Gå til innhold
Fiskersiden

Røyefiske på Tunhovd...


tunhovdfiskeren
 Share

Recommended Posts

Torsdag ettermiddag dro jeg og kamerat Øyvind oppover mot Tunhovdsfjorden for å se om det gikk ann å lure opp noen Røyer , det var mørkt når vi kom opp til hytta så vi fikk ikke sett hvordan vannstanden var , det hele begynte dårlig ettersom brøytemannen IKKE hadde brøytet P-plassen min ....grrrr

slik så den ut :

42865_s.jpg

Det var en del snø så de 60 metrene bort til hytta ble lange med masse pikk-pakk , men frem kom vi.

Fredag morgen skulle vi kjøre bort til Øygardsgrend å prøve fiskelykken , sto opp 0600 derfra og ett par timer fremover ballet det skikkelig på seg!

Det hadde kommet ca 15 CM snø den natten , så først slet vi noe sinnsykt med å få bilen opp en bakke , det var ett jævla pes , når vi til slutt kom frem til fiskeplassen så begynte det å blåse , noe inn i H------ , stiv kuling fra Nord-vest...digg!

Men vinden trosset vi , og beveget oss mot vannet , selvsagt var fjorden så nedtappet at det var langt til vann , enkelte steder hadde vi snø til livet , og når vi endelig kom ned til isen :

42866_s.jpg

5 cm overvann , over alt....ahhh---så mye greier for noen Røyefiller , humøret dalte , og det fortsatte å blåse en god stund

42867_s.jpg

Kunne bare drite i å prate med hverandre selvom vi kun satt 5-6 meter i fra hverandre.

Men alt skulle bli så meget bedre . I 09 tiden forsvant vinden , og jaggu dukket ikke solen opp bak fjellene også

42868_s.jpg

og om ikke det var nok så begynte det jaggu å bite litt også.

42869_s.jpg

Røye er en flott fisk , og så hvor godt som det er :ph34r:

42870_s.jpg

Det skulle vise seg at Norrskenet røyeblink var den store slageren , minst 2/3 av all fisk ble tatt på den.

Fredagens fangst så slik ut :

42871_s.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lørdag var vi på isen rundt kl 07 , det var helt vindstille , og solen dukket også opp. Fisken begynte å nappe litt senere men vi fikk da lurt opp en del til slutt :

42872_s.jpg

42874_s.jpg

Vi hadde tross en noe skjev start en meget fin tur som til slutt ga mange gode middager.

42902_s.jpg

Røye på 200-300 gram er perfekt stekefisk , dette skal bli snadder!

Det eneste som forbanner er at de tapper fjorden så sykt mye , det var så lite vann som det pleier å være i April mnd , så hvordan dette ender vil jeg helt ikke tenke på , Tunhovd-indianerene kunne ikke huske sist fjorden var så lav i Januar mnd......

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kamerat øyvind kom innom med sitt kamera , og siden det ikke er allverden med akitivitet på østland forumet

så slenger jeg inn de og :D)

Som dere ser var det MYE snø å besiere opp og ned fra isen :

43215_s.jpg

Dagen etter ble det truger , og det gikk meget bedre!

Vi plundret også no veldig med å komme oss frem grunnet nysnø og dårlig brøyting :

43218_s.jpg

Men vi kom oss frem og fikk snørene i hullet :

43217_s.jpg

og som tidligere vist spratt det opp noen røyefiller også :

43220_s.jpg

Været ble også ganske så behagelig :

43216_s.jpg

Ett siste bilde av Tunhovdsfiskeren får sette punktum for denne rapporten :

43219_s.jpg

Vi gleder oss til neste tur , skitt fiske alle sammen!

Endret av tunhovdfiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin rapport. OG deilig å se nydelig Røye.

Siden du har kjennskap til Tunhovd så må jeg spørre:

Jeg har hytte ovenfor Nesbyen og pleier å være der en del. Hvordan er det å fiske på Tunhovdfjorden på sommeren etter røye? Lar det seg gjøre eller er røya i det umulige hjørnet da. Jeg har ikke tilgang til båt der så det er snakk om fiske fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin rapport. OG deilig å se nydelig Røye.

Siden du har kjennskap til Tunhovd så må jeg spørre:

Jeg har hytte ovenfor Nesbyen og pleier å være der en del. Hvordan er det å fiske på Tunhovdfjorden på sommeren etter røye? Lar det seg gjøre eller er røya i det umulige hjørnet da. Jeg har ikke tilgang til båt der så det er snakk om fiske fra land.

Røyefiske fra land er ikke enkelt på Tunhovd , men er man heldig kan man treffe den opp ved Pålsbudammen , i stryket. da er det teleskopstang 5 M + og røyeblink som gjelder , for noen år siden kunne mann lett få 40-50 stk på ett par timer ved å fiske i kulper og bakevjer på den måten. men man må vøre der i rett tid , og røyestammen har blitt vesentlig mindre de siste 10-15 årene så like lett er det ikke nå , men når pålsburøya slipper seg ut i tunhovd bør det være muligheter oppi elva altså , men så er det jo det å treffe da. når vannstanden tillater det så er det mange som også får pene ørreter fra brua der oppe.

båt og markdrag er det røyefiskerene sverger til nå , selv fisker jeg kun etter ørreten på vår/sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin rapport. OG deilig å se nydelig Røye.

