Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan kaste lenger med multiplikator?


abbor
 Share

Recommended Posts

Oppretter denne tråden for å følge opp en diskusjon vi begynte i en snelle tunings tråd.

Så hvis utstyret er topptunet hva kan en gjøre teknisk med kastet for å forbedre kastelengdene?

Snakker ikke om surfcasting men om teknikk som egner seg til vanlig praktisk laksefiske. Noe som funger i elva med de begrensinger som vading, vegitasjon og topografi gir.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå ett litet skritt tilbake..

Et kasts lengde er avhengig av noen fysiske forhold; tilført energi, friksjon og gravitasjonskraft og luftmotstand. (Jeg er ingen fysiker - så fysikeren må gjerne arrestere mine amatørmessige fremstilling og eventuell feil bruk av terminologi).

1. Gravitasjonskraften: den virker slik at ting trekkes ned mot jordoverflaten og denne kan vi som sportsfiskere gjerne glemme med en gang. Den er der, men vi får ikke gjort noe med den.

2. Friksjon: Friksjonen påvirker kastet negativt idet den hele tiden søker å holde igjen for den energien vi har tilført i selve kastet. Friksjon oppstår i snella og snøret mot stangringer.

3: Luftmotstanden: Jo større egenvekt "betet" har jo mindre overflate som gir luftmotstand. Som regel ikke mye vi kan gjøre med dette.

4: Tilført energi: Kastekraft/-teknikk som ofte er noe man erfarer etterhvert som man søker å kaste langt og er avhengig av fiskeutstyrets beskaffenhet.

Hva kan vi da gjøre for å få lengst mulige kast?

1. gravitasjonskraften og 3. luftmotstanden ser vi bort ifra.

2. Friksjonen:

Snella: alle bevegelige deler som er med under kastet stjeler av kraften. Snørefører, drev og kulelager - alle tar litt kraft hver. Hvordan minimalisere krafttapet da? Vi kan kjøpe en multisnelle uten snørefører, eller fjerne den som sitter i snella. Drev - disse bør løpe mest mulig fritt og tynn fett skaper mindre friksjon enn tykt. Men man må da være flinkere til å ettersmøre disse etterhvertsom snella brukes. Kulelagere da? All fett og olje skaper friksjon, men man bør allikevel bruke begge deler. Til kulelagere bør man bruke tyntflytende olje og ikke bruke for mye når man smører opp snella. Og bruker man lite olje må man olje hyppigere - sånn er det bare. Man kan øke kastlengder ved å kjøpe anerkjente kvalitetslagere og allikevel kan man oppleve at to "like" lagere ikke er så like allikevel. Kjøp flere å velg ut de som løper lettest.

Snøret: Snøret gir friksjon både mot stangringer og snørefører. Et snøre med glatt overflate gir minst friksjon både mot snørefører og stangringer. Et snøre med lite minne gir færre bukter som kan slå mot snørefører- og stangringgods. Når det gjelder valg av snøre er det jo en rekke andre forhold som kanskje er viktigere - så som knutefashet, slitestyrke, visibilitet og styrke. Erfaringer kommer godt med. Jeg vil ta med viktigheten av å spole nok snøre på spolen. Her "syndes" det mye - begge veier, men mest at det er altfor lite snøre lagt på.. For mye snøre gir klem mot gavlveggen og foruten at dette i seg selv gir uønsket friksjon i starten av kastet gir det svekkelser i snøret og kjøringen av gromfisken kan få en raskere slutt fordi snøret har fått en "knekk/slitasjesvekkelse". For lite snøre: spolen må gå fortere rundt pr.meter tidlig i kastet og flere omdreininger pr. sek gir mer friksjon. En regel; tynnere snøre = lengre kast, og idag er snørene generellt såpass sterke at man tryggt kan gå ned på diameteren.

4. kastekraft/-teknikk.

Å si at den eller den stanga passer best for en multisnelle blir feil for meg. Akkurat på lik linje med fluestenger er det forskjellige aksjoner på stenger, men de har en fellesting: å overføre kraften armene/kroppens bevegelser gir. Noen liker å "vippe" fremover og andre liker "å druse" og derfor blir det produsert stenger for flere kasteteknikker. Hvordan DU ønsker å kaste blir riktig for deg - bare du klarer å spenne opp stanga maksimalt med den kastevekta du tiltenker fisket ditt med. Dine egne erfaringer gir deg de beste forutsetninger etterhvert for å finne en stang du kaster langt med.

Kastvinkelen/-buen blir også satt underveis som du blir mer erfaren og er avhengig av den kraften du klarer å spenne stanga med - altså bortkastet teoretiske betraktninger for meg, gå ut og øv! ;)

Dette ble mye teori, noen kan allikevel ha utbytte av å tenke igjennom de forskjellige elementene her, lykke til med kastprøving og fremtidige "kråkereir"! :)

Innlegget er ikke en oppskrift fra A til Å i langtkasting med multi, jeg har ikke full oversikt om jeg har fått med meg alt heller - og ikke minst... jeg er ingen besservisser = kjør debatt! :lol:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å kommentere her Laksefiskern, jeg er helt enig i det meste av det du skriver.

