Gå til innhold
Fiskersiden

De gærne har det godt...


Perca
 Share

Recommended Posts

Da jeg har dannet et lag til LagKonkurransen til Avkroken så måtte jeg forsøke meg på å sanke noen poeng. Ihvertfall foreløpig... :lol: I går så bestemte jeg meg for å dra på sjøen i båt. Joda, jeg hadde fått med meg værmeldingen, men den var så dårlig at jeg ikke helt trodde på den. Så i dag kl 06.15 sto Fruen og jeg opp og dro mot Oslofjorden...

Og fyttirakkern for et vær det var! Da vi kjørte gjennom Ski så fokka det med snø over veien og trærne lå langflate. Skal vi snu spurte Fruen forsiktig, men det alternativet var ikke et tema for meg så vi fortsatte til fjorden. Og som den våkne leser sikkert har fått med seg så er denne fjorden nærmest rensket for fisk av trålere fra Østfold og slikt fanteri, så dette var i utgangspunktet en helt dødfødt ekspedisjon...

Vi dro på oss "noen" lag med klær, fikk båten på sjøen, fikk krangla i gang kremvisper`n og satte baugen i retning dødehavsfeltet. Her lemper du ut dreggen, sa jeg til Fruen og lydig som hun er så gjorde hun det. Jeg lempa ut en krok med agn og Fruen gjorde det samme med en balansepilk. Jeg satte fra meg stanga med agn og tok en annen stang med balansepilk. I det samme balansen er i bånn så biter det på agnet mitt! Jeg setter fra meg stanga med balansepilken og begynner å sveive inn den fisken som sitter på agnet. Samtidig biter det på balansen som ligger stille og stanga holder på å forsvinne ut av båten. Jeg får holdt begge stengene i en hånd mens jeg sveiver opp en fin hvitting og så begynner jeg å sveive opp den andre og der kommer en halvkilos makrell! Dæven sier jeg, nå må vel denne fjorden være helt tom etter at jeg har dratt opp to fisker! Men der tok jeg feil gitt... Slik beit det i flere timer i strekk! Og Fruen og jeg dro den ene fisken etter den andre.

050120081.jpg

Her har jeg dratt dagens største hvitting. 780 gram...

050120086.jpg

Ikke dårlig til å være tatt i "Dødehavet"! Jeg mente at den var 47 cm lang da jeg målte den på kjøkkenbenken, men her ser den kortere ut!

Været var alt annet en fint.

050120084.jpg

Snøen la seg over hele båten og gjorde den superglatt! Snø på glassfiber er rett og slett livsfarlig! Jeg skal innrømme at det ikke er så ofte at jeg er ute i båten i slikt snøvær.

050120085.jpg

Det ble nesten julestemning på kremvisper`n.

Vi fikk 22 makreller i dag! Jeg hadde en stygg plan om å dra en ordentlig stor en til konkurransen, men det gikk ikke i dag. Jeg hadde på en kjempemakrell som jeg tipper veide mellom 1,5 og 2 kilo, men selvfølgelig så kom den seg av balansepilken like før den skulle hoves. :blush: Dagens største ble nøyaktig veid til 810 gram.

050120087.jpg

Og lengden var 42 cm.

Vi fikk også 4 torsk selv om denne plassen ikke akkurat er kjent som noen bra torskeplass. 3 på agn og 1 på balansepilk. Jeg fikk også en knøttliten sandflyndre som jeg ikke så noen grunn til å veie. Og så mye fin hvitting vi fikk i dag! Jeg aner ikke hvor mange, men at det var langt over 50 stykker er helt sikkert. I tillegg til dette så fikk Fruen og jeg 4 knurr, først så dro jeg en på 240 gram og 31 cm og så fikk Fruen en som var en del større. 405 gram og 35.5 cm.

050120083.jpg

050120088.jpg

Fruens knurr...

Og min knurr...

050120089.jpg

Vi lå utpå hele dagen og båten ble "halvfull" av snø og den snøen som landet på oss smeltet... Da fant både Fruen og jeg ut at fiskerburkaene våre ikke var helt vanntette! Da vi skulle sette oss i bilen etter endt dyst og vrenge av oss dressene så det ut som at vi hadde pisset i buksene våre. :D Samtidig så skjønte vi at det fortsatt var håp for denne fjorden... ;)

Jeg hadde lagt inn et bilde 2 ganger... Det er endringen. :)

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en bra dag til dødehavet å være :P Moro at det er såpass med vintermakrell å få. Hvordan var dypet der makrellen tok?

Jeg tror det var rundt 35-40 meter dypt der vi fisket og makrellen tok stort sett helt ved bunnen. Jeg forsøkte i de fleste vannlag, men det var klart best nær bunnen. En og annen slenger tok høyt i vannlaget, men det var bare noen småtasser (pir).

Desverre ble det landligge i dag. Jeg hadde ingen å dra sammen med og da er det noe klønete å få båten på sjøen og ikke minst opp igjen! Det er ikke ofte jeg savner 4-hjulstrekker, men i dag må jeg innrømme at jeg gjorde akkurat det. Bratte båtramper med 15-20 cm snø og min bil er ikke noen ideell kombinasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,og jeg som hadde pakket bort utstyret siden fjorden var tom...Virker som at jeg må gi dødehavet en sjanse til gitt <_<

Da stakk jeg en tur på brygga får å bevise for meg selv at fjorden er tom,men trur du ikke at en torske fant på 150g tok reka...Årets først fisk er boks :)

Endret av hork2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.