Gå til innhold
Fiskersiden

Blankt i Oslofjorden i dag


Olagaard
 Share

Recommended Posts

Var ute tidlig i dag, hadde med meg stativ til det nye kameraet, eksperimenterte litt med lukkertid og sånn.

Fra Elnestangen

Elnes_dark.jpg

Elnes_dark2.jpg

DSC_0028.jpg

Fisket litt og, men det var stille i dag. Årets stilleste dag på fjorden. Helt speilblankt.

Fra hvalstrand bad (legg merke til den ene av byggekranene till en viss herr Rikerud ute på Konglungen)

Speider.jpg

Mens jeg sto der i mine egne tanker, fikk jeg øye på en familie på fire snegler som var på vei opp av vannet for å slurpe i seg litt ferskvann fra snøen.

sneglefam.jpg

Derav navnet snøsnegl. Disse er relativt nye i våre farvann og har skremt den vanlige strandsneglen ut av Oslofjorden. De er også en stor trussel mot den lille snøen vi har igjen.

tullesnegl.jpg

Spøk til side; Noen som kan forklare hvorfor det er så ekstremt lite strandsnegl i indre oslofjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer noe, men jeg mener å huske at jeg ikke ser mye til dem i sommerhalvåret heller. De er er uansett mye større og flertallige utover i fjorden. Men det er jo ikke albueskjell eller kongeørn her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med noen giftige alger som opererte på grunt vann i våres og som gjorde at det var ekstremt lite børstemark og strandreker osv i våres?

Er referert til dette i en fangstrapport eller to i våres - om jeg ikke husker feil er det en av Laksefiskerns rapporter - søk på giftige alger og hovedsaklig i Oslo-området-forumet...

Beklager, men måtte bare se hvordan "kuldeutgaven" av det ene bildet ble:

42458.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, artig bilete av "snøsneglen (som eigentleg er brun krattsnegl?).

Den vesle variasjonen mellom flo og fjøre kan kanskje forklare kvifor det er lite strandsneglar i indre Oslofjord. Men dersom det var mykje av den før, så må forslaget mitt forkastast.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, artig bilete av "snøsneglen (som eigentleg er brun krattsnegl?).

Den vesle variasjonen mellom flo og fjøre kan kanskje forklare kvifor det er lite strandsneglar i indre Oslofjord. Men dersom det var mykje av den før, så må forslaget mitt forkastast.

:)

Høres plausibelt ut, har aldri sett mange av dem her inne. Sneglehusene er kjøpt i Thailand..

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.