Gå til innhold
Fiskersiden

Helgas plan


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Planen er å lokke inn en og annen artig liten rakkar...

Begynte såvidt nå i formiddag, men selvsagt begynte det å regne før småfuglene kom på plass

Heldigvis så melder de bedre vær i morgen...

39584.jpg

Her er oppsettet.. (mobilbilde)

Følger opp denne tråden etterhvert så jeg får brukandes bilder (så det kan fort gå en måneds tid..)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er to blitser, en på stativ til venstre og en på en liten pod på selve brettet. (en Sigma EF-500 Super og en Nikon SB-600) - begge blitsene er påmontert mini-softboxer for å unngå for hardt lys.

Disse avfyres som slaver vha den innebygde blitsen i kameraet.

Jeg står selv og gjemmer meg bak kamera, dette for å ha kontroll på komposisjon og ikke minst fokus. Det går greit å stå nærme når fuglene kommer i "stimen" - men det går en stund før de er "husvarme" nok..

EDIT : og for de som er interresert i denslags også, så er objektivet ett Sigma 70-200 f/2.8, som er påmontert en 1.4x teleconvertor som da gir meg en brennvidde på 280mm, eller for de gamle, ekv 420mm til 35mm film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dingsen som står oppå kamera (men for på bildet ikke i bruk) er ett IR-filter, som stopper blitslyset, men slipper igjennom de infrarøde strålene for å fyre av de trådløse blitsene (sånn ommtrentlig er det sånn det funker tror jeg) For de som vil sjekke den nærmere ut så heter den dingsen Nikon SG-31R

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D80?

Hva er den saken som står over blitzen på kameraet egentlig?

Det er et infrarødt filter, som gjør at innebygget blits kun trigger de andre blitsene, uten å påvirke motivet selv. Fin også om man ikke ønsker refleks fra denne. (F. eks. i øyne, akvarier, vindu etc..)

Edit: Kan ikke brukes på f. eks Canon, fordi kamera da "tror" det er montert eksternblits, og dermed ikke fyrer av innebygget blits.

Endret av Arbiter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportfiske.nu funker ikke... har prøvd å legge ut bilder ei stund, men det funkar inte !

kjttmeis_flyktende-7745_copy_liten.jpg?t=1197063504

..og her er da en av de misslykkede forsøkene. Shellshocked kjøttmeis. Er en eller annen lyd som skremmer dem før kameraet fyrer, kommer til å teste å sette blitsene litt lenger unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.