Gå til innhold
Fiskersiden

Kvoter 2008


Nils Master
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da er det bare å vente i spening til den 15 mars så er det bestemt hva som skjer :D

Jeg trodde det skulle være klart 15.02......

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2007/okto...0laksefiske.htm

Jeg håper imidlertid ikke at det lages regler slik at en forsterker tendensen med at laksefiske helst skal være for noen "Lakselorder" som ikke annerkjenner at laks også er mat..

At noen kan idyllisere at "Lakselorder", før og nå, skal være noe positivt for oss som bor her, eller laksen

(snylter på våre naturessurser og forventer at vi skal være servile tjenere for sølvpenger) - er meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest spent på er om det blir tillatt å fiske etter at man har fisket dagskvoten (evt. ukes/årskvoten). Blir mest sannsynlig 1 laks pr. døgn tror jeg, og venter spent på ukes/sesongkvotene.

Og det er helt greit for meg at man ikke evt. kan fortsette å fiske etter dagskvote uansett om man slipper uti den første. Da forsvinner noen fiskere etterhvert fra elva, og det blir større muligheter for andre fiskere å komme til ! Dette er viktig synes jeg. Og jeg synes at fiskerne skal ha mulighet til å fiske hver dag, bare man holder seg innenfor dagskvoten hver dag. Litt synd når man har reist langt og kjøpt kort for en uke eller tre, og må reise hjem evt. etter 3-4 dager, eller vente på neste uke ! Men vi vet jo ikke om det blir ukeskvoter enda eller evt. hvor "strenge" de blir.

Slipper man uti laksen mener altså jeg at man har fanget 1 laks, og den skal selvsagt også registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det skulle være klart 15.02......

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2007/okto...0laksefiske.htm

Jeg håper imidlertid ikke at det lages regler slik at en forsterker tendensen med at laksefiske helst skal være for noen "Lakselorder" som ikke annerkjenner at laks også er mat..

At noen kan idyllisere at "Lakselorder", før og nå, skal være noe positivt for oss som bor her, eller laksen

(snylter på våre naturessurser og forventer at vi skal være servile tjenere for sølvpenger) - er meg en gåte.

15/2 er høringsfristen for Fylkesmannen til DN.

vedr lakselorder er jeg enig med deg. Men, ikke i at det ikke er bra for bygda og lokalsamfunnet at du har tillreisende. Det er meget positivt for lokalsamfunnet for dette genererer arbeidsplasser og gjer at laksefiske får høgare status en bare tidfordriv/fritidsnøye. Hade allt lakse- og sjøaurefiske vært bedre dokumentert økonomisk og akseptert her i Norge hadde aldri lakseoppdretten kunnet drive på den måten dei driv på i dag.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest spent på er om det blir tillatt å fiske etter at man har fisket dagskvoten (evt. ukes/årskvoten). Blir mest sannsynlig 1 laks pr. døgn tror jeg, og venter spent på ukes/sesongkvotene.

Og det er helt greit for meg at man ikke evt. kan fortsette å fiske etter dagskvote uansett om man slipper uti den første. Da forsvinner noen fiskere etterhvert fra elva, og det blir større muligheter for andre fiskere å komme til ! Dette er viktig synes jeg. Og jeg synes at fiskerne skal ha mulighet til å fiske hver dag, bare man holder seg innenfor dagskvoten hver dag. Litt synd når man har reist langt og kjøpt kort for en uke eller tre, og må reise hjem evt. etter 3-4 dager, eller vente på neste uke ! Men vi vet jo ikke om det blir ukeskvoter enda eller evt. hvor "strenge" de blir.

Slipper man uti laksen mener altså jeg at man har fanget 1 laks, og den skal selvsagt også registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det skulle være klart 15.02......

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2007/okto...0laksefiske.htm

Jeg håper imidlertid ikke at det lages regler slik at en forsterker tendensen med at laksefiske helst skal være for noen "Lakselorder" som ikke annerkjenner at laks også er mat..

