Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er jerkfiske egentlig?


Recommended Posts

Hva slags fiske er dette egt? Hva skiller jerkfiske fra pilking (ser det er tunge vekter på det man har i enden av sena) , slukkasting o.l? Drive dette fra land eller må man utpå?

Jeg fant ikke noe beskrivelse av hva dette fisket innebærer så jeg er nysgjerrig! Har sett dett jerk-begrepet så mange steder nå uten å vite HVA det er! Alt nytt er jo veldig spennende :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hva slags fiske er dette egt? Hva skiller jerkfiske fra pilking (ser det er tunge vekter på det man har i enden av sena) , slukkasting o.l? Drive dette fra land eller må man utpå?

Jeg fant ikke noe beskrivelse av hva dette fisket innebærer så jeg er nysgjerrig! Har sett dett jerk-begrepet så mange steder nå uten å vite HVA det er! Alt nytt er jo veldig spennende :)

satt og tenkte på og poste en lik post.. noen som kna forklare basic? hva går det ut på O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke som slo meg....

Jerkfiske er sikkert actionfyllt, men om jerken har 2 "store" treblekroker, og fiskeren er full i adrenalin.

Da føler jeg at dette fort kan være en metode som ofte kan skade fisken unødvendig. Bomhugg fra fisken, og adrenalinmothugg fra fiskeren. Tipper det er endel ganger krokene sitter andre steder en inne i munnen på fisken. Som f.eks i øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke som slo meg....

Jerkfiske er sikkert actionfyllt, men om jerken har 2 "store" treblekroker, og fiskeren er full i adrenalin.

Da føler jeg at dette fort kan være en metode som ofte kan skade fisken unødvendig. Bomhugg fra fisken, og adrenalinmothugg fra fiskeren. Tipper det er endel ganger krokene sitter andre steder en inne i munnen på fisken. Som f.eks i øyet.

Det har vært diskutert hvordan man kan gjøre jerker mere C&R vennelige: Gammel tråd

Selv synes jeg ikke jerkfiske gir mye skade på gjedder, store kroker og baits er ofte lettere å fjerne enn mindre sluker etc. God kontakt med bete og raske tilslag gir også skjelden dyp kroking. Men sammenlignet med små kroker brukt under meite, blir nok sårene i kjeften større. Selv bytter jeg ofte de kraftigste(3-4X strong) krokene med noen som er litt tynnere i godset, da trenger man heller ikke bruke så mye kraft under mothugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

I denne tråden finner du en link som forklarer jerkfiske.

Les artikkelen fra HA

i artikkelen står det:

"Jerk er engelsk og kan oversettes til norsk med tulling. Og du føler deg litt merkelig når du slenger ut en diger, tung plastfisk for første gang. "

Tullingfiske med andre ord :)

"jerk" kan også oversettes med rykk eller napp. Her er det artikkelforfatteren som har tullet seg. :)

PerU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.