Når det gjelder friksjonen har jeg nok redusert den så langt det er praktisk mulig, har en ide eller to til forbedreinger men det kreves større mekaniske inngrep i snella for å få det til. Enig i at sena er viktig. Vil advare mot å ha for mye snøre, lett å få backlash hvis det er mye snøre på snella. Spolevekten og startmomentet blir større ved mye snøre. Kaster ofte lenger med litt mindre snøre og lite sentrifugalbrems. Går du for de beste kulelagrene er det lite variasjon i kvaliteten, men for de fleste er det mye variasjon mellom forskjellige lager av samme type. Husk at lagrene må kjøres inn (kastes inn) før de får topp ytelse.

Når det gjelder valg av stang er det litt fysikk som må tas hensyn til. Til multiplikator fungerer det bedre med ei stang med litt dypere aksjon enn med rask toppaksjon. Ei toppaksjonstang akselererer splolen for raskt i startet av kastet, dette gjør at det trengs mer sentrifugalbrems. Det er bedre med ei stang med moderat eller dyp aksjon som akselerer spolen mer gradvis.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disagree about rod action... Faster rod casts further than softer rod of the same length.

Backlash occurs with a fast rod due to a poor cast... primarily recoil at the hips (if casting sideways) or sometimes the shoulder (if overhead) right at the end of the cast which speeds the line up as the body recoils and pulls the tip backwards then slows the line as the body moves forward pushing the tip forward once again.

A soft, parabolic action rod only hides it as the tip catches up with the rotation of the body after the recoil. the rod tip has to stop dead in the direction of the cast right at the end with a faster rod.

For best casting with a baitcaster think flycasting... tip direction and crisp stops are key.

My best cast with a baitcaster is always achieved on my superfast shimano rod matched to a daiwa viento, double handed power casting with the mag practically off (in fair conditions) and I use several trigger rods of varying actions. Softer rods like my Greys baitcaster are more forgiving of movement at the end of the cast but it just can't touch the faster rods for distance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg allerede "trent" en del :) Har mange tusen timer i elva med multiplikator.

Men det betyr ikke at jeg føler meg utlært, prøver alltid å forbedre både utstyr og teknikk for å komme enda en meter eller to lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg allerede "trent" en del :) Har mange tusen timer i elva med multiplikator.

Men det betyr ikke at jeg føler meg utlært, prøver alltid å forbedre både utstyr og teknikk for å komme enda en meter eller to lengre.

He he fikk min første ambis når jeg var bleie unge . Man kan ikke bli dårligere bare bedre :D Fullt utlært blir man aldrig

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flere forskjellig stenger, den som kaster absolutt best er Guideline LPXe 11' 20-60g.

CT snella er noe tyngre enn CS pga stativet.

Jeg bruker 0,40-0,45mm snøre så snella er absolutt ikke større enn det som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline LPXe 11' 20-60g - og den kaster du bare max 30 gram med og atpåtil 0,40-0,45mm? :)

Ref. spørsmålet mitt om kastlengder...

Jeg er ikke så sikker på om jeg skjønner engelsk så godt Atomichaggis: jeg bruker helst Berkley Select LightningRod 12 fot opp til 65gram eller den som er hakket større: 13fot med kastevekt opp til 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flere forskjellig stenger, den som kaster absolutt best er Guideline LPXe 11' 20-60g.

CT snella er noe tyngre enn CS pga stativet.

Jeg bruker 0,40-0,45mm snøre så snella er absolutt ikke større enn det som trengs.

Seems like a very heavy setup. I've got 0.16mm dyneema on my baitcasters (with 0.35 mono leader), 0.17 fireline on spinning reel and 0.35mm (i think) mono on my abu mag for the surf rod. I've only used 0.40mm on my boat setup... You must have some huge fish there!

Jeg er ikke så sikker på om jeg skjønner engelsk så godt Atomichaggis: jeg bruker helst Berkley Select LightningRod 12 fot opp til 65gram eller den som er hakket større: 13fot med kastevekt opp til 100 gram.

I'm just curious what gear you guys are using :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline LPXe 11' 20-60g - og den kaster du bare max 30 gram med og atpåtil 0,40-0,45mm? :o

Fisker mest med 16-25g med denne stanga, kunne godt ha tenkt meg ei litt stivere stang til 30g :D Har ei Technium 11' 50-100g som kaster bedre med 30g :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bare brukt mono på amb. mine hittil .

Kvier meg litt for å gå over til multi ,trenger jeg det ?

Ok serious now :)

Thinner lines cast better as they meet less resistance from the air so using a multi can give you that advantage. it also has less stretch so more direct contact with your lure... but not everyone likes to fish with it. I think salmon fishermen prefer mono (someone correct me if i'm wrong).

I love multi personally, just a preference...and I don't fish for salmon.

All a matter of taste really but worth noting that dyneema is an absolute must on low profile reels with tiny arbors as it has no memory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifilament egner seg ikke til tungt elvefiske av to årsaker. Snøret tåler ikke mye nærkontakt med stein før det ryker, spesiellt ikke når snøret er spent under kjøring av fisk. Snøret har svært lite elastisitet, det vil bli stor påkjenning på krokfestet ved kjøring av fisk, fisken kan også bli vanskelig å ha med å gjøre pga av alle rykkene den blir utastt for siden det ikke finnes annen elastisitet enn stanga.

På 6000 størrelse snelle er spolen også såpass tung (stort startmoment) at det ikke er spesielt enkelt å kaste med multifilament, en UT spole er nok en god ide for de som vil prøve.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.