At noen kan idyllisere at "Lakselorder", før og nå, skal være noe positivt for oss som bor her, eller laksen

(snylter på våre naturessurser og forventer at vi skal være servile tjenere for sølvpenger) - er meg en gåte.

Vil bare minne deg på at de "lakselorder" før og nå som du så innlysende hater var de som innførte begrepet sportsfiske til Norge!

Men her virker det som om høygaffel og dynamitt er mer passende for deg.

Her må jeg si det luktet nisselue og gammel innbarka fangsttradisjon og laksens fremtid syntes meget usikker.

Må også minne om at drar man i norske lakseelver på jakt etter mat, tror jeg fremtiden for den det gjelder

kommer til å bli nokså mager.

Syntes også det luktet litt missunnelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne deg på at de "lakselorder" før og nå som du så innlysende hater var de som innførte begrepet sportsfiske til Norge!

Men her virker det som om høygaffel og dynamitt er mer passende for deg.

Her må jeg si det luktet nisselue og gammel innbarka fangsttradisjon og laksens fremtid syntes meget usikker.

Må også minne om at drar man i norske lakseelver på jakt etter mat, tror jeg fremtiden for den det gjelder

kommer til å bli nokså mager.

Syntes også det luktet litt missunnelse her.

Jeg er enig i at mitt lille utbrudd ikke hverken er godt skrevet eller særlig godt gjennomarbeidet.

Likevel må jeg presisere at jeg ikke hater "lakselordene". De utnyttet og utnytter bare de mulighetene som blir gitt dem. Et fattig folk i en bakevje av europa..La oss dra dit og fiske og lære dem litt om hvordan en skal se verden..som våre misjonærer gjorde i Afrika og Sør-Amerika. Dersom de tar etter oss og oppfører seg så kaster vi noen småpenger til dem og lar dem få lov å ro litt, få det utstyret vi ikke trenger lengre, lar dem få den fisken vi ikke trenger å spise osv.

Det jeg hater er folk som blåser seg opp som om et "Imperialistisk" og ovenifra og ned holdning til andre, liksom skal være noe fint.

Og..de pengene som dette legger igjen er ikke mer en vi sannsynligvis tar inn på shampoavgift i Norge -

så noen nasjonal betydning for økonomien har dette ikke. Da hadde selvsagt oppdrettsnæringen blitt forbudt for lenge siden.

Jeg synes derimot at fangsttradisjon som er en del av vår kulturtradisjon er noe vi bør hegne om. Barn skal kunne oppleve at vilt er noe vi setter pris på både som egenverdi, rekreasjon og at dette både var og er en del av vår mattradisjon.. Vilt er ikke noe en bare leker med.

Dette kan utøves i en moderne verden med kvoteordninger, som står i forhold til hvilke uttak en kan gjøre.

Jeg ikke bare aksepterer dette, men håper at dette blir gjort uten at noen sære grupper får kontroll over dette med en agenda som ikke tåler dagens lys (jfr. enkelte uttalelser i andre diskusjoner, hvor en får en klar opplevelse av at noen er mer "verdige" laksefiskere enn andre).

Det er personer med integritet (Rieber Mohn og en forsker som jeg ikke kan navnet på...) som gjorde meg oppmerksom på at:

-laksens største utfordring er ikke notfiskere, markfiskere osv. Det er de som forsøker å gjøre dette fisket til noe så ekslusivt at den menige mannen ikke lenger identifiserer seg med laksefisket (egen anm. fangsttradisjonen). Den dagen den menige mannen ikke lenger opplever det som viktig å bevare laksen/laksefisket, den dagen er laksen virkelig dødsdømt. For det er vel ingen som i fullt alvor tror at om laksefisket genererer noen miliarder så vil dette alene være nok for at våre politikere skal gidde å ha dette høyt på dagsorden.

