Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd på grunt vann – fiskebuer, frekvenser, etc


dessmo
 Share

Recommended Posts

Jeg driver og tester ut mitt nye ekkolodd (Lowrance LCX 113HD) på grunt vann – typisk 3-6 meter. Har foreløpig brukt 200khz, men klarer ikke å få frem fiskebuer. Får imidlertid frem prikker, streker og ”kladder”. Derfor lurer jeg på hvor nærmt svingeren kan fisken være for at en skal få frem de klassiske fiskebuene? Siden buene vel er et produkt av relativ hastighet og avstand mellom giver og fisk (mer konkret avstandsendring pr tid) vil vel en smal 200 kHz sektor på grunt vann ikke gi buer, men prikker og rette streker??? Jeg har en Airmar P 79

(spec: www.airmartechnology.com/uploads/CeramicDesignation/50_200A.pdf) svinger som vel har 22 strålelob for 200 kHz, men med sidelober så dekker den vel nærmere 100 (ved ca -25 dB) ?? Det burde vel være en bred nok lob til å få frem fiskebuer på en 3-4 meter?? For 50 kHz så er vel loben over 180 bred ved samme følsomhet, så det burde vel teoretisk gi lengre eksponeringstid i loben, og derved større relativ avstandsendring mellom fisk og giver??

Dette blir jo litt teknisk og teoretisk, men det jeg er ute etter er hvor nærmt kan fisken være giveren og fremdeles vises som fiskebue på skjermen? og hvilken frekvens er best for grunne forhold for å se fiskebuer? (jeg er inneforstått med at oppløseligheten blir dårligere med bredere lob).

Lurer også på hva som er typisk rekkevidde for sidelobene for denne svingeren i saltvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dessmo.

jeg har det samme instrumentet kan man si (LCX-112C) og Airmar M260 (1kW high power).

Kjenner igjenn det du beskriver.

Best detaljrikedom får du med de høgaste frekvensene, vanligvis 200kHz. Men det du beskriver er ikke noke av denne tankegangen, du har ett "øverstyringsproblem", d.v.s. at du har for høy følsomhet innstillt på loddet.

Da det er en del knappande på instrumentet er det mulig du ikke har prøvd dette her:

Gå in i menyen når du har ekkoloddsbilde og velg følsomhet ("känslighet", øverst på menyen). Enter, og sen knapper du ner følsomheten til kanskje under 60%. jeg har selv kjørt med 50-61% på 10-20 m men det må senkes ytterligere for grunnere vann og jeg trur du kommer å ligge på 30-50% men det får du teste ut selv hva som er best.

Du kan behalde "Automatisk Känslighet" på, for da arbeider loddet med den nye settingen som referanse.

Selvfølgelig får du "bananer" (fisk-buer) også på grunt vann, men som sagt, da ekoene er så starke må følsomheten senkes slik jeg beskrevet det her.

Du kan sen spare denne "settingen" under menyen som heter "Sonaregenskaper" Der finns muligheter at velge sitt ege, unike navn til kvar setting.

OBS, jeg utgår frå at du har svenske menyer på loddet dit, hvis ikke må di gi meg en vink om det :D

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Flodstrøm, skal prøve å redusere sensetivity og se om de hjelper.

Jeg mener dog det må være en viss logikk i mitt resonement. Jo nærmere fisken er tranduceren jo smalere blir jo tverrarealet av konen/strålen. Pga relativ fart mellom firsk og tranducer vil vel det føre til at fisken tilbringer mindre tid i stålen med ferre ekko som resultat. Buene er jo et resultat av flere ekko (over tid) fra samme fisk fra forskjellige posisjoner i stålen. Når fisken beveger seg "gjennom strålen" varier avstanden tilbake til tranducer, ekkoet bruker lengre tid, og avtegnes på ulike dybder. Dybden er jo beregnet ut fra hvor lang tid det tar før ekkoet når tranducer. En perfekt bue er således et resultat av flere ekkoer fra samme objekt som beveger seg fra ytterkant via sentrum til ytterkan av stålen. På grunt vann vill jo strålen være svært smal, og derved ferre ekko med kortere avstand mellom.

