Gå til innhold
Fiskersiden

Nå er jeg i siget!


Perca
 Share

Recommended Posts

Jaggu er det godt å få fisket litt igjen!

I går var jeg litt redusert etter et hyggelig julebord på fredagskvelden og Fruen ville ha meg med på tur. Jeg takket høflig nei til det tilbudet og sa i stedet at vi kunne ta en tur på Oslofjorden og fiske på søndag. Hun kikket ut av vinduet og så det fine været som var og sa ja, jeg blir med! :blush: Jeg hadde ikke da røpet at vi skulle stå opp kl 06.15 på søndagsmorgenen... :rolleyes:

Etter en alldeles nydelig middag av selvskutt villsvin så kom Dagsrevyen med værmelding. Og på den værmeldingen så sa de at det skulle komme snø, sludd og regn i Oslofjordområdet! Møkkafolk!!! Jeg sa til Fruen at værfolka heeelt sikkert tar feil og været blir nok fint allikevel... Og så la vi oss.

Søndag kl 06.15.... PIIIP...PIIIP...PIIIP...

Jeg "spratt" ut av senga og kvælte vekkeklokka. Sjangla bort til vinduet for å sjekke været og joho! Overskyet, vindstille og ingen nedbør! En rask frokost og mekking av matpakke og så hekta vi på båten og satte kursen mot Drøbak. Like før vi kom til Drøbak så fikk værfolka rett! Snøen lava ned, digre filler som la seg på veien og frontruta. Da sa jeg til Fruen at vi later som vi ikke ser at det snør og drar utpå for å fiske uansett. Vi tredde våre smekre kropper inn i hver vår kjeledress, vippa båten utpå og dro i retning Åros.

Jeg hadde litt lyst til å prøve å få litt hvitting. Og som mange av dere vet så er det en glimrende hvittingplass utenfor Åros. Ihvertfall er den glimrende litt senere på vinteren når isen har lagt seg. Dreggen ble lempa på sjøen og redskapen ble montert. Det er et veldig enkelt "tackel" jeg bruker til dette fisket. Et blysøkke på 45 gram i hovedlina fra snella og i dette søkket knyter jeg på ca 40 cm 0,35 mono og en treblekrok i enden. Dette agner jeg med makrell og vips så er fisket i gang!

Jeg rekker ikke å sette fra meg stanga før det napper! Jeg gliser og sveiver og tenker at dette er en fin hvitting. Men... Hvittingen pleier ikke å skjeine slik. Og der ser jeg hva det er

09122007-002.jpg

En MAKRELL! :lol:

Jeg løsner den fra kroken og slipper ut på nytt. Like etter at redskapen nådde bunnen så napper det på nytt! Nå har jeg en anelse av hva som har bitt på og joda, enda en makrell kommer opp i båten. Fin størrelse er det på disse makrellene. Og så napper det hos Fruen, denne drar ikke så allerværst denne heller og hun sier at det helt sikkert er en makrell som har bitt på hos henne også. Men neida, der kommer det en fin hvitting. En hvitting som vi Østlendinger kaller "bladhvitting", den blir veid til 700 gram noe som er bra størrelse på hvitting i Oslofjorden. Vi her nede er ikke akkurat bortskjemte med slike Trønderske anabolhvittinger!

09122007-001.jpg

Her får Fruen napp mens Fritjof og Petra følger med. Fruen fikk 2 sandflyndrer, en art som jeg klarte å unngå i dag.

Og slik fortsetter det resten av dagen! Det er ikke mulig å få seg en matbit uten å bli forstyrret av den "hærsens" nappinga! :lol: Vi blir nødt til å sveive opp redskapen for å få oss en matbit i fred og ro. Jeg benytter da sjansen til å sende Laksefiskern et bilde av hva vi hadde fått fram til lunch.

09122007-003.jpg

Det er ikke bestandig at jeg har såpass fangst etter snaue 2 timers fiske! Og etter lunchen vår så slapp vi ut snørene igjen og det fortsatte med samme bittet som før lunchen. Vi fikk flere makrell og de ble større og større etter som tiden gikk! De siste 3 makrellene vi fikk veide 900 g, 950 g og presis 1 kg! De største var så breie over ryggen at de nesten minnet meg om makrellstørje i fasongen. Vi slapp ut igjen en mengde med hvitting, men noen hadde svelget agnet så det var umulig å returnere de levende. Og nå sitter jeg her og gleder meg til middagen. Det blir fiskesuppe lagd på småhvitting og sandflyndre. ;)

Vi hadde med hjem 11 makrell, ingen veide under 550 gram og den største veide som sagt 1 kg, og så hadde vi med masse hvitting. I alt så ble det rundt 25 kg med fisk i dag. Som du sikkert skjønner så kommer det til å bli fisk til middag resten av uka. :D

09122007-004.jpg

Som du ser av bildet så syntes Fruen at det var jævlig surt på sjøen i dag, men hun fikk masse fisk og var blid som ei lerke. De to andre i båten som ikke fisket syntes at det ble noe i overkant vått ombord etterhvert, Men blide var de også. Spesielt da de fikk en rosinbolle på deling. :D

Ååååå... Nå skal jeg spise fiskesuppe med rødvin til... NATTA... :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg sovnet etter fiskesuppa og en halv krukke rødvin... :D Bedre sovemedisin finnes ikke!

Og i går så spiste vi stekt agn (makrell) til middag og jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk for makrellen sent på høsten kan være i overkant feit, men den var knallgod! Hvilket også kan bekreftes av adm.sekretæren på jobben. Hun fikk 4 stk av meg og hun spiste makrell i går også.

Ja denne plassen ser ut til å levere bra fangster selv om det ikke ligger is der. Jeg har aldri tidligere forsøkt å fiske der på denne tiden av året, men det funka det også. Makrellen tok forøvrig helt ved bunnen, ca 35-40 meters dyp. Jeg forsøkte også høyere i vannlaget, men det ga kun noen få hvittinger. Jeg forsøkte meg også med balansepilk og fikk en hvitting på det, det var forresten en av de aller minste hvittingene vi fikk den dagen.

Jeg satte ut båten i Drøbak Charlie og kan derfor ikke uttale meg om rampa i Sætre, men det skulle forundre meg om den var for glatt til å sette ut båten.

Snittstørrelsen på makrellen var bra, men årets største er det definitivt ikke! I februar, mener jeg det var, så fikk jeg en på godt over kiloen på samme plassen.

Ellers så kunne jeg tenkt meg en tur på samme plassen til lørdag. Er det noen som kunne tenke seg å være med? Jeg har båt, motor og agn, men fiskeutstyr og varme klær har du vel selv..? :) Vi bør ikke være mer en max 2 personer i tillegg til meg. Det hørtes ut på Fruen som at hun hadde noen detaljer til å ordne før jul så hun blir nok ikke med.

Og Svenna, jeg skjønner at du skal jakte fram til lille julaften, men etter at jeg avlivet Frida, dreveren min, så er det liksom ikke like moro med rådyrjakt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel kommet is på denne gromplassen din, Perca? :)

Det regner jeg som sikkert, men jeg vil ihvertfall ikke gå på den ennå! Det er faktisk ganske mye strøm på denne plassen og sjøisen har jeg mer respekt for enn isen på ferskvann. Men om du gjør et forsøk og overlever så håper jeg at du legger inn en rapport slik at vi som er litt mer feige/fornuftige kan komme oss utpå denne plassen. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.