Jeg er som sagt for kvoter(gjerne knyttet til person og ikke elv slik at en unngår for mange laksefiskebomser) og gjerne kvotering hvor ungdom og funksjonshemmede får tildelt gratis eller sterkt subsidiert fisketid, for å sikre at en enda større del av befolkningen får ta del i dette fantastiske - ikke færre.

De andre patetiske komentarene orker jeg ikke å svare på.

Ps. Fangstene mine de siste år..ca....

2007 - 3 laks over 4 kg.

2006 - 1 laks over 4 kg

2005 - 2 laks over 4 kg

2004 -1 laks over 4 kg

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

.....GAULA og kvoter for 2008......2 dager igjen

- til vi får vite hva de høye herrer mener er naturlige kvoter for ei elv som NINA sier "oppnår gytebestandsmål i tilfredsstillende grad", som ikke er særskilt rammet hverken av lakselusplager eller oppdrettsfisk og som i perioden 1998-2006 hadde en lokal forvaltning som fremstår med et reflektert og ansvarlig beskatningsopplegg...............

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare på valdet vårt. Men spennende det også ! Hva vil skje der nå ?

Blir det fiske eller blir det flaska ? Eller begge deler ?

Fisking - liten kvote - du fyller som regel fort - flaska - hodeverk.

Lurer på om organisasjoner som alkokutt, helse- og sosialdepartementet m.m. vet hva som blir satt igang her :) blir nok mer drekking (og da tenker jeg ikke bare på deg Silver)!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ifølge fersk info skal det nå diskuteres kvote på 2 laks/uke i juli. Juni 1 laks/dag (3 laks/uke).

Og kun lett fiske (flue) i august som blir meget sannsynlig. Evt. flytemark tillatt som tidligere (mark/dupp f.eks.)

Og stor mulighet for prisstigning :)

Lenge siden jeg kjøpte døgnkort, blir vel toillat å kjøpe sesongkort nå. Skal se at de blir dyrere også. Sesongen blir nok kort i år :D

Virker som Gaula får de strengeste reglene, tross den beste elva i Norge. Greit nok det, men hvorfor har ikke de elvene det virkelig er dårlig stelt med strengere regler ? Merkelige greier.

Og gamle kvoter i august. Skjønner ikke noe av dette jeg. Laks er da vel laks, om den blir tatt i juli eller august f.eks.Ta dette med ei lita klype salt, men det er hva jeg har hørt skal diskuteres !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre Gaula elveeierlag hadde møte i går kveld. Skal ta en tlf til en kompis som var tilstede nå.

Inside information følger..................

Får bare mobilsvar, sikkert flere som er nysjerrige. Skal prøve å ringe noen flere ganger i kveld. Om jeg ikke får svar i kveld kommer info i morgen. :angry2:

Tok feil jeg, møtet var i kveld. Det var derfor jeg ikke fikk svar.

Kompisen ringte nå på tur hjem fra møtet. Innstillingen som Nedre Gaula elveeierlag leverer til Fellesforvaltningen i Gaula, går i korte trekk ut på dette:

Døgnkvote 1 fisk (hele sesongen)

Sesongkvote 10 fisk.

Det skilles ikke på størrelse på fisken, kun antall.

Det ble presisert at dette var antallet man hadde lov til å drepe. C&R går utenom, men skal ikke føres på statistikk. Fikk også forståelsen av at fiske kunne fortsette etter at døgnkvoten eventuellt var kakket.

10 fisk per sesong er etter min mening mer enn nok for fryseboksen. Tar man dem i Juni har man fort 100kg laks.

Det ble også lagt fram statistikk som viste at det var svært få fiskere i nedre Gaula som tok mer enn 10 laks pr sesong :P

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at enkelte av de som sitter rundt bordet og skal bestemme ikke har peiling på hva som foregår i elva. Må si jeg er ganske sjokkert over de mange rare uttalelsene til disse i årenes løp ang. deres teorier om ditt og datt. Helt på jordet. Tragikomisk egentlig å høre på. Og de sitter i elveeierlaget !

