Gå til innhold
Fiskersiden

En liten tur i Spindsfjorden


Mossmann
 Share

Recommended Posts

Etter 3 uker uten fisking(!) var det bare å droppe alle planer å raske sammen noe utstyr og kjøre ned til båten i dag morges. Været var overskyet og kjølig til tross for 7+ grader, men havet lå blikkstille.

Skulle først innom Farsund og hente Precision PS stanga mi hos Jakt og Fiske(veldig greit å ha ei stang liggende der når man har en god del fritimer fra skolen som ligger midt i sentrum), men for en gangs skyld møtte jeg stengt dør med påskrevet lapp om "Messebesøk". En kjapp telefon til gamlingen som bor i Vanse ordnet problemet.Ei stang jeg gav til ham før sommeren i år måtte lånes tilbake, og jeg måtte jo selvfølgelig kjøpe ny sene da halvparten av sena på spolen var vekk.

Etterhvert gikk kursen mot Katland fyr, men her var fisket meget dødt.Dorget litt fram og tilbake uten resultat. Satte så kursen for Ullerøy ytterst i Spindsfjorden, dorget hele østsida av øya,ut til rosfjordskjærene og inn til Tranevåg. Denne runden var også resultatløs, men stoppet opp og kastet litt inne i Tranevåg. Etter noen kast lot jeg sluken gå rett ned til bunnen, og etter 10 sek. ble det fast fisk. Vel 1 min. senere kom en fin torsk til syne noen meter under båten. Den fikk en kjapp tur i overflata for avkroking og fikk friheten tilbake. Tipper den veide i overkant av kiloen.

Etter en god halvtime med utforskning av fjorden,dvs. bunnen av fjorden,det var utrolig klart vann i dag.Plasser der det er mellom 10-15 m. dypt kunne bunnen skimtes, og en god del umerkede skjær ble også oppdaget ;), satte jeg kursen mot indre spindsfjord. Tok ikke mer enn 15 sek. dorging før ei lyr på rundt halvkiloen tok Down Deep Husky Jerken, den må ha vært noe av det kjedeligste jeg har sveivet inn i mitt liv.Tror nesten det er mer liv i en tangklase enn det var i den Lyren. Den fikk sin frihet tilbake og Huskyen var i vannet igjen. Det tok ikke lengre tid en at båten ble satt i fremdrift at stanga krummet seg igjen.

Denne gangen var det atskillig mer liv i andre enden av snøret, kjentes litt ut som en SØ, men den roet seg etter en kort stund og den kom kjapt tilsyne i det klare vannet. En ny torsk på rundt kiloen ble avkroket, sluppet tilbake igjen.

Alt i alt en veldig grei tur som ga et ok resultat fiskemessig. Greit vær og mye gøy å se under havflata, har funnet en god del aktuelle SØ og Flyndre plasser som skal utforskes meget snart... :angry:

Noen som får noe SØ for tiden?

Endret av Mossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ er det lite av for tida, men det er noe positive tegn på at torsk bestanden er på veien oppover.

For min del som har fisket veldig mye SØ for tida, har det kun blitt noe smått med gjennomsnitt rundt 300g. Det er svært uvanlig å få mye smolt eller umodne SØ, men kanskje dette er også et positivt tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ er det lite av for tida, men det er noe positive tegn på at torsk bestanden er på veien oppover.

For min del som har fisket veldig mye SØ for tida, har det kun blitt noe smått med gjennomsnitt rundt 300g. Det er svært uvanlig å få mye smolt eller umodne SØ, men kanskje dette er også et positivt tegn?

Det virker som om torskebestanden er på vei oppover ja, og de SØ'ene blir forhåpentligvis "brukbare"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.