Gå til innhold
Fiskersiden

Helgas plan


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men skarpheten er langt fra det jeg forventer....

Den store blenderen kan selvsagt ha noe å betyr her, men har akuratt vært ute og tatt noen nye på 3.2 til 4.5

Litt usikker på justeringene, hadde justert bildet en del i Lightroom (bildene er tatt i RAW) - Men var jeg altfor forsiktig med skarpheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skarpheten er langt fra det jeg forventer....

Den store blenderen kan selvsagt ha noe å betyr her, men har akuratt vært ute og tatt noen nye på 3.2 til 4.5

Litt usikker på justeringene, hadde justert bildet en del i Lightroom (bildene er tatt i RAW) - Men var jeg altfor forsiktig med skarpheten ?

En Sigma 100-300mm f,4.0 SKAL være skarp (jeg syns det så ut som om det var den linsa du har). Er den ikke det har du nok en fokusfeil. Det er dessverre ganske vanlig, men det syns ikke noe særlig før du fotograferer på fulltele, med full blenderåpning, og på kort avstand.... Da er fokus kritisk viktig.

Det hjelper nok å blende ned, men da blir bakgrunnen tydeligere, noe som ikke er ønskelig på et sånt motiv.

Du må også passe på å legge fokusen på øyet. Dybdeskarpheten er minimal på så kort avstand og fullblender.

Endret av Jarl Fr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, og det er der mine mistanker om objektivfeil kommer inn...

Jeg vet at fokuset er lagt på øynene på fuglen, og det er ingen grunn til bevegelsesuskarpe pga fotografen, da jeg lener objektivet på stativet, og exif er som følger :

280mm- brennvidde

1/800

f/5.0

ISO 400

ARGH! Så forbanna frustrerende !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotograferer du i RAW nu Thor? Forsøk med litt USM i PS. Se om det hjelper.

Ellers et ålreit bilde (sett bort fra uskarpheten), selv om jeg ville hatt mer luft på høyresiden. Ser ut som den er på vei ut av bildet :D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, og det er der mine mistanker om objektivfeil kommer inn...

Jeg vet at fokuset er lagt på øynene på fuglen, og det er ingen grunn til bevegelsesuskarpe pga fotografen, da jeg lener objektivet på stativet, og exif er som følger :

280mm- brennvidde

1/800

f/5.0

ISO 400

ARGH! Så forbanna frustrerende !

Ja, med 1/800s blir det aldri noen bevegelsesunøyaktighet på slike bilder. Så de tre eneste forklaringene er dårlig optikk, støy, eller at det er ute av fokus. Med blender på 5.0 og et motiv som sitter i ro, og i såpass brukbare lysforhold, bør dybdeskarpheten være god nok til å unngå dette grumset, og med ISO 400 bør ikke støy være noe problem. Og denne uskarpheten ser slett ikke ut som støy. Da står vi igjen med optikken. Og det er jo nettopp under slike krevende situasjoner at man får se hva optikken er god for. Nå kjenner ikke jeg det aktuelle objektivet, men med en lysstyrke på 2.8 burde det jo kunne yte bedre enn dette. Enten har du fått et typisk "mandagsobjektiv" eller så er det rett og slett ikke bedre, uten at jeg skal påstå det ene eller det andre.

btw, hvor mye er bildet beskjært og hvor stor "forstørrelse" utgjør bildet som ligger ute, sammenliknet med originalen?

btw II, Har sett litt nøyere på bildet. Hvis man ser på feltene rundt fuglen, dvs bakgrunnen, så KAN det virke som det er noe støy tilstede, selv om det også kan være skjermen min som er problemet. Men jeg tror likevel ikke dette er årsaken til uskarpheten på fuglen.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støy er nok ikke problemet her nei. Hvis det er så lite støy at man må lete etter det skal det ikke ha noe å si på skarpheten. Og det litt ullene uttrykket her vil nok ikke komme som følge av støyproblemer. Uansett er det et kamera som skal prestere godt opp på 1600 iso, så jeg tror ikke man skal tenke for mye på støy. Forøvrig synes jeg støy er overvurdert som problem, men det er en annen diskusjon :)

Enten ligger det i etterbehandlingen, eller så har objektivet ditt et fokusproblem. Som du sier, det skal prestere bedre enn dette. Legg det ut på foto.no, start en tråd i forumet der om det, og hør hva de store gutta sier ;)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall på foto.no :)

Jeg diskuterte ene objektivet mitt på et pentax forum og fikk 2 mulige svar på problemene:

1.Jeg var en udugelig søpppelfotograf(ikke sagt så direkte da)

2.Jeg forventet for mye av objektivet

Så la jeg ut noen bilder for å illustrere problemet og det ble heldigvis enighet om at jeg var for kravstor, slik fotografering måtte man ha gode lysforhold for å få til. *phew*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså ikke sett fått med deg objektivet jeg bruker(somd u har sett noen ganger etterhvert) - som står montert på kamera på bildet i første post... Jeg bruker jo ikke en 50mm til fuglefotografering heller...

Bruker en 70-200 f/2.8 - forskjellen her er liten til en 100-300 - og min er lyssterk. Å prøve å unndra seg sammenligning på en 70-200 med 100-300 er som unndra sammenligning på kitobjektivene 18-55 og 18-70 fordi de ikke har nøyaktig samme brennvidde :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.