Gå til innhold
Fiskersiden

Woohoo


Bunker
 Share

Recommended Posts

Du blir selvsagt ikke overrasket hvis jeg mener at dødsstraff har sin mening i noen tilfeller.

Barbarisk og tilbake til steinalderen vil noen si, men det er noen tilfeller hvor handlingen og gjentagelsesfaren er overhengende.

Norge er et lite land og vi kan sikkert klare å behandle alle tilfellene skikkelig(hvanåenndetmåttevære).

Men prisen for dette er ikke bare høy, den er grisehøy. Det sier jeg fordi at de utgiftene som brukes idag er minimalt i forhold til det som egentlig burde brukes. Mottak og oppfølging av personer fra andre land som har krigen ennå i hodet, skulle fått en mye bedre behandling. Krigen tar masse liv etter at den er slutt.

Nok om det.

Men at land med enorme folkemasser ennå velger denne løsningen er i mine øyne forståelig. Ressursene som kreves er enorme. Ja du leste riktig .Penger! Når Usa eller noen andre land bygger ut fengsler og behandlingshjem i rekordfart, må man se om hvor skal det hele ende. Feie under teppe kan man gjøre i liten grad, men aldri som en permanent løsning.

Selvsagt har dødsstraff sine bakdeler. Den største er vel at man ikke kan snu klokken og gi livet tilbake til de som er uskyldig dømt og ligger i torva. At grillen eller sprøyta ikke virker som den skal er jo betenkelig.

Men det kommer alltid til å være de tilfellene hvor all tvil er satt til side og rullebladet er langt som et ondt år hvor man må begynne å se på om samfunnet kan være ansvarlig for denne personen hvis han rømmer feks.

Går man tilbake til norge igjen og ser på hvor mange drap det var for 40 år siden å sammenligner det med i dag, synes jeg ikke trenden er veldig lovende. Hvor vi ender om 50 år med vår kriminalomsorg og ressursbruk på psykriatien ser jeg ikke veldig optimistiskt på. Mulig vi ser ting annerledes når olja er borte og ting er forandret til det verre. Ikke det at jeg tror at oljefondet blir fengselsfond, men da blir kanskje holdningen til drapsmenn/kvinner mer lik den vi ser i Usa når fengsler blir en enorm utgiftspost.

Valget av dødsstraff er vanskelig, men at samfunnet frasier seg muligheten er i mine øyne uansvarlig. Man behøver ikke bruke den flittig hvis den er en mulighet, men som et varsel om at den vil bli brukt når det er siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.