Gå til innhold
Fiskersiden

Kvoter 2008


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Sesongkvote 10 laks: Helt OK

Dagskvote 1 laks/døgn OK, men kun i juni.

Dagskvote 2 laks i juli (smålaksmåned).

Dagskvote 2 laks også i august.

Ukeskvoter: 3 laks i juni, men f.eks. 5-7 laks i juli og august. Så har man spenningen hver dag. Laksen i Gaula tåler dette, samtidig som fiskerne har muligheten til å fiske.

C&R: Mulighet til å slippe uti en laks, og fortsette fisket, men kun ta en til etterpå (med eller uten C&R).

Men ikke fortsette å fiske med tanke på C&R etter at man har kverket 1 laks !

C&R skal rapporteres, så får man en viss pekepinn på "oppfisket" kvantum. Noen laks tar redskap på nytt, men disse prosentene kan lett stimuleres til en ca-prosent ! Bedre det enn å ikke rapportere disse !

Disse forslagene er ikke mine private interesser, men noe jeg synes er et mye bedre forslag for de aller fleste vil jeg tro. Private interesser for hver enkelt fisker er egentlig helt uinteressant.Samtidig som vi tenker på laksen ve og vel, som langt fra er i noen krise i Gaula !

Har sett verre "krise" for mange år siden, enn de siste årene.

Redskapsbegrensning alltid når elva er under et visst nivå, dette fungerer helt topp !

Det dummeste jeg hører er igjen personlige meninger fra hver enkelt fisker:

-"Ja men jeg kan ikke å fiske med flue" !

Det MÅ man være innstilt på, og evt. lære seg det. Laksen skal ha en sjanse til å stikke av, og å fiske der laksen ikke har en sjanse synes jeg også er umoralsk (oppgangshindrende høler og stengsler etter en flom). Har sett flere eksempler på dette der fiskere går bananas, og laksen ikke har en sjanse.

Vi er på jakt, og man skyter ikke anda i bur :)

Derfor er det viktig å begrense redskapsbruken når elva er knøttliten og varm. Også for ikke å stresse laksen unødvendig !

Tenk scenaroet (igjen) hvis C&R ikke skal inngå i kvotene i noen som helst grad.

Jeg står der og fisker 10 laks på en dag, og går uavbrutt i køen og slipper uti den ene etter den andre. Er det populært eller rettferdig ovenfor de andre fiskerne? Jeg har den fulle rett og ingen kan si noe.

Ja det er faktisk mange slike situasjoner som kan oppstå når det går mye laks, og det gjør det ofte !

Og er ikke C&R-fiskere like happy etter at de har bekjempet en laks i juni. Trenger de å fiske mere (enn andre) ? Hvorfor skal de fortsette ?

Og her har jeg skissert en ekstra "liten" fordel også for C&R-fiskere, noe som kan "lære" andre til å slippe uti laksen.

Det er ikke så vanskelig å få fiskerne til å føle seg bedre ved elva, samtidig som laksen ve og vel langt fra er i fare. Nå snakker jeg kun om Gaula.

Og ikke enten/eller, som er så typisk norsk.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sesongkvote 10 laks: Helt OK

Dagskvote 1 laks/døgn OK, men kun i juni.

Dagskvote 2 laks i juli (smålaksmåned).

Dagskvote 2 laks også i august.

Signalene jeg fikk fra elveeierhold går på at man ønsker å legge seg på en strengere linje enn fylkesmannen.

Dette er fordi det midt i sesongen skal foretaes en vurdering, noe som grunneierene selv også inrømmer blir ren synsing.

Derfor legger man seg i utgangspunktet på en strengere linje enn fylkesmannen, med håp om å unngå impulsive sjokktiltak i løpet av sesongen. Vi husker jo alle ramaskriket i fjor.

Når du snakker om å stå i køen og drive C&R, så er vi vel allerede i det øyeblikk kø blir nevnt i forbindelse med laksefiske, langt ute på jordet når det gjelder forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble også lagt fram statistikk som viste at det var svært få fiskere i nedre Gaula som tok mer enn 10 laks pr sesong :)

Kan noen fortelle meg logikken mht. å ha kvote på 10 fisk pr. sesong når "svært få" får 10 fisk?