Jeg bruker ikke svensk meny Flodstrøm, men dette burde vel ikke være til hinder for å få frem fiske buer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessmo, svingeren din har 11 graders vinkel for 200kHz. For å få nytte av sidelobene må du kjøre med stor følsomhet. Med Lowrance orginalsvinger foretrekker jeg en følsomhet på ca 90%. Har ikke erfaring med Airmar på Lowrance så jeg er ikke sikker på hvordan følsomheten er i forhold til standardtransuseren. Men still opp følsomheten så mye at du begynner å få noe støy på skjeren og still den tilbake så mestparten av støyen forsvinner.

FfS sin svinger er 13 ganger så følsom som din på 200kHz så du skal ikke ha samme instilling som han. M260 har dessuten minimalt med sidelober ved 200kHz.

Hvis du prøver med 50kHz så får du lengre og finere buer men dårligere oppløsning. Jeg kjører ofte med splittfrekvens på grunnt vann.

Du har rett i dine resonemanger når det gjelder tiden fisken oppholder seg i signalkonen og hvordan det påvirker visningen på skjermen. Du må ha dorgefart for å få buer på så grunnt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Abbor, skal prøve litt forskjellig. Fant forøvrig bra info og forklaring på Lowranc sin hjemmeside vedrørende fiskebuer. Bredere signallob gir vel større buer, så det er vel derfor 50 kHz gir større buer. Det burde vel da være letter å få frem buer med 50 kHz enn 200 på grunt vann?

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør splittskjerm med 50kHz i det ene skjermbildet og 200kHz i det andre så kan du sammenligne hva du får fram for de 2 frekvensene. Du vil typisk se mye mer fisk og finere buer med 50kHz pga av den brede signalkonen. Et problem med Lowrance kan være at det ikke er mulig å justere forholdet mellom følsomheten på 50 og 200kHz, det kan jeg på min Furuno. Det er ikke sikkert at det er samme følsomhet som er optimal for begge frekvensene, så du bør prøve deg litt fram

Nå har Airmar SS270 svingeren kommet, denne har 25 grader for både 50 og 200kHz. Dett er den ideelle svinger for grunnt til middels dypt vann, men det er desverre et stort drog. Samme mekansike mål som B260, men det kommer vel forhåpentligvis en M270 etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra artikkel du sendte meg Abbor, den forklarer det meste. Imidlertid har jeg ennå ikke lest noe sted hvor ofte tranduceren sender ut signal. Så spørsmålet blir hva er frekvensen på utsendt signal (og da mener jeg ikke frekvensen på lydbølgen, men antall signal/tidsenhet)? I tillegg, er det slik at et mottatt signal tilsvarer en pixel i X-retningen (vannrett)? Mao tegner skjermen en pixel i X-retningen hver gang den mottar et ekko. Antar antall pixel i Y-retningen (vertikalt) avhenger av styrken på signalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra artikkel du sendte meg Abbor, den forklarer det meste. Imidlertid har jeg ennå ikke lest noe sted hvor ofte tranduceren sender ut signal. Så spørsmålet blir hva er frekvensen på utsendt signal (og da mener jeg ikke frekvensen på lydbølgen, men antall signal/tidsenhet)? I tillegg, er det slik at et mottatt signal tilsvarer en pixel i X-retningen (vannrett)? Mao tegner skjermen en pixel i X-retningen hver gang den mottar et ekko. Antar antall pixel i Y-retningen (vertikalt) avhenger av styrken på signalet?