Akkurat dette med at man kan fortsette fisket etter kvote (med C&R) hørtes ut som en tragikomisk beslutning, og det overrasker meg ikke i det hele tatt hvis dette blir endelig :lol:

Enn hvis laksen blør ihjel, eller ikke kan berges ? Skal den da gå til gamlehjemmet ?

Får vel høre til sommeren igjen av disse høye herrer at i år kommer det skikkelig mye storlaks. (grunneier)

Hvordan vet de det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir snittprisen (for folk som bor i Trøndelag) pr. Gaula-laks (om en fyller kvoten)trolig på kr. 1000 og kanskje enda høyere, om en summerer bensin, røyking av fangst, kort, utstyr osv....

Selv om jeg for egen del trolig vil ha vansker med å fylle den kommende kvoten (og ikke trenger det..),er det noe med sjarmen som forsvinner (når laksefiske i en frisk elv) har en ledelse som opptrer slik de gjør. Jeg synes det er spennende å ikke vite om dagen i dag er den dagen jeg kan få to eller tre megalakser, at jeg så går på ti turer uten laks betyr ikke så mye, men muligheten for å kunne få opplevelsen av -once in a lifetime- har alltid vært en del av spenningen. Nå vil jeg kanskje være redd for å få en for da må jeg jo pakke sammen.......................

Hva i all verden kan en tjene på å innføre begrensninger som om dette ikke var en bærekraftig elv -ble de alle rammet av den massepsykosen som enkelte (også på dette forumet) skapte og som kom med dommedagsprofetier som ikke kunne begrunnes vitenskaplig eller som på andre måter kunne sies å ha rot i virkeligheten.

En trenger ikke engang å ha utviklet paranoia for å undre seg mht. om det er en annen agenda enn, ivaretagelse av laksen og almennhetens tilgang, som må ligge bak de krefter som søker å endre den eksisterende kulturen. Jeg håper noen ta til vettet og søker å endre dette -eks. for hva er vitsen med en kvote på 10 når det etter deres egne tall nesten ikke er neon som oppnår dette

:lol:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med dere her. Synes dette virker fornuftig jeg. Og det ser jo ut til å bli slik at man ikke må pakke sammen om man har fått en laks.

Det blir i mine øyne litt feil å være skuffet eller lei seg om man må sette ut noen lakser. Tenk den følelsen da, å se megalaksen stappfull av de mest verdifulle Gaulagenene forsvinne rolig ut i elva igjen for forhåpentligvis å fullføre livssyklusen og bringe genene videre. :lol:

Vi kan jo tross alt ta 10 lakser om vi ønsker det. Ganske mange kilo det.

Samtidig må vi også tenke på at i andre land drives fisket på bortimot "nokill" basis. Det er en sesongkvote på 0 laks det. Fiskerne rømmer ikke elvene av den grunn.

Nei, jeg synes dette høres flott ut jeg. Vi har ingenting å syte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble det med det lette fisket i august som det har vært snakket om?

Har booket den første uken i august på Melhus - noe vi har gjort siden 2000 - og fisker stort sett bare med SLUK. Kvotene kan jeg lett leve med, men jeg MÅ få fiske med sluk.

Det lette fisket skulle antagelig bli som før. Vannstandsavhengig og uavhengig av kalenderen.

Hvor på Melhus skal du forresten?

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har ikke fiska der på mange,mange år, men jeg husker godt de ville tilstandene som kunne herske på "kummen" på 80-tallet. Her var det bortimot tilløp til håndgemeng for å komme til. Har nok forandret seg mye elva der etter den tiden.

Jeg bor bare fem minutter unna, så du skal ikke se bort i fra at jeg ser innom når du er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjøre.

Treffer oss mest sannsynlig i campingsvingen - dette er favorittplassen.

Fisken jeg er avbildet med i min logo er 5,6kg tatt i 2004 ved Melhusbrua.

Sitter og drømmer meg oppover akkurat nå og ser Jan Erik Granbo's film - Fiskesommer i Gaula - for 4 gang. ÅÅÅÅH hvor man lengter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.