Vet noen om det ble døftet prissetting av fisket (eks. billigere sesongkort og dyrere døgnkort..) og eller forholdet mellom sesongkort (færre?) og uke-døgnkort sett i forhold til (de unødig strenge politisk korrekte, men ikke forvaltningsmessig funderte) kvotene for Gaula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prissetting ble ikke drøftet her nei, og er vel heller ikke noe som grunneierene har noen grunn til å drøfte seg imellom.

Vi lever i et land der markedskreftene råder, og det å tro at prisen på fiske skal gå ned om du får drepe færre fisk, det er å tro på julenissen!

Blir i mine øyne også helt feil å regne kilopris på laks, det er da ikke fisken vi betaler for, men fiskeopplevelsen. Det er opplevelsen tilreisende fiskere er villig til å betale for også, se på Skottland for eksempel, Det å drepe laks der er fy-fy, men fiskerene strømmer allikevel til elvene.

Nå ønsker ikke jeg slike tilstander her i Norge, men en liten holdningsendring er nok på sin plass i norske elver også. For meg personlig så utgjør ikke det å kunne drepe og spise laksen jeg fanger mer enn max 10% av den totale fiskeopplevelsen.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen som tar over 10 laks, endel tilreisende som er her i flere uker. Og ikke minst vi som har sesongkort. Men vi er egentlig helt uinteressant (bør være) i denne sammenheng.

Vi får da de laksene vi trenger uansett. Jeg er mere opptatt av laksefiskeren generelt. Laksen ve og vel ser jeg ikke som noe problem i det hele tatt når det gjelder Gaula. Særlig etter at reglene er blitt mye strammere !

Jeg tenker på den fiskeren som har booket seg inn for 1 uke, 2 uker eller 3 uker. Dem er det mange av. Og jeg synes at H1rik beskrev det bra. Fiskeren vil ha den spenningen han forventer HVER DAG, sett i forhold til pris. Jeg synes det er for jævlig at en danske, tysker, nordmann etc. skal bruke mye energi på reise, og ikke minst mye penger når han kommer som turist. Og fiske i juli, og vips, der er det game over etter 3 smålaks den uka ! Husk at han har booket seg inn på en campingplass hele uka. Hva skal han gjøre de neste 4 dagene ? Er det noe problem for Gaula sin del at han får fiske de neste dagene. Og sjansen for at han tar laks hver dag (i snitt pr.fisker) er meget liten. Men spenningen er der, det er det viktige.Det er derfor man fisker, for spenningen sin del. MULIGHETEN !

Joda, jeg vet at man kan fiske hver dag hvis C&R, men jeg synes ikke det er rettferdig ovenfor de andre. Og "de andre" er tross alt godt over 90% av fiskerne, minst !

At prisene på sesongkort vil synke, eller døgnkort, er meget lite relevant :lol:

Jeg har hørt at de vil øke, ironisk nok. Det er opplevelsen man betaler for. Og for en laksefisker er det ingen bra opplevelse å dra på City Syd midt i laksesesongen.

Jeg vet personlig hva jeg skal gjøre i sommer. Jeg vil ta noen storlakser i juni, og slippe uti en god del.

Og spare noen lakser til juli og august. Og aldri ta årskvoten, og slippe uti all laks før evt. den siste game over-laksen er tatt. Og bruke mere energi på å ta vakre bilder og film. :)

Så personlig for meg bryr jeg meg katta om reglene (ærlig talt).

Men jeg synes litt synd på de andre som har reist langt og betaler med ekslusive priser.

Alt har sin pris som jeg har sagt flere ganger tidligere.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prissetting ble ikke drøftet her nei, og er vel heller ikke noe som grunneierene har noen grunn til å drøfte seg imellom.

Vi lever i et land der markedskreftene råder, og det å tro at prisen på fiske skal gå ned om du får drepe færre fisk, det er å tro på julenissen!

Jeg tenker ikke nødvendigvis for egen del, jeg klarer å tilpasse meg og har sikret meg kort flere steder.

Jeg lurte mer på om en konsekvens av en slik forvaltningsomlegging kan medføre at "markedet endrer seg" og at tilbyderne ser for seg en endring av prissetting for å møte eventuelle endringer i kundenes atferd.

Selv tror jeg at slik forvaltningspraksis ser ut til å bli, vil kunne medføre at flere sikrer seg kort på ulike steder/elver, for å sikre seg nok fiske gjennom sesongen. Dette kan også medføre at de som tidligere kjøpte seg et sesongkort og etablerte relasjon til et sted/grunneier/fiskelag blir mindre lojal og at en i større grad får fiskere som blir farende rundt til ulike elver.

