Gå til innhold
Fiskersiden

vintersesongen etter sjøørret har startet


ken
 Share

Recommended Posts

Som du sier kenneth, mye smått men noe store blant dem. Var selv ut på onsdag med kun noe napp og en 400g SØ som datt av. Traff Fritz som hadde fått en del samt med en fin en på 1.87kg og mange etter.

Det skal bli mye satsing på meg fremover og forhåpentligvis skal den store sitte......men jeg tør ikke å vedde noe på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste vet, når sjøtemperaturen synker så synker SØ's toleranse til saltvann. Det mindre en SØ er, det mindre toleranse til saltvann har den. Konsentrasjonen NaCl per kubikk vann økes når vannet blir kaldere og det er dette som påvirker SØen.

Så når vanntemp'n synkes ser vi en vandring av først de små og så de store mot brakkere områder (bekkutløp, fjord, osv). Dette da påvirker hvor jeg fisker.

Nylige forsøk om natta har gitt bare noe forsiktige napp og ingen fast fisk, men dagfiske derimot har gitt betydelig bedre resultater.

Når det gjelder fluer, får man tusenvis av forskjellige meninger. Men denne linken vil føre deg til mange gode fluer https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=28432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fiske i kveld/igår..... Fikk en fire fem stk og største rundt 1kg+.. Moro fiske og mange hugg. Flua var stor og svart. :) Godt fiske i det siste selv om det er langt mellom de store. Men alt i alt en relativt svak høstsesong i sjøen, det pleier å være bedre. Lite byttefisk av typene brisling og tobis har preget høsten. Sykt at de får lov til å dra opp de mengdene med bla tobis!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste vet, når sjøtemperaturen synker så synker SØ's toleranse til saltvann. Det mindre en SØ er, det mindre toleranse til saltvann har den. Konsentrasjonen NaCl per kubikk vann økes når vannet blir kaldere og det er dette som påvirker SØen.

Så når vanntemp'n synkes ser vi en vandring av først de små og så de store mot brakkere områder (bekkutløp, fjord, osv). Dette da påvirker hvor jeg fisker.

Dette visste jeg faktisk ikke, Wiggy. Takk for at du delte infoen, kjekt å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei, det har du AAAAAALDRI fortalt. Mye sier du om SØ-fiske, men aaaaaaldri har du fortalt dette

:)

det var det endelig beviset for at du ikke lytter..., hvorfor tror du vi har kjørt en del turer rundt falkenstensbukta i den kalde årstiden da BAD... :D

PS. beklager avsporing i tråden.

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det endelig beviset for at du ikke lytter..., hvorfor tror du vi har kjørt en del turer rundt falkenstensbukta i den kalde årstiden da BAD... :D

Er vi ikke alltid innom den, bortsett fra på den varmeste sommeren??? Det begynner vel strengt talt å bli en stund siden vi var ute, så navna på de enkelte stedene sitter jo ikke så godt. Ikke dermed sagt at jeg ikke hører etter. Slutt å krangle nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sannhet med modifikasjoner dette med saltholdighet og kaldt vann...også hvor brakt vannet trenger å være. De virkelige store sjøørretene har ingen problemer med å takle saltvannet, men det har jo vært milde vintre og stadig høyere havtemperatur. Sjøørreten er der det er mat og det er mer mat litt utaskjærs, fisken dykker også ned til litt dypere og varmere vann. Men mye fisk trekker riktignok inn i fjorder, poller osv. Bare ikke de aller største...Kjenner en som dorger brutale sjøørreter i den kalde perioden langt ute i de ytterste skjær. Den ene lille jeg måtte drepe i går fordi flua satt i gjellene hadde en rognperle i magen, fisken var 250 gram. Det er tidlig kjønnsmodning her nede, den kan selvsagt vært å spist et korn i bekken men det ville nok vært fordøyd da det er et stykke til bekken.....De største var hanner som hadde kommet tilbake til sjøen, utrolig hvor kort tid de er på bekkene noen av disse fiskene. De var feite igjen allerede. Skal ut igjen idag for det var noen store å lugga i flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig dag, fikk en dessverre mager sjøørret som nok var kiloet pluss før gyting. Nå var den igjen på plass i bukta si og tok superflua, den satt i svelget men fikk lirket treblekroken ut og den forsvant inn i noe tang for å komme seg etter den bisarre opplevelsen. Hadde etter en plog-spennende og hadde en som "bommet"-pokker de virka bra..........Nå er den mest interessante epoken i løpet av kystfisket igang! Det er en trøst i ellers litt småkjedelige tider, ikke er det noe vinter lenger og ikke noe isfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som SØ fiske begynner å bli bedre, eller for meg iallefall. En liten tur på mandag med ken ga 3 blanke, den største en ca 600g støing på min ny favoritt flue.

