Gå til innhold
Fiskersiden

Årets absolutt siste fisketur!


Perca
 Share

Recommended Posts

Ja, så var fiskesesongen 2007 over for alltid... Men med en fin avslutning.

Men Fruen og jeg fikk presset inn en liten tur på Oslofjorden i båten vår i dag 31/12. Som vanlig ble den sjøsatt i Drøbak og så dro vi over på andre siden av fjorden. For det er vel ingen som er det minste i tvil om at fisken biter best på andre siden av fjorden..? ;)

Vi var utrustet med halvfrossen makrell som agn og så hadde jeg med en liten ismeitestang hvor jeg hadde påmontert en balansepilk. Vi agnet og slapp ned søkke og krokene til bunnen og så slapp jeg ned balansen. Jeg hadde ikke mer enn så vidt begynt å røre på balansen så suger det seg på noe tungt! Den spinkle ismeitestanga gjør nesten krøll på seg og sena går rykkvis ut av Ambassadeursnella. Vi hadde en gøyal fight fisken og jeg, men etter at det hadde gått 2-3 minutter og fisken var halvveis oppe så retter stanga seg ut... :angry2: Jeg sier noen velvalgte gloser og slipper ned igjen. Og umiddelbart så biter det på en ny fisk! Denne er veldig mye mindre en den jeg mistet, men denne kommer ihvertfall opp. En hvitting på 600-700 gram er det som har slukt balansen. Og så biter det på agnet til Fruen. Vi skjønner fort hva det er som har bitt på. Det er ikke mange fiskene som skjeiner så mye rundt i vannet som makrellen. Og helt riktig gjettet av oss, det var en makrell. En ganske pen en var det, den ble veid til 850 gram.

Og slik fortsatte det med napp på agn og balanse om hverandre. Etter et par kjappe hvittinger på balansen så beit det på noe som dro annerledes. Den var ikke så veldig stor denne fisken og etter litt sveiving så kom det opp en torsk. Ned igjen med balansen og umiddelbart et nytt hugg og nå kom det opp en makrell. Ned igjen og et nytt napp med en gang! Og nå kom det opp en liten lyr. Vi flirer av at det er en ny art hver gang jeg sveiver opp og slipper ned igjen og dæven snuske! Tror du ikke at det biter igjen med en gang balansen er i nærheten av bunnen. Denne drar ganske friskt og jeg er veldig usikker på hva det er. Altså, jeg er ikke usikker på om det er fisk, men hvilken art. :) Snart så ser jeg fisken nede i vannet, og joda, enda en ny art for dagen! Denne gangen er det en sei. Denne dro ganske likt med den sterke fisken jeg først mistet så jeg gjetter på at det var en pen sei som stakk av.

31122007-1.jpg

Her mangler en makrell som hadde sprellet ut av kassa og lå i båten.

Vi fisket ikke lenger en til kl 12.15 for vi måtte hjem og ta en dusj og slappe av litt før nyttårsfeiringen. Og på snaue 3 timer så fikk vi 1 torsk, 1 lyr, 1 sei, 15 makrell og 26 hvittinger som vi tok med hjem. Vi slapp ut igjen mange hvittinger som ikke hadde slukt agn og krok langt ned i svelget. En alldeles fortreffelig avslutning på fiskeåret 2007.

Og kanskje jeg tok årets siste makrell..? Klokken var 12.10 da jeg dro opp årets siste. Noen som har tatt noen seinere enn meg? :D

Da vil Fruen og jeg ønske dere alle et godt nytt fiskeår. Ta det pent i kveld da... ;)

311220072.jpg

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En verdig avsluttning på året. :angry2:

Selv var jeg en liten tur på Syverud for å fiske agnfisk. Første som biter på myskan var en borre på rundt halvkilo'n. Ikke ille til det vannet å være. Fikk ca 10 borrer til med den nest største på ca kvartkilo'n. Fikk oxo 20 små mort så den lille turen var serdeles vellykket.

Ett riktig godt nytt år til deg og fruen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fin fangst på en fin dag . Var selv i Drøbak i går og fisket i fint vær . Vi traff på enormt med fjordsild og klarte også å få tak i 7 koketorsker . Vi fyllte en stor bakk med fjordsild . Vi traff disse flakene på vei inn i Vestfjorden . Vi så på ekkoloddet at det var mye stor fisk som jaget silda . De fleste av våre torsker hadde allerede fått rogn så tiden for gytetorsk nærmer seg . Skal snart ut igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.