Gå til innhold
Fiskersiden

Elver for 15+ laks


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at Altaelva skulle være en elv som leverer det trådstarter er ute etter :)

Hei,

Bjoera er ogsaa en svaert interessant elv i Juni. Spennende elv, dog litt annerledes enn det man normalt forbinder med "mega-laks" elv, men om Du ser paa statistikken, saa er den sikkert vaerdt aa tenke paa! Det samme med stoerre sisteren, Namsen, i de tre foerste uker av Juni, Du kan spoerre Tequila, han burde ha noen brukbare "referanser" fra denne elven. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mine timer i Altaelva og vil helst ha 15+ laksen min i en annen elv

Skal jeg reise så langt tar jeg heller Tana :blink: (men der går nok heller ikke drømmen min i oppfyllelse - har blitt ganna der)

Trenger noe annet enn Finnmarkselver. :)

PÅ VALDET DER JEG FISKER TIDELIG JUNI PÅ TOPPEN

Å KALVELA. DE ER DER MÅ BARE RÅKE PÅ DEM B)

Hvor er dette? :wub:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det finns mange elver med potensiale, men det skal meir til enn det. Kunskap, skikkelighet, redskapstor betydning som jeg sersvalg, mye av dette har betydning for ev. suksess med storlaksen.

Så f.eks. Gaula har en meget god stamme og produserer mange lakser vert år på over 15 kg. :o

Ser en litt på den personlege statistikken så har f.eks. jeg ikke tatt større laks enn 9,5 kg hvis datoen har passert St.Hans. Alle mine storlakser er tatt di første to ukene i juni. Likeså alle kontakter med storlaks (som er mistet etter god køring) har også vert i denne tiden, untatt en som jeg mistet i august i Etne for lenge siden (var en farget fisk på 12+++kg som svømte av fortommen da jeg fisket etter smålaks). :(

Så tidspunkt, erfarenheit/kunskap, vassdrag, har stor betydning som jeg ser det. Dessverre så er Vosso død ellers hadde jeg svart Bolstadelva her på spørsmålet. :lol:

Ellers så er det nok Østersjøfisket (i elvane) som vill ta fleir og fleir storlakser etter kvart etter at drivgarnsfisket blir stoppet. Di Svenske elvene har enorm potensiale da denne laksen er blant den største i verden. :o

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mine timer i Altaelva og vil helst ha 15+ laksen min i en annen elv

Skal jeg reise så langt tar jeg heller Tana :) (men der går nok heller ikke drømmen min i oppfyllelse - har blitt ganna der)

Trenger noe annet enn Finnmarkselver. :)

Hvor er dette? :(

B/L i gaula, har sett mange bamser der,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hjelper med lokalkunnskap også. Jeg tror det finnes en del standplasser i de fleste elver som er kjent for å holde på bamselaks år etter år. Finn en slik plass på ditt vald og bruk fisketia di i juni på denne plassen. Tålmodighetsprøve, men det kan gi resultat. Bakdelen kan være at disse plassene ofte ikke holder på "normal" storlaks, så man kan jo gå glipp av en del fisk ved å bruke tia si på et bamsetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville utvilsomt lagt mine timer&dager/uker i Namsenvassdraget i tidlig juni.

Er du av den som ikke har lyst på harlingfiske, er nok Bjøra å foretrekke. Vald som hvert år leverer er Flasnes,Røttesmo, Himo/Rodum og Fuglår/Skjørland.

Har du derimot ingenting imot å bedrive fisket fra båt, så er det masse muligheter i Namsen.

Men ikke forvent at det er bare å plukke dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er laks over 15 kilo, hvor bør man dra - og når?

Jeg tenker med en gang Drammenselva straks det åpner oppe i Hellefossen (1. juni) til nød høstfiske i samme elv, men det finnes vistnok andre elver i Norge med potensiale.

Hva er deres tips?

Chilliwack i BC canada - der er det nermest umulig å ungå (se Drømmetur til Canada i utenland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes faktisk noen få plasser i Gaula som jeg vet enkelte år inneholder lakser mellom 15-20kg. Men de er en gedigen utfordning å fiske etter. Vet om spesielt en plass på et visst sted i Gaula hvor nesten hvert eneste år en bamse over 17-18 kilo viser seg. Når jeg vet at akkurat disse blir fisket på i ukesvis, månedsvis, og kanskje en fisker såvidt er borti bamsen i sesongen så er det ikke lett å lure de.