Siden du har kjennskap til Tunhovd så må jeg spørre:

Jeg har hytte ovenfor Nesbyen og pleier å være der en del. Hvordan er det å fiske på Tunhovdfjorden på sommeren etter røye? Lar det seg gjøre eller er røya i det umulige hjørnet da. Jeg har ikke tilgang til båt der så det er snakk om fiske fra land.

Ville ikke satsa på tunhovdfjorden hvis du e ute etter røya fra land. Som Tunhovdfiskeren sier har bestanden blitt tynnere de siste åra. At det sjelden er snakk om fisk over 4 hg gjør det ikke så mye mer spennede. Er flere vann i området som er mer aktuellle me tanke på røye. Rødungen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag ettermiddag dro jeg og kamerat Øyvind oppover mot Tunhovdsfjorden for å se om det gikk ann å lure opp noen Røyer , det var mørkt når vi kom opp til hytta så vi fikk ikke sett hvordan vannstanden var , det hele begynte dårlig ettersom brøytemannen IKKE hadde brøytet P-plassen min ....grrrr

slik så den ut :

42865_s.jpg

Det var en del snø så de 60 metrene bort til hytta ble lange med masse pikk-pakk , men frem kom vi.

Fredag morgen skulle vi kjøre bort til Øygardsgrend å prøve fiskelykken , sto opp 0600 derfra og ett par timer fremover ballet det skikkelig på seg!

Det hadde kommet ca 15 CM snø den natten , så først slet vi noe sinnsykt med å få bilen opp en bakke , det var ett jævla pes , når vi til slutt kom frem til fiskeplassen så begynte det å blåse , noe inn i H------ , stiv kuling fra Nord-vest...digg!

Men vinden trosset vi , og beveget oss mot vannet , selvsagt var fjorden så nedtappet at det var langt til vann , enkelte steder hadde vi snø til livet , og når vi endelig kom ned til isen :

42866_s.jpg

5 cm overvann , over alt....ahhh---så mye greier for noen Røyefiller , humøret dalte , og det fortsatte å blåse en god stund

42867_s.jpg

Kunne bare drite i å prate med hverandre selvom vi kun satt 5-6 meter i fra hverandre.

Men alt skulle bli så meget bedre . I 09 tiden forsvant vinden , og jaggu dukket ikke solen opp bak fjellene også

42868_s.jpg

og om ikke det var nok så begynte det jaggu å bite litt også.

42869_s.jpg

Røye er en flott fisk , og så hvor godt som det er :)

42870_s.jpg

Det skulle vise seg at Norrskenet røyeblink var den store slageren , minst 2/3 av all fisk ble tatt på den.

Fredagens fangst så slik ut :

42871_s.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lørdag var vi på isen rundt kl 07 , det var helt vindstille , og solen dukket også opp. Fisken begynte å nappe litt senere men vi fikk da lurt opp en del til slutt :

42872_s.jpg

42874_s.jpg

Vi hadde tross en noe skjev start en meget fin tur som til slutt ga mange gode middager.

42902_s.jpg

Røye på 200-300 gram er perfekt stekefisk , dette skal bli snadder!

Det eneste som forbanner er at de tapper fjorden så sykt mye , det var så lite vann som det pleier å være i April mnd , så hvordan dette ender vil jeg helt ikke tenke på , Tunhovd-indianerene kunne ikke huske sist fjorden var så lav i Januar mnd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke satsa på tunhovdfjorden hvis du e ute etter røya fra land. Som Tunhovdfiskeren sier har bestanden blitt tynnere de siste åra. At det sjelden er snakk om fisk over 4 hg gjør det ikke så mye mer spennede. Er flere vann i området som er mer aktuellle me tanke på røye. Rødungen f.eks.

Vis du vet om plassene på Tunhovdfjorden så er det fult mulig og få den fra land der også. Har selv hytte der og min erfaring er at snittstr på røya har tatt seg opp betraktlig de siste årene. På de plassene jeg pilker fikk jeg 150-200 røyer på en helg før. Da var det veldig mye smått. Sist vinter fikk jeg stort sett bare fin steikefisk så jeg synes det har blitt betraktlig bedre der nå. Kommer nok til og ta noen turer på isen i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du vet om plassene på Tunhovdfjorden så er det fult mulig og få den fra land der også. Har selv hytte der og min erfaring er at snittstr på røya har tatt seg opp betraktlig de siste årene. På de plassene jeg pilker fikk jeg 150-200 røyer på en helg før. Da var det veldig mye smått. Sist vinter fikk jeg stort sett bare fin steikefisk så jeg synes det har blitt betraktlig bedre der nå. Kommer nok til og ta noen turer på isen i år også.

Helt korrekt at størrelsen har gått bra opp de siste årene , dette selvsagt for at det har blitt vesentlig mindre av den. har de siste årene observert røya på dypere vann , ca 20m +. tilbake i tid var røyestimene store som kornåkere men da var "kulepennene" i størt flertall. etter isløsning i mai mnd har jeg hørt de har fått bra med pen røye på markdrag , men dette har ikke jeg testet ut enda. men tror nok det finnes bedre vann i området å fiske fra land i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine røyer derre hadde fått....men hvordan er det med ørret fiske om sommer,på tunhovdfjorden da?? :D

Har sendt deg en PM. men for trollere osv er ikke tunhovdfjorden lenger interessant da både : dyprigg , paravan og ekkolodd har blitt forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.