Gå til innhold
Fiskersiden

Småbåt for en fersking på sjøen


Joachim
 Share

Recommended Posts

Hei, har veldig lyst på båt. Ser at det er en del her på forumet som har erfaring med båt.

Har kikket litt på alubåter på ca 15 fot.den skal først og fremst brukes som transport ut til fiskeplassen ikke så mye til dorging.Jeg har en vw golf 1,9tdi,og vil nok bruke båten alene slik at jeg er avhengig av å ha en båt som jeg kan få av og på hengern og som ikke er for tung til bilen.

Vil f.eks en 15 fots alubåt være for tung til en person?

Tips om henger og båtmotor er også svært relevant.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Whit Vital 15'. Den er meget stødig og god, men da må du kjøpe brukt. Er ikke så alt for tung heller. Fås i flere varianter, åpen med eller uten styrekonsol og med dekk og vindskjerm.

Anbefaler 30-40hp.

Ingen problemer å sette ut og ta opp alene :)

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 fot silver viking på tralle med 20 hp. Lett og flytte på alene. Ingen problemer med opptak og utslepp. Tipper totalvekt på en 200-250 kg max. De fleste båter rundt denne størrelsen er ikke noe problem for en golf og dra. Står vel i vognkortet ditt at du kan dra ca 500 kg hvis jeg ikke husker feil. Kan nok gjerne være litt stress de første gangene du skal ut hvis du ikke er vant med henger, men det går seg fort til.

Lykke til, du kommer til og få utvidet fiskemulighetene dine MYE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har veldig lyst på båt. Ser at det er en del her på forumet som har erfaring med båt.

Har kikket litt på alubåter på ca 15 fot.den skal først og fremst brukes som transport ut til fiskeplassen ikke så mye til dorging.Jeg har en vw golf 1,9tdi,og vil nok bruke båten alene slik at jeg er avhengig av å ha en båt som jeg kan få av og på hengern og som ikke er for tung til bilen.

Vil f.eks en 15 fots alubåt være for tung til en person?

Tips om henger og båtmotor er også svært relevant.

På forhånd takk

Jeg ville kikket på en skjærgårdsjeep av noe slag med vindskjerm og motor mot 40 hk. Disse har også selvlensende dekk. Jeg trekker lett opp min 18 foter på 850 kg tot. uten problemer med vinsjen på hengeren.

Disse veier ikke alt for mye og er sikre båter og gode i sjøen. Alubåter er nesten for lette når det blåser litt og avdrift gjør det vanskelig å fiske på litt større dyp i sjøen. Skal du dorge er 4 takt nesten påkrevet på så store motorer! De fleste motorer i dag er driftsikre og prisen burde være mest avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, båt er helt genialt, anbefales på det varmeste :rolleyes:

Hvis det ikke blåser altfor mye sidevind går det som regel greit å få opp båten på hengeren alene . Jeg har hatt mer problemer med å få båten *ut* når jeg er alene. Dette fordi kjølrullene av plast blir deformert etter en stund av båtens vekt, og heller ikke ruller særlig friksjonsfritt på min henger (Gaupen). Løsningen da er å finne en bratt rampe, og rygge uti så langt det går. Min båt veier ca 750kg, og det synes jeg er på grensen av hva som er greit å håndtere alene, og da bør rampa være litt bratt (har dratt på meg noen strekker :angry:) Hvis du ikke skal ha fast båtplass, men traile rundt, ville jeg helt klart gått for en litt lett og robust båt. Du vil jo tross alt ha mest mulig fisketid, ikke bruke kostbar tid på rampa. Alu høres optimalt ut til dette bruket, men det er jo mye bra i plast også. En båt er alltid et kompromiss, her får man sjelden i pose og sekk. Hvis du har god tid til å planlegge kjøpet, vil jeg anbefale boka "Båtfiske" av Niels Vestergaard og Cato Bekkevold. Mye fin lesing, og mange erfaringer og tips som bl.a. innbefatter alt det du nevner. Dette er karer med erfaring, noe som er greit å få med seg.

Selv om du ikke har planlagt å dorge så mye, bør du vurdere å kjøpe 4-takter. Dorging er genial avveksling til annen type båtfiske, og risikoen er absolutt til stede for at lysten vil komme etterhvert. Har man først prøvd 4-takter, er det ingen vei tilbake; ingen oljerøyk, veldig lavt forbruk, nesten lydløs, og kan gå på tomgang i timesvis.

Lykke til med båtjakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.