Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke fluer MÅ jeg ha?


Bad2
 Share

Recommended Posts

Hallo alle sammen.

Jeg har ei god fluestang med tilhørende snelle liggene, og har svært lyst til å prøve litt seriøst etter SØ.

Jeg må absolutt betegnes som nybegynner i fluefiske.

Hvis dere kan tipse meg om - la oss si - tre fluer som jeg bør ha, og som er lette å kjøpe fra en allminnelig fiskeutstyrbutikk, så hjelper dere meg mye.

Edit; I første rekke har jeg tenkt å fiske i sjøen.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen.

Jeg har ei god fluestang med tilhørende snelle liggene, og har svært lyst til å prøve litt seriøst etter SØ.

Jeg må absolutt betegnes som nybegynner i fluefiske.

Hvis dere kan tipse meg om - la oss si - tre fluer som jeg bør ha, og som er lette å kjøpe fra en allminnelig fiskeutstyrbutikk, så hjelper dere meg mye.

Edit; I første rekke har jeg tenkt å fiske i sjøen.

Ediot2; Blås i denne tråden, den kan trygt slettes. Jeg ser jo i etterkant at det er bare å bla seg litt nedover under SØ- fiske, så står det jo en hel masse.

Juletre

Hvit wollybugger

Rosa reke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du er fra Sandvika. Kan legge til at vi som dorger har hatt svært bra resultater med vobblere og andre kunstagn som går i fargene knallgul, fluoriscerende grønt, svart og sølv. Ikke noe i veien for å kopiere fargene på de mest gangbare vobblerene, så lenge flere vobblerfarger er kopier av flere kjente fluemønstre. Ergo ville jeg kanskje gitt F i hva enkelte fluer heter og heller fokusert på hvilke farger som funker, og disse i kombinasjoner. Ergo; sett deg ved bindestikka og gi beng i hva ting heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo ville jeg kanskje gitt F i hva enkelte fluer heter og heller fokusert på hvilke farger som funker, og disse i kombinasjoner. Ergo; sett deg ved bindestikka og gi beng i hva ting heter.

Haha.

Ja, enig. Prøv deg ut med hva som helst du trådstarter, i litt ulike farger. "Gi beng" som han sier i hva de heter. Sjøørreten bryr seg ikke om det, det vil si; den spør aldri om det først. Det har aldri skjedd meg i hvertfall. Men etter at du har fanget den, kan du jo opplyse den om det, før du slipper den ut igjen; - denne flua heter Nelson, pass deg for den neste gang.

Neida, det er klart; noen mønstre er spesielt gode, de er det, men det er ikke sånn at det eksisterer noen "må ha med-liste" hva gjelder navn. Tenk komponenter, farger, liv. Vær kreativ, prøv deg frem.

Jeg fikk forøvrig en ordentlig freskus i dag. Han var ikke så stor, bare 1,1 kg, men du verden så livlig den var. En av de morsomste fiskene jeg har kjørt på veldig lenge. Hoppevillig og med flotte utras. Svært sterk i forhold til størrelsen synes jeg. Denne gangen havner den på julebordet.

MYHRE%20fluefiske%20Sjoorrettur%208%20des%2007%204.jpg

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit og knallfarger som rosa\grønt (Homseflua) er typiske vinterfluer.

Gjerne også dusere farger med innslag av knallfarge, f.eks Polar Magnus :)

Herlig gjeldsfisk forresten JanM! Digg avveksling fra den tunge julematen. Hjemme er det alltid fisk på menyen 2.juledag

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode fluer alt sammen her, bare en flue som er helt overlegen og det er den som heter superflua!

Den er bedre enn alle andre fluer jeg har prøvd, mange års erfaring bak denne litt bomabastiske påstanden! Men det er ikke en nattflue, og noen ganger er helt andre fluer bedre selvfølgelig. Men det er vannvittig hvor mye hugg jeg får på denne flua hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kune man fått se et bilde av denne flua siden den er så utrolig fantastisk? :hailfs:

Jeg har ikke bilde dessverre, hva slags smil er det der? Denne fluen har blitt til ved å studere sjøørreten(fiske mye) samt forstå hva som gjør et kunstagn giftig. Vil ike legge ut bilde av denne. :rolleyes:

Var lei av alle disse hypa fluene som sjøørreten fulgte men ofte refuserte. Plutselig var den der og jeg har landet min største sjøørret i sjøen på den. I år har den gitt meg to over to kilo, og en variant bundet med et annet materiale ga meg også en over to kilo.

Men fisker ofte med andre fluer fordi det blir litt ensformig å bare bruke denne. Jeg har testfisket den ved dorging og den pleier å gå andre "ting" en høy gang.

Endret av ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft.. Synd du ikke vil legge ut bilde da..

Er det en imitasjon eller en ren attraktorflue? :rolleyes:

Det er en slags mellomting, rene imitasjonsfluer likner i våre øyne rent fotografisk men mister ofte bevegelse. Provokasjonsfluer har ofte det som trigger men mangler likheten. Kombinasjon av disse ytterpunktene er dødelig. Gjennomsiktighet er stikkordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest catch em all

Du MÅ ha i hvertfall ha noen wollybugger fluer, det er et must! det er også viktig og ha noen silde imitasjoner i forskjellige størrelser, også de små er viktige! :) noen reke imitasjoner er også greit og ha. :angry2:

Endret av catch em all
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.