Gå til innhold
Fiskersiden

Mellom jakt og julebord.


Perca
 Share

Recommended Posts

Og så var det slutt på jakta for i år og hva gjør man så? Jo, fisker i stedet! :)

På vei hjem fra en særdeles vellykket jakttur i Tyskland så ringer jeg Motor`n. Jeg aner ikke hvordan været har vært i Norge siste uken og får en værrapport fra han. Pokker også... Været har vært av en slik art at noe isfiske i nærområdet ikke er mulig.

Men så kommer Motor`n med et godt forslag. Du Per, sier han, vi skal ikke prøve å ta en tur med båten på Mjær og se om det er mulig å få noen abbor og gjedder? Jeg var ikke spesielt vanskelig å be... Jeg hadde ikke fisket siden begynnelsen på august, bare jaktet. Jeg måtte bare dra til Ski for å hente bikjene som var plassert på kennel før vi kunne komme oss på fisketur. Og så kunne jeg ikke fiske helt til det ble mørkt for jeg skulle på julebord allerede kl 17.30 på Aker Brygge. Det passet Motor`n bra for han er i innspurten til å flytte inn i nytt hus og i den forbindelse så er det visst mye som skal gjøres. Motor`n har fått seg ei knallbra kjærring! Hun har stor forsåelse for at Motor`n og jeg noen ganger bare jakte og fiske "litt"... :hailfs:

Og så kom det store øyeblikket...

des074.jpg

vi rodde ut på Mjær!

Det var et sjeldent mørkt og trist vær, men det brydde vi oss overhode ikke om. Det var rett og slett deilig å sitte der med fiskestanga i hånda igjen. Vannfargen og siktedypet likte vi ikke noe særlig. Omtrent 1/2 meter sikt og vannet hadde en sjokoladefarge.

Motor`n hadde ikke rodd mer en et par hundre meter så biter det på vobleren min! He, he... Jeg gliser bredt der jeg sveiver inn. Jeg vet jo at fisken ikke er stor, men den deilige følelsen når det napper og drar i stang og snøre er bare topp. Og så har det litt med hva slag redskap en bruker også. Jeg brukte i dag en liten spinkel lettspinnstang og ei lita haspelsnelle med 0,20 monosene. Da er det faktisk moro å fiske smågjedder. Og etter et par små utras så tar jeg nakkegrep på gjedda og løfter den opp i båten.

des071.jpg

Jeg er heldigvis ennå ikke blitt så blasert at jeg ikke kan glede meg over en slik fisk selv om den egentlig er pingleliten. Mellom 1 og 1,5 kg veide denne gjedda. Og nå kommer den store innrømmelsen... Gjedda ble avlivet! :o Og hvorfor? Jo, vi har gått tomme for gjeddekaker og gjeddene på denne årstiden er knallfine til slikt.

Etter ytterlige et par hundre meter med roing så er det Motor`n som får på en fisk. Denne er nok av samme størrelsen som den jeg akkurat hadde fått, men den slipper 10 meter fra båten så det blir bare med en vill gjetting på størrelsen.

Vi, eller for å være helt nøyaktig, Motor`n ror videre og jeg får ytterlig et napp. Jeg sveiver inn og en gjedde til havner i båten.

des075.jpg

Det er skikkelige tenner på gjedda!

Og etter å ha rodd i et kvarter til så får jeg en gjedde til, dagens minste. Jeg gjetter vekta til å være 700-800 gram. Altså ingen trofefisk akkurat... Og så blir det dødt. Klokken begynner å nærme seg 15.00 og jeg må hjem for å ta en dusj og få på meg et annet antrekk til julebordet. Gjeddestinkende Gore-Tex jakke og bukse passer seg ikke på julebord...