Hvor ofte den sender ut, skyter ut signal reguleres med noe som het "Ping speed" og dette kan reguleres på loddet. Dette er ikke det samme som "scrol speed". Vanligvis er loddet stillt på "Default" ping speed d.v.s. 50%

Om du ønsker en raskere ping speed stiller du dette i MENU. Dette betyr att du vill kjøre i et modus: "HyperScroll". Dette brukes vanligvis i højere farter for å få raskere oppdatering men kan også brukes for høyere oppløsning i trollingfart (sakte fart).

Er litt usikker på pixel/ping er synkronisert da loddet scroller med en pixel om gangen. Hvis du kan høre svingeren pinge (jeg kan høre min) i båten din så kan du enkelt sjekke dette.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulslengede og ping repitisjonsrate justeres automatisk avhengig av dybden. Repitisjonsraten må settes så lavt at lydsignalet kan gå ned til bunnen og opp igjen. Tror faktisk ping speed menyen til Lowrance velger hvor ofte skjermen skal oppdateres og egentlig ikke har noe med ping speed å gjøre, slik er det i hvertfall på Furuno, der heter den også picture advance speed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulslengede og ping repitisjonsrate justeres automatisk avhengig av dybden. Repitisjonsraten må settes så lavt at lydsignalet kan gå ned til bunnen og opp igjen. Tror faktisk ping speed menyen til Lowrance velger hvor ofte skjermen skal oppdateres og egentlig ikke har noe med ping speed å gjøre, slik er det i hvertfall på Furuno, der heter den også picture advance speed.

Pulslengde (som er fast) har inget med ping speed å gjøre, derimot pausene mellom pulsene, hehehe.

På LCX-112C så er ping speed litt avhengig av dybden, men ikke p.g.a. lydbølgens fart gjennom vannet, men av den grunnen att det kreves større sender effekt for å få noe ekko tilbake som har nok effekt til å registreres. Da effekten øker senkes ping speed delvis. Default på LCX-112 er 50% (i forhold till en standard fart på båter!!??) og stilles manuelt hvis enn ønsker tettere "ping" I HyperScroll har du en meget høy oppløsning, men det blir også mer forstyrrelser vilket medfører att enn vanligvis må regulere ner følsomheten en del (decreasing sensitivity for to decreasing clutters appearing on the screen).

Picture advance speed på Furuno er lik på scroll speed på Lowrance slik jeg meiner det. Har ikke med ping speed å gjøre, i vert fall så gjelder dette for Lowrance og det er heller ingen forskjeller mellom LCX-112C og 113C (HD) i dette fallet. :)

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulslengden er ikke fast den er kort ved grunnt vann og lengre ved dypt vann. For Furuno FCV-620 varierer den i fra 40 mikrosekunder til 3 millisekunder. Finner ikke tallene for Lowrance nå i farten, men mener å huske at de varierer fra 100us til 3ms. Det er pulslengden som varieres for å gi mer energi på dypt vann.

Tror du bør sette deg bedre inn i fysikken bak og funksjonen til ekkolodd. Hvis ikke repitisjonsraten hadde variert med dybden hadde det blitt tegnet opp en eller flere falske bunner mellom den virkelige bunnen og overflata. Loddet må vente til bunnekkoet er kommet tilbake før neste pulstog sendes ut, i praksis venter det noe lenger. Max repitisjonsrate for FCV-620/585 er 3000/min, dette er den høyeste som finnes for noe lodd til sportsfiskebruk.

Typisk sender loddet i ca 10s i løpet av et minutt. Slik at normal repitisjonsrate ved eksempelvis 300m er 50 pulser pr minutt (10s/(300m/1500m/s) For de laveste (grunneste) dybdeområdene gjelder denne "formelen" bare for de nye digitalloddene. Den tiden loddet ikke sender er det i lyttemodus.

Mulig jeg blander i sammen menyene på Lowrancen noe, har ikke akkurat blitt mye Lowrance bruk etter Furunoen ble montert. Jeg har begge loddene på båten i dag, men til våren ryker LCX-15MT ut. Blir erstattet av Raymarine E80 uten ekkoloddmodul.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.