Gå til innhold
Fiskersiden

Største gjedda di


gjedde
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

13200 gram, fisket i Akersvannet på en dorget Bomber i gull.

En flott vomdiger og bred vårgjedde som svømte lykkelig av gårde etter veing og fotografering.Har også rundet 10 kilos streken på meite (brasme på sunk float) og på slukfiske (believer i rød).

Har en del over 9, men må si meg enig i at 10 kilos er betydelig vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:jeg mista en Gjedde som var 22,5cm bred mellom tennene, maalte bredden mellom bitemerkene, hvor mye tror dere den kan ha veid??

Jeg har målt noen gjedder, mellom 8-12kg, i kjeften, og de har hatt en kjeftbredde på 10-15cm!

Så ei gjedde med 22,5cm bredde mellom de store tennene burde kanskje enten ha et mega hode eller veie 25-30kg![ :) ]

Er nok ikke helt lett å se størrelsen på gjedda ut i fra bitemerker på agnfisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Den gjedda jeg fikk på steinsfjorden på 15,44kg 128cm.Hadde tatt Wetins jetten på tvers,og hele westinsen var borte i gapet, Westins Jetten er 25cm lang....

Ut i fra de bildene jeg har sett av gjedda di Steinar, så ser det ut til at den hadde et mega hode ja. Får måle noen flere gjeddekjefter, så man finner ut hva normalen er etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

..ja det er jo mange gjedder på godt over 20 :-)

er vel rykter som vanlig, eller bare noe dårlig øyemål..

Ja det er merkelig hvor mange vann som har legender om gjedder på over 20 kg,men det er dårlig med dokumentasjon hele veien.Merkelig er det også hvor mange en møter som har hørt om store gjedder, sammenlignet med hvor få som har fanget eller bevitnet fangsten av sådanne.Er meget skeptisk til gjeddehistorier, har hørt alt for mye jug gjennom åra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Ja det er merkelig hvor mange vann som har legender om gjedder på over 20 kg,men det er dårlig med dokumentasjon hele veien.Merkelig er det også hvor mange en møter som har hørt om store gjedder, sammenlignet med hvor få som har fanget eller bevitnet fangsten av sådanne.Er meget skeptisk til gjeddehistorier, har hørt alt for mye jug gjennom åra .

Japp, det er vel ikke 100% dokumentert noen gjedder i Norge over 18kg(tatt på sportsfiske i hvertfall) med ordentlige bilder og veid på pålitelig vekt!!

Alt annet er stort sett løse rykter, gamle historier, jug, øyemål, overdrivelser osv.

Gjedder mellom 14-18kg er veldig sjeldne i dette landet! Det viser fangstrapportene de siste 15årene ganske så klart.

Men det ble tatt ei kjempegjedde på garn i fjor i Synneren som ble veid til 19,6kg/132cm og den ser stor ut på det ene (dårlige)bildet jeg har sett. Så det kan nok stemme!? Den kom i hvertfall fra et vann(Synneren/Tyrifjorden) der gjedda kan bli veldig stor/tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat:Den gjedda jeg fikk på steinsfjorden på 15,44kg 128cm.Hadde tatt Wetins jetten på tvers,og hele westinsen var borte i gapet, Westins Jetten er 25cm lang....

Ut i fra de bildene jeg har sett av gjedda di Steinar, så ser det ut til at den hadde et mega hode ja. Får måle noen flere gjeddekjefter, så man finner ut hva normalen er etterhvert.

Hode vide alene 4,5kg.. bare synd att den ikke klarte seg.. den var ferdig gytt og hadde tom magesekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Må vel legge til at Steinar ikke er noen smågutt akkurat.

I fall den ikke ser så enorm ut på bildet mener jeg...

Smågutt og smågutt; Selv er Steinar og jeg 168cm høye og er hakke bredskuldrede begge to![ :) ][ :) ][ :) ][:I] Har selv et bilde av en neve inn i Steinargjeddas gap og kan sammenlignes med Storøya i tyrifjorden. Ta en ny titt på bildet og sammenlign Steinar og gjeddehode mot hverandre så får du en god indikasjon på størrelsen; Bildet er sannsynligvis tatt med et 35mm objektiv - Den fortegner svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.