Da vi hadde snudd for å ro til båtplassen så er det stopp for vobleren min! Fanken! Bånnapp sier jeg... Jeg er helt sikker på at vobleren har fått bånnfeste, men så kjenner jeg at det er noen seige drag i andre enden av snøret. Oisann, det er fisk sier jeg til Motor`n! Og jeg som ikke har på stålfortom! Det var egentlig abbor jeg hadde håpet å få i dag og jeg hadde ikke montert på annet en dobbelt sett med hempehvirveler. På dette lette utstyret som jeg brukte så ble det en fin fight. Gjedda dro ut 5 meter, jeg sveivet inn 7 meter, gjedda dro ut 3 meter, jeg fikk inn 5 og sånn holdt vi på en stund. Til slutt så var gjedda ved siden av båten og da dro den rett til bånn. Men til slutt så kom den rolig inn til båten og jeg skulle ta det berømmelige gjeddegrepet i gjellene... :D Ok, jeg vet at det er veldig enkelt dette grepet og jeg har utført det med suksess uendelig mange ganger. Men i det samme jeg forsøker meg på dette grepet så vrir gjeddefaen seg rundt og jeg klarer det kunststykket å tre tommeltotten inn gjennom gjellene så langt at tommelen butter i tenna i gommen på gjedda!

des072.jpg

Og for de av dere som ikke har noen erfaring med gjedde så se nøye på bildet! Gjedda har tusenvis av sylskarpe tenner i gommen også... Gjett om Motor`n lo rått da han så hvor tommelen min hadde havnet! Jeg mått jo flire selv også. At jeg aldri lærer... Jeg er ganske sløv med gjeddene og er ikke så nøye med hvor fingerne mine er når jeg tar opp gjedder og jeg tror ikke jeg lyver om jeg sier at jeg har mistet flere liter med blod tilsammen på de årene jeg har fisket gjedde. Men pytt, pytt, jeg har godt grokjøtt. :D

des073.jpg

Det var jo ikke så veldig ille dette her, men blodet piplet ut av 17 hull i fingeren! Ja, du leste riktig, 17 hull var det. Kontrolltelt av Motor`n og han hadde et sadistisk glis midt i fjeset når han telte...

Hvor stor denne gjedda var? Jeg veide den ikke, men over 3 kg var det ihvertfall. Og på slikt lett utstyr så blir det en real fight ut av det.

des076.jpg

Som tidligere nevnt så skulle gjeddene i dag brukes til gjeddekaker og da må de faktisk avlives. Og slik så fangsten ut samlet.

des078.jpg

Da jeg sløyde den første gjedda jeg hadde fått så kom dagens overraskelse. I magen så hadde den en halvfordøyd ørret!

des079.jpg

Jeg vet jo at det er ørret i flere av tilløpsbekkene til Mjær, men etter 30 års fartstid med fiskestang i dette vannet så har jeg aldri fått en ørret der. Jeg har en gang tidligere fått gjedde i Mjær med ørret i magen, men den gjedda fikk jeg rett utenfor bekken hvor jeg vet det er en del ørret.

Og så var det bare å komme seg på land og dra inn til Oslo på julebord. Og den julematen smakte fortreffelig etter denne fine dagen på Mjær.

Motor`n og jeg har aldri rodd med vobler i Mjær på denne årstiden noen gang tidligere, men det funka. Vi hadde ingen kontakt med abboren selv om vi rodde over de beste plassene som erfaringsmessig gir mye stor abbor på denne årstiden når vi bedriver isfiske. Kanskje vobler ikke er tingen for abboren på denne årstiden..? Det er en helt ny erfaring for oss å ro sluk/vobler på denne årstiden etter abbor og gjedde.

Ble dette årets siste fisketur med båt i Mjær..? Vel, vi får se. ;)

des077.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med rapport fra deg igjen :hailfs:

Gjeddekaker har jeg aldri smakt, blander dere inn annen fisk også?

Noen ganger bruker jeg bare gjedde. Ellers så er gjedda ypperlig å blande med fiskefileter fra sjøfisk. Det er så bra med "bindemiddel" i gjeddekjøttet så man kan bruke fileter fra sjøfisk som har vært frosne og allikevel få fiskekaker som henger sammen. Personlig så synes jeg gjeddekakene blir best om jeg blander inn 1/3 med sjøfisk.

De som har lagd fiskekaker av frosne fileter av sjøfisk vet hva jeg snakker om!

Ellers så kan jeg jo røpe den oppskriften på gjeddekaker som en kompis av meg synes er best: Man tager ei lita gjedde og maler den med en gris... Det er hva han kaller en 50/50 blanding. Denne personen liker forøvrig IKKE fisk. :)

Og du skal ikke se bort fra at det dukker opp flere mer eller mindre interresante rapporter fra meg i tiden framover. Nå skal det fiskes!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.