Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfiske fra molo


Mr But
 Share

Recommended Posts

Prøvet den nye "surfestanga" på en ny molo i nyttårshelgen, en hel dag med seifile og akkar: Ingenting.

Prøvet en hel dag til på en anen molo. Snøret pekte bratt nedåt og det var sandbunn på begge plassene. Stanga satte jeg fast i noen ståløgler. Tok ett par pilsner og nøt av utsikten. Det er spennende å prøve nye plasser, men det blir kjedelig i lengden å ikke få et eneste napp. Byttet agn hver 1/2h. Ingenting på hele dagen.

Prøvet så på samme plass på kvelden, med akkar, råreker og lyspinne. Fremdeles ikke et napp. Etter halvannen time hylte snella ilsket og jeg vaknet fra min drøm. Løftet stangen raskt og sveivet in som pokker for å løfte fesken opp fra bunnen og moloen. Det finns som bekant en del skumle fisker som gjerne går sig fast i steinuren, hvis de får sjansen. Omsider kom det opp en Ørneskate på 2,6kg. Skum fisk med kraftige pigger og sort slim.

Har noen prøvet å spise skate? Køttet var som kylling eller svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ørneskate du har fått? Slik ser den ut:

MyliobatisAquila.jpg

I så fall er det berre å bøye seg i støvet. Pethon beskriv to relevante funn, eitt i Oslofjorden og eitt på nordspissen av Danmark. Om du har sett i litteraturen, og konkludert med ørneskate må det jo nesten vera det. Arten er såpass karakteristisk. Men, eit bilete hadde gjort seg, og då må me få fangsten registrert fort som fy! Norgesrekord har du jo òg ordna deg, sidan den ikkje er registrert hjå Villmarksliv heller.

Her er litt meir info på Fishbase.

Svart slim? Det høyres pussig ut. Sidan du har ete skata, kan du legge litt av avskjæret i frysen, så kan me ta ein DNA-test og finne ut om det verkeleg var ei ørneskate. Eller så kan eg sende deg sprit og oppbevaringsglas, så kan du returnere det til meg. Men, dersom du har bilete, så er jo saken biff. Legg ut bilete!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig - men det står vel heller ikke noe i rapporten om hvor den er tatt :P

Riktig det, men er fisken tatt i syden bør det vel postes under "utland"??

Er vel postet i feil forum uansett, fiske fra molo går under kystmeite, og ikke havfiske. og bør vel flyttes dit, lettere å finne frem da.

Endret av limanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå der ja, biletet syner nok ei ørneskate. Men dersom den er teken i utlandet er det jo ikkje så spektakulært. Eg antok at den var teken på Bergenskanten, sidan dei andre rapportane hans var frå den kanten...

Me ventar i spenning til Mr But loggar seg på att!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Chironomus et al, den lille ørneskaten er ikke merkelig, den er vanlig runt Kanarieøyene, der bildet er tatt. Dere som ikke synes tråden hør hjemme under avdelingen må ursekte. En må ikke ta noe for gitt.

Jeg har flere bilder, men jeg veit ikke hvordan jeg får dem in her. Hjelp mottas med takk.

Jeg viste et foto på en lokal fiskerestaurant, men personalen hade aldri sett en slik. De trodde dokk den var spiselig, men de hade ikke lyst å lage den til.

Jeg håpet selvfølgelig å få noe større / finere, men en liten fisk er bedre en ingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo absolutt anbefale å skrive hvor en slik fangst er tatt, og ikke minst poste i korrekt fora, som her ville blitt : Fangstrapporter og lokale diskusjoner/Utlandet - i verste tilfelle kunne den vært i Fisketeknikker/Kystmeite, ihvertfall ikke Havfiske :)

Lykke til med flere og større skater, de finnes i områdene hvor du er. Andre spennende arter finnes jo også, slik som barracuda, diverse hai og murener. Alt er mulig å få fra land. Men vil anbefale å prøve å fiske på kvelds - nattestid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ørneskata er jo ikkje uvanleg - der den høyrer heime :) . For å laste opp bilete går du inn på www.fiskevatn.no/foto . Der velger du antal bilete du vil laste opp, og deretter velger du kva slags bilete du vil laste opp. Når bileta er ferdig opplasta, så kopierer du teksten i tekstfeltet, og limer inn i posten. Trykk forhåndsvis for å kontrollere at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Chironomus for hjelpen med bildene!

-Ja, plassen er alltid det viktigeste. De fleste fangstrapportene her på forumet savner stedsangivelse, så litt større frikostighet med stedinfo ville ge oss alle større utbytte. Risken at en fiskebroder tar "Din" fisk er minimal, likevel.

Ørneskaten fikk jeg utanfor nordre enden av havnemoloen i Los Christianos, Tenerife.

Takk for vist interesse!

43612_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17606/43612.jpg

43613_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17606/43613.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige bilete, MrBut! Ikkje ofte me ser rapportar med denne arten.

Kjetil: Det er sannsynlegvis mange lokalnamn ute og går i syden òg. Den pilskata eg får flest treff på på norske sider er denne.

Men dei sa sikkert ikkje "pilskate" (det er vel ikkje kanarisk?). Har du oversett fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige bilete, MrBut! Ikkje ofte me ser rapportar med denne arten.

Kjetil: Det er sannsynlegvis mange lokalnamn ute og går i syden òg. Den pilskata eg får flest treff på på norske sider er denne.

Men dei sa sikkert ikkje "pilskate" (det er vel ikkje kanarisk?). Har du oversett fritt?

Var en danske som var med å drev båten.. Han sa pilskate og da slukte jeg det rått.

Men stussa litt når jeg sjekke boka til avataren din da jeg kom hjem.. Var sikkert ørneskate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.