Først prøvde vi i en godt kjent lokal fjord....(Ken i action del 1)

39544_s.jpg

Så flyttet vi til hvor fisken faktisk var. Det sto flere vakende SØ i strømmen.......et nydelig syn. (Ken i action del 2!)

39466_s.jpg

Det var klare tegn på at det hadde regnet en del........

39467_s.jpg

En ny tur i går kveld skulle egentlig bli et mini treff men ikke før jeg fikk en på land!

39545_s.jpg

En gjennomsnitts SØ for dette området. Litt slapp i buken og kanskje tegn til at den hadde nylig gytt, så denne gikk tilbake. Etter to SØ til og flere mistet kom det en annen fisker, så 10min etterpå kom Ken. Flere var fanget opptil ca 1kg og etter en liten stund, la jeg de andre fisker videre.

Det er herlig å se at de gode tider jeg opplevde i fjor skal jeg kanskje oppleve i år også

:D

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som SØ fiske begynner å bli bedre, eller for meg iallefall. En liten tur på mandag med ken ga 3 blanke, den største en ca 600g støing på min ny favoritt flue.

Først prøvde vi i en godt kjent lokal fjord....(Ken i action del 1)

39544_s.jpg

Så flyttet vi til hvor fisken faktisk var. Det sto flere vakende SØ i strømmen.......et nydelig syn. (Ken i action del 2!)

39466_s.jpg

Det var klare tegn på at det hadde regnet en del........

39467_s.jpg

En ny tur i går kveld skulle egentlig bli et mini treff men ikke før jeg fikk en på land!

39545_s.jpg

En gjennomsnitts SØ for dette området. Litt slapp i buken og kanskje tegn til at den hadde nylig gytt, så denne gikk tilbake. Etter to SØ til og flere mistet kom det en annen fisker, så 10min etterpå kom Ken. Flere var fanget opptil ca 1kg og etter en liten stund, la jeg de andre fisker videre.

Det er herlig å se at de gode tider jeg opplevde i fjor skal jeg kanskje oppleve i år også

:D

Fine bilder!!!!!!!! Fikk en eneste i går!! Leif hadde 9 stk. Det begynner å bli bra ihvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder!!!!!!!! Fikk en eneste i går!! Leif hadde 9 stk. Det begynner å bli bra ihvertfall.

Takk for det.

Leif brukte wobbler, så det teller ikke men de han fikk var i nydelig form.

:D

Ellers skal jeg ut i morgen og tester noe nye bukter vestover......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lovet, var jeg ut en tur i dag vestover. Mine første tre kast ga napp men ingen fast fisk, så beit den beisten på!

39604_s.jpg

En støing i relativt god kondisjon som dro like mye som en 1 kilos SØ. Den ble satt pent tilbake og jeg tenkte til meg selv at i dag skal levere. Etter to timer uten napp eller tegn på fisk, beit en av de minste SØ jeg har noen gang fått. Et monster på hele 100g! Naturligvis fikk denne friheten tilbake og en timers fiskløs fisking var nok for meg, og jeg dro hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprø tilstander på kysten: forrige tur jeg 0, kompis 9, i dag kompis 4 jeg null

Forrige tur jeg flue, han wobbler

i dag begge wobbler. Rart noen ganger :D

Kanskje det sier noe om fiskeren :)

Bare tuller. Jeg har opplevd altfor mange ganger hvor fiskekompisen for betydelig mer fisk eller det motsatte. Det er sjeldent at man får like mye.

Noen ganger er det kanskje best å fiske alene og får alt til seg selv?!! Det hjelper selvtilliten i allefall :hailfs:

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det sier noe om fiskeren :)

Bare tuller. Jeg har opplevd altfor mange ganger hvor fiskekompisen for betydelig mer fisk eller det motsatte. Det er sjeldent at man får like mye.

Noen ganger er det kanskje best å fiske alene og får alt til seg selv?!! Det hjelper selvtilliten i allefall :hailfs:

[/quot

Men dette var litt sært og jeg er vel litt bortskjemt når det kommer til det å få fisk................... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.