Gå til innhold
Fiskersiden

Hva holder karpene på med om vinteren?


 Share

Recommended Posts

Hei.

I november 2003 dykket jeg i en karpedam her i nærheten av Stavanger og fotograferte karper for første gang. På torsdag dykket jeg igjen, men da var alle karpene borte ( det var bare 4 grader i vannet ). Noen som kjenner til hva de gjør om vinteren?

Noen hevder at de graver seg ned og går i dvale, mens andre mener at de står på de dypeste stedene og sturer.

Det er tatt karper på 2,5 kilo i tjernet, men jeg har bare sett småkarper de gangene jeg har dykket. Skulle gjerne ha sett noen større.....og helst av den rolige fotogene typen.

Mvh Rudolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaei, er vel en liten myte at de graver seg ned i gjørma,,,de går vel og sturer langs bunn ja, men de går ikke i dvale i gjørma. Karussen er vel den fisken som kommer nærmest dette, i små tjern kan den klare seg utrolig lenge, selv med lite vann, kulde eller varme.

Stemmer ikke dette TO, jeg er litt på tynn(remy) is nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det KIS. Ingen norske fiskearter graver seg frivillig ned i gjørma, dette er gamle myter. Karussuen kan klare seg selv om isen nesten bunnfryser vannet, og det stemmer at en produserer alkohol for å holde "varmen".

Karpa står gjerne stille på noe dypere vann, men er i bevegelse og kan også oppta mat i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere at dette ikke er myter. Når jeg var med å satt garn en gang fikk vi masse karruss. Karrus er jo en karpefisk. Og de la vi i en bøtte etterpå og de lå og kvekka(faktisk!) eller klikka en rar lyd, lenge etterpå. Vi putta de senere i en regndam på en åker. Og der svømte de lenge. Dette her var på våren og de svømte der faktisk helt til Nesten alt vannet ble fordampet bort men da ble de tatt av kråkene og skjærene. Dette viser jo egentlig att i hvertfall karruss, kan klare seg uten oksygen veldig lenge. Hadde ikke forundra meg om de gravde seg ned om vinteren også for de liker jo helst gjørmete vann.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørret1234

karussen graver seg ikke ned hvis den ikke må og den klarer seg heller ikke alt for lenge uten oksygen. All fisk må ha tilgang for oksygen for å kunne leve. Karussen er en av de mest hardføre artene her til lands, men oksygentilgang må den ha.

Hvis du tar en tur til et vann med mye karuss, så kan du isen se at de står samlet i flokker i enkelte partier av vannet. Du vil mest sansynlig ikke få e til å bite på noe agn, men det er mulig dersom du treffer den på den rette dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arnstein

Karussen produserer vel alkohol for å overleve i kaldt vann. Smart...

Sant det.

Fisken produserer Alkohol isteden for melkesyre.

Sår når musklene ikke får nok oksygen blir det produsert alkohol isteden for melkesyre.

Melkesyra er skadelig for musklene, mens alkoholen ikke er det. Det er derfor karussen er flink til å overleve i perioder nesten uten o2.

Jeg vet ikke om det har så mye med kulda å gjøre, det er sant at alkohol (etanol??) har lavt frysepunkt, men jeg tviler på at det hjelper fisken når det gjelder nedfrysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Karuss klara nästa allt. Kommer säkert låta som en skröna men är helt sant. För många år sedan, är förhoppningvis preskriberat nu, gjorde jag och en kompis en något makabert test. I djupfryste två levande rundor, och efter ett par dygn i frysen tog vi ut dom. Och jag lovar dom var djuofrysta. Tillbaka till dammen där dom fångats och i åkte två "lik" Men tro det den som vill, fisken tinade under dagen vi var där och fiskarna och började röra på sig. Och rätt som det var så simmade dom sakta ner.. [:0][:0] Vi har oxå transporterat abbore som varit djupfrysta efter en dag på isen och flyttat dom till ett annat vatten och dom har klarat sig. Men här snackar vi bara några timmar inte flera dygn som för rudorna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hadde et dykk under isen i forrrige uke for å kikke etter karper i et karpevann her i Stavangerområdet. Fant dypeste stedet (trodde vi)og hugget hull i isen. Det var så kaldt at rompa frøs fast i isen mens jeg satt og tok på meg svømmeføttene. Bra sikt øverst og nesten null sikt på bunn (14 meter) ingen karper og se, bare masse trepigget stingsild som ikke var særlig vinterslappe.

Antakelig er det et dypere hull i vannet eller et sted der varmere vann siger inn. Uansett ingen bilder av karper, men lærerik tur.

Får heller prøve å ta bilde av dem dem til våren når de fiser rundt på grunna og er vårkåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.