Og de utvalgte plassene har de gjort med omhu. Det ser ut som et mønster går igjen. De skal gyte på grunnere vann nede ved brekket, men de går opp helt øverst i hølen og stiller seg, der elva som regel smalner. På det dypeste og jævligste punktet, helst i nærheten av noen skikkelige fester i bunnen. Og helst klin inntil muren på andre siden der strømmen er hardest og umulig å fiske på. Typiske plasser i Gaula.

Og når elva stiger bakker laksen og har full kontroll over hølen. Da kan den lettere tas når den går inn på grunna lenger ned i hølen på stor elv. Uti august når elva er liten har den full kontroll på all laks som passerer, og skal den evt. videre og venter på mere vann er den sjefen og dirigerer troppene videre når tiden er inne. Jeg har sett dette mønstret så mange ganger og en sjelden gang har fiskerens flaks og fisker på laksen (uvitende) akkurat under de rette forhold når laksen er i humør til å bite. Tar den ikke på første runden gir ihvertfall jeg opp. Og det er ike noe mye fres i smolten rundt slike lakser

:)

En av de største laksene på mitt vald i år (16,3kg.) ble tatt presist der bamsene normalt stiller seg.

Det finnes 2 slike punkter på mitt vald, der det ene punktet er mye sikrere enn det andre.

Å ta en slik laks når den er på vei opp er enda mere flaks. Den dundrer opp i verste hardstrømmen, sterk som en okse, og stopper ikke før den har funnet godplassen sin. Da kan den tas mens den enda er fersk og nyankommet. Men da skal alt klaffe med vannstand etc. igjen så det i det hele tatt er mulig å få redskapen til å gå normalt i nærheten av de.

Vil få tilføye at vi har en grunneier på valdet (1 av 7) som kjenner sin besøkelsestid. Han har vært ute en vinterdag tidligere, og vet eksakt når og hvor han skal fiske. Og hvilket redskap som bør brukes.

Han fisker i utg.punktet etter disse bamsene og det har lyktes ett par ganger. Siste var på 17,1kilo (2005).

Cluet er å fiske over punktet hvor bamsen står akkurat idet elva synker såpass og klarner litt. Lenge før 30- og 40-grams slukfiskerne kan fiske effektivt over plassen.

55 grams Møresilda f.eks.

Typisk scenario fra 3-4 uka på juni: Digre etternølere går på elva (eller flytter seg oppover) hvis den er stooor. Førstemann som kommer ned med redskapen der laksen står (dypt og med relativ hard strøm) kan få livets hugg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant !

Visste ikke at det hadde blitt tatt så stor laks i Gaula. Er dette rekorden i Gaula ?

Vanskelig å slå den :blush:

Nedenfor Melhus dette (flomålet) ??

Tatt på not. Øyås felleseie. Bildene ligger ute på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm hvor kan det være :blush:

Hmmm, snakker dere om B/L så veit jeg hvor dette stedet er. I år 2000 så mistet jeg en kjempe av storlaks der (den kjørte slutt på meg!!??). Jeg såg halen på fisken og kamratens fisk på 10,8 kg (halen på denne fisken) så ut som en tert.

Etter ca 40 min hard køring (og ca 400m nedstrøms-løyping) så jeg halen og sporen på fisken (fisken sto på hodet ut i elven). Ett minutt seinere så losset flua frå fisken og den var borte. :angry2:

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, snakker dere om B/L så veit jeg hvor dette stedet er. I år 2000 så mistet jeg en kjempe av storlaks der (den kjørte slutt på meg!!??). Jeg såg halen på fisken og kamratens fisk på 10,8 kg (halen på denne fisken) så ut som en tert.

Etter ca 40 min hard køring (og ca 400m nedstrøms-løyping) så jeg halen og sporen på fisken (fisken sto på hodet ut i elven). Ett minutt seinere så losset flua frå fisken og den var borte. :angry2:

mvh Flodstrøm

det står store bamser der, :blush:

det var synd den slapp da, men har selv mista på flue der, som jeg å menen å være 15-17kg.

å det var det fler som så. en av grunn eierene henta en mengde med folk, som var på besøk

men da de kom ned til elva så var den borte,har aldri vært mer sint over min fiske metodekasta flue stanga da,men så kom sølvreven med noen kald sorte bokser å redda dagen får meg

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Meget interessant !

Visste ikke at det hadde blitt tatt så stor laks i Gaula. Er dette rekorden i Gaula ?

Vanskelig å slå den ;)

Nedenfor Melhus dette (flomålet) ??

Hei .Satt på nette å leste om gaula i fjord vinter.Å jeg mener å ha lest att det er tatt laks i gaula på over 30 kg.Di haddt tatt den på not fiske for mange år siden.Jeg tror den veide mellom 32-34kg.Men jeg finner ikke igjen siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.