss, så knall. Dette må jo være det ultimate familievann. De som vil, de fisker, og blir unga lei, kan du knyte på de ( og kjærringa) skøytene og sende dem utover til resten av hockeyunga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. tenkte meg en tur på østensjø men nå er det vel ikke trygt lenger???Er det noen andre vann i nærheten av oslo som er trygge? Bumper denne i kveld da jeg har tenkt å dra tidlig lørdag. Beklager å måtte spørre og ikke kunne sjekke selv, men med en 6 mnd. gammel pjokk og ikke bil så er det litt vanskelig å få sjekket uten at det skal gå ut over den begrensede fisketiden jeg har.. Da blir det vel sjømeite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurdal 25/11. Isen var ca 8 cm tykk med 20 cm snø på ;) Knall tur og mine første røyer er tatt så nå er

det bare og få de store .Skal ikke se bort i fra at det blir en tur til helgen og oppover i de trakter. Skal se om jeg ikke får lagt ut en raport senere i dag

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er årets første isfisketur unnagjort og den foregikk på Østensjø lørdag 24/11. Isen var 10 cm ved land og 5cm 6 meter ut fra land noe som gjorde at vi holdt oss innenfor 6 meter. Det kan hende dette gjorde at resultatet ble heller dårlig. Ett run på hele turen som varte fra 0930 til 1400. Noe stort var det så jeg tenker gjedde med en gang, men i drømmene mine var den en abbor over kilo`n... det var nok ikke siste tur :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde tenkt seg på isfiske på Mjær eller Vågvann nå så kan dere glemme det!

Det er åpent vann! Isen hadde lagt seg for en drøy uke siden, men regn og vind har nå fjærnet all is. :blush:

26/11-7

Langen har også åpna seg, men ikke helt, slik som Våg. (Isen må da ha vært bortimot trygg på Våg i et par dager??)

Skjønner ikke helt hvorfor Langen har åpna seg langs "skyggesiden" (på Ski-siden), må være lokale bevegelser i vannet.. legger det "bak øret". Kan komme til nytte når man skal ut på dårlig is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten P perset NESTEN på abbor for litt over en uke siden på østensjø:

Tatt på balanse på 1m dypt vann:

Det stinket noe av den gitt, og vi så flere under isen som lå med buken opp, men ikke så store.

Vet ikke om bildet lyver, og ikke for å snakke stygt om fisken din, men så ikke den borren helt forferdelig ut? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvin, dette er storabbor fra Østensjø, kvalitet i kjøttet uten sidestykke ;)

:blush: Den ser jo lekker ut ja.... "man blir hva man spiser" sies det jo, tror jeg står over.

Kan vel henges opp som belysning i hagen, nå som det nærmer seg jul?

---------

Men litt seriøst, ser borren i Østensjø slik ut?

Edit: Jeg er treg. Dette er en dau fisk du fikk opp fra bunnen på 1 meters dyp. Skjønner.

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med istykkelse å gjøre, men er det ikke et dårlig tegn at det ligger flere døde fisk under isen? Har dere prøvd å finne noen forklaring, eventuelt kontaktet myndighetene?

:hailfs: Den ser jo lekker ut ja.... "man blir hva man spiser" sies det jo, tror jeg står over.

Kan vel henges opp som belysning i hagen, nå som det nærmer seg jul?

---------

Men litt seriøst, ser borren i Østensjø slik ut?

Edit: Jeg er treg. Dette er en dau fisk du fikk opp fra bunnen på 1 meters dyp. Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.