..om dette dermed er negativt for laksen, grunneiere, de normene som er utviklet mht. fiskeratferd ved elva og det samholdet og ansvarsfølelse som en har enkelte steder, vet jeg ikke..men det vil vi vel relativt raskt få svar på..

PS.

Bare et sitat fra en artikkel om innsig av laks i Trondheimsfjorden som kan være et bakteppe til diskusjonene om reduksjonene og innstramming i forhold til laksefiske...:

"- fjor beregnet NINA at det var et innsig på ca. 120 000 laks til Trondheimsfjorden. Til sammenligning ble innsiget i 1997 beregnet til ca. 20 000. Både de biologiske og økonomiske effektene av frikjøpet blir undersøkt gjennom et stort forskningsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd

5-6 ganger så mye fisk kommer inn i Trondheimsfjorden nå, sett i forhold til 1997 og dermed er det plutselig kjempebehov for å etablere en strammere praksis... jeg beklager, men forstår egentlig ingenting av dette..

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har tolket de nye reglene som vil komme så må du nok "rømme" til et annet fylke hvis du skal få lov til å fortsette fisket etter anadrome laksefisk. Hjelper nok ikke å ta 1 laks i Gaula, og dra til Orkla f.eks. å ta en til samme døgn. Men dette får vi nok snart bekreftet.

Jeg har på feelingen at reglene er tatt på grunnlag av at fredning i sjø er så strenge. For å staturere ett eksempel. Og det er jo for såvidt rettferdig. Notfiskerne har jeg aldri sett på som spedalske jeg da. Har liksom ikke vært noe problem for oss oppe i elva uansett om de hadde nøtene ute. Bare så mange som skyldte på de da de ikke fikk noe laks. Men laksen har alltid vært der den, det har aldri vært notfiskerne sin skyld i mellomår oppe i elva ! Sikkert mange som er uenig i dette, men jeg vil påstå at det var mere spennende å være fisker tidligere, enn nå.

Og husk i 2000 var nøtene ute, men jeg har aldri sett så mye laks i elva jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har tolket de nye reglene som vil komme så må du nok "rømme" til et annet fylke hvis du skal få lov til å fortsette fisket etter anadrome laksefisk. Hjelper nok ikke å ta 1 laks i Gaula, og dra til Orkla f.eks. å ta en til samme døgn. Men dette får vi nok snart bekreftet.

Jeg har på feelingen at reglene er tatt på grunnlag av at fredning i sjø er så strenge. For å staturere ett eksempel. Og det er jo for såvidt rettferdig. Notfiskerne har jeg aldri sett på som spedalske jeg da. Har liksom ikke vært noe problem for oss oppe i elva uansett om de hadde nøtene ute. Bare så mange som skyldte på de da de ikke fikk noe laks. Men laksen har alltid vært der den, det har aldri vært notfiskerne sin skyld i mellomår oppe i elva ! Sikkert mange som er uenig i dette, men jeg vil påstå at det var mere spennende å være fisker tidligere, enn nå.

Og husk i 2000 var nøtene ute, men jeg har aldri sett så mye laks i elva jeg :lol:

Har planer om utstrakt C&R i sommer. En laks til røyking, og et par smålakser til grillen. Resten skal få svømme videre, så da trenger jeg ikke å rømme fylket. :)

Kompisen i elveeierlaget sa også det, at noe av tanken bak dette var å stoppe kjeften på notfiskerne ja.

Det ble også nevnt at notfisket i utgangspunktet var tenkt utsatt til 1. juli, men pga en "lekkasje" eller feil saksbehandling, så det nå ut til å bli 20. juni. Den kampen var imidlertid ikke over enda, og man hadde framdeles godt håp om å få utsatt kilenotstart til 1. juli

:D

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så synes jeg også at man godt kunne redskapsbegrense litt mere i de nedre deler. Gjerne kun lett fiske i både juli og august (uavhengig av elvas beskaffenhet). Det som har skjedd i de seneste årene er ikke bra, eller "rettferdig" for de som fisker lenger opp i elva !

Bare se på hvor mange tonn som blir tatt fra Gaulfoss og ned i juni på mark/sluk. Mye mindre laks når opp til Støren og sørover nå. Også pga. et voldsomt økende fisketrykk i nedre deler de siste årene.

