Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom til fluefiske.......


Vango
 Share

Recommended Posts

.... i stille vann.

Skal til danmark og fiske både i sjø og antagelivis med barna til en put and take sjø. Her er det ikke så dypt maks 4-8 m, men det kan gå stor fisk. Er ikke god til å kaste, men vil allikevel forsøke litt når jeg først er på tur. Har på stangen ett intermedia snøre kl 8, og stangen er #7. Skal fiske i påsken, og fisken går nok fortsatt delvis på bunnen her.

Det jeg lurer på er hva slags fortom jeg skal bruke?

Fluercarbon og så polyleader, og eventuelt hvor mye av hvert? Forskjell på stille vann og i sjøen?

Endret av Vango
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, for eksempel.

Normalt bruker jeg kun en kort bit fluorcarbon ca en meter kombinert med et synk 4 fluesnøre f.eks når jeg skal dypt, men alternativet er som du sier et intermediate, hurtigsynk polyleader og så en meter fluorcarbon for eksempel. En grei måte å slippe unna å kjøpe et synkesnøre du kansje ikke har bruk for ofte. (Men jeg synes det er noe herk å kaste med tunge polyleadere)

FC nærmest fluen selvsagt og polyleaderen bruker du i hele sin lengde.

Grunnen til at jeg ikke bruker mer enn en meter fortom til denne typen er at du da gjerne får et stort heng mellom snøret som synker fort og fortommen og fluen som normalt synker saktere og dermed dårlig føling med hva som skjer i den andre enden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, for eksempel.

Normalt bruker jeg kun en kort bit fluorcarbon ca en meter kombinert med et synk 4 fluesnøre f.eks når jeg skal dypt, men alternativet er som du sier et intermediate, hurtigsynk polyleader og så en meter fluorcarbon for eksempel. En grei måte å slippe unna å kjøpe et synkesnøre du kansje ikke har bruk for ofte. (Men jeg synes det er noe herk å kaste med tunge polyleadere)

FC nærmest fluen selvsagt og polyleaderen bruker du i hele sin lengde.

Grunnen til at jeg ikke bruker mer enn en meter fortom til denne typen er at du da gjerne får et stort heng mellom snøret som synker fort og fortommen og fluen som normalt synker saktere og dermed dårlig føling med hva som skjer i den andre enden...

Takker for svaret Espen.

Hvor lang fortom ville du brukt? En stanglengde totalt?

Endret av Vango
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ville brukt det er :

Fluesnøre, polyleader, fluorcarbon (0,5 - 1 meter), flue

"Fortom"slengden blir da polyleader + 0,5-1 meter. Du kan evt korte ned polyleaderen litt om du synes det blir for langt og slengete å kaste med.

Mulig andre bruker dette anderledes, men det er slik jeg bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ville brukt det er :

Fluesnøre, polyleader, fluorcarbon (0,5 - 1 meter), flue

"Fortom"slengden blir da polyleader + 0,5-1 meter. Du kan evt korte ned polyleaderen litt om du synes det blir for langt og slengete å kaste med.

Mulig andre bruker dette anderledes, men det er slik jeg bruker det.

Takker. Da venter jeg på fluorcarbonen fra usa, så får jeg prøvekastet og tilpasset det.

Håper ihvertfall jeg får ut 10-15 m totalt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hvor du ville hen nå...

Det finnes taperte leadere i fluorkarbon. Fluorkarbon synker tre ganger raskere enn nylon, og kan således være et alternativ til hurtigsynk polyleader som ikke er så godt å kaste med..Kommer kanskje ikke like dypt like fort, men det hjelper. Bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn å forstå. Ja, eller tapere selv av forskjellige tykkelser forsåvidt, som jeg gjerne gjør til fiske med lengre fortommer, men dette er ikke noe alternativ til polyleader om man vil synke fort. 3 ganger så fort som nesten ikke noe blir fortsatt nesten ikke noe ;-)

Men jeg bruker det gjerne til lette fluer og intermediate eller flyt om jeg vil unngå at fluene blir hengende helt oppe i vannfilmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn å forstå. Ja, eller tapere selv av forskjellige tykkelser forsåvidt, som jeg gjerne gjør til fiske med lengre fortommer, men dette er ikke noe alternativ til polyleader om man vil synke fort. 3 ganger så fort som nesten ikke noe blir fortsatt nesten ikke noe ;-)

Men jeg bruker det gjerne til lette fluer og intermediate eller flyt om jeg vil unngå at fluene blir hengende helt oppe i vannfilmen...

Kan du også gi en amatør som meg råd om følgende: Hvis jeg nå i januar ønsker å fiske etter sjørret med flue og dupp, hvordan skal jeg da arrangere meg fra sene til flue..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trolig brukt en bombardadupp og rigget på følgende rekkefølge fra stangtuppen.

Hovedsene - svivel - gummistopper - litt tykkere sene gjennom duppen enn hovedsenen - gummistopper - svivel - 2 til 5 meter fortom - flue

Jeg ville gjerne brukt lyse fluer eller rekefluer i litt knallfarge som orange eller hvit.

Bombardadupp: http://www.maver.net/foto_prodotti/bombard...ante_bianca.jpg

Se også her: https://www.fiskersiden.no/content/view/243/

Det er fullt mulig å kaste med lange fortommer, men krever litt trening og greie forhold da du enten er avhengig av å svinge det rundt deg eller legge fluen pent på en flat sten eller lignende. Kort stang ingen fordel. 10 -12 fot stenger en klar fordel, men ikke et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er et vrient valg som hvis jeg skulle svare 100% riktig ville være avhengig av faktorer som hvor erfaren du er (veldig erfaren med å kjøre fisk så ville jeg gått litt ned i tykkelse på anbefaling), hvor du fisker (mulighet for storfisk = litt opp i tykkelse), farget vann og lignendemen:

Velger du vanlig monosene eller fluorcarbon (er mye dyrere, synes litt mindre under vann enn vanlig mono og synker litt fortere enn vanlig mono) et sted mellom 0,20 til 0,30 så er du innenfor det de fleste bruker. Så kan du gå opp eller ned innenfor det ut fra de andre kriteriene jeg skisserte. Som f.eks veldig uerfaren med å kjøre fisk, og stor sjanse for stor fisk - ville jeg valgt helt øverst i skalaen og omvendt...

Håper det var forståelig - ble ikke gode setninger det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.