Så det ser jeg som den beste grunnen til å begrense kvotene litt i nedre deler spesielt i juni.

Og det skal jo ikke være enkelt å ta laksen egentlig, noen utfordringer på stor og farget elv er bare morsomt. Og det er jo dette vi liker, å stadig prøve å være litt smart for å lure laksen.

Jeg har møtt så mye motbør da markfiske med søkke ble forbudt i deler av sesongen. At det plutselig blir forbudt langt ute i sesongen er ikke bra, men la reglene være klare før premieren !

Jeg syntes det var topp jeg, og det var mine kompiser enige i. Da var vi igjen på jakt, det var om å finne på noe lurt så vi kunne ta laksen på flua :)

Kunsten å fiske med flytemark f.eks. Ikke alle som behersket det, eller skjønte det :lol:

Eller å fiske riktig med tube/flue. Noen utfordringer er bare læænt, men la oss få muligheten til utfordringene.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det klart at dersom kvotene i Gaula var vesentlig høyere enn i de andre elvene ville fiskepresset blitt snudd voldsomt, både mtp fiskestammen og kortsalg er dedt nok fornuftig å ikke ha for store variasjoner på elver som ligger relativt nærme hverandre.

Forskjellige /lokale kvoter har vi da alltid hatt her i Trøndelag, også på elver som ligger nær, uten at jeg har hørt at dette har skapt noe som helst..................og såvidt jeg har forstått vil det også være slik fremover.. vil det da være mulig å snakke om en "fylkeskvote"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvotene i Gaula er greie de, med diverse små justeringer. Det som er det rareste oppi dette er at mange elver i Norge som virkelig har lite laks har mere liberale regler. Det er vel der først og fremst man kan lure på om kvotene og fisketid er riktig !

Synes ikke jeg leser annet enn at laksen er snart utryddet i de fleste elver :lol: Og plager med lakselus, o-laks etc.

Vi har aldri hatt problemer med dette. Men jeg har sett 1 stk regnbue i mitt lange lakseliv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du nok mye rett i ja.

Selv har jeg i tillegg til Gaula tenkt å skaffe meg kort i Nidelva i år, pluss at jeg skal ta endel turer til noen små perler av noen elver rundt omkring.

Husk da bare på å desinfisere utstyret mellom vær gang du flytter fra elv til elv.

Ingen av oss ønsker vel å være med å spre evt gyrosmitte.

Den kan jo finnes i en elv man tror er frisk...... ,så vi må alle være vårt ansvar bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er trist at noen ikke skjønner hvor alvorlig denne situasjonen er.

Folk sitter på dette forumet og nærmest er mentalt i ubalanse i forkant av en ny sesong og bruker forumet som en behandlingsform.

Endelig kommer myndigheter og grunneiere på banen for å redde stumpene av en skakkjørt laksebestand og så er det enda folk som snakker om laks som mat, verdi i penger etc.

Gled dere til de neste sesongene når flere elver kommer til å bli stengt.

Det som er poenget er at hver laks teller nå og vil være avgjørende for kommende år.

Husk at om en laks er død i ei not eller på ditt redskap i elva, så kommer den uansett ikke til å gyte.

Alle bør ta sin del nå alt fra notfiskere, "fattigmann andersen i tredje" og de forhatte "lakselordene"

Tenk om svaret på dette problemet bare hadde vært så enkelt som MÅTEHOLD.

Men jeg tenker de samme gutta som før vil kunne finnes øverst på de forskjellige laksebørsene rundt om i det ganske land og det skal være morsomt å se hvor mange prosent av en liten andel fiskere tar i forhold til den gemene hop i gata.

Skal med glede ta de forskjellige børsene til høsten analysere dem og jeg regner med å finne en del skremmende tall. artig å omgjøre dette til antall rogn basert på kilo hunnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk sitter på F/S å skriver om sin liden skap synes jeg ikke er noe rart

du sier at folk er i mental ubalanse,får at de gleder seg til sessong start,

har ikke også du en hvis spenning i kroppen når du skal ut å fange fisk,

hvordan turen blir hvor stor den er,eller vilken art som kommer opp,

du slipper vel ikke all fisk tilbake du heller,

at vi skal bevare en villlaks stamme er klart,å alle som fisker må forholde seg til de regler som er satt for elva

er det ikke slik at alle som driver fiske ønsker at det kunne vært mere fisk,

det tror jeg at du merker å, at det blir mindre fisk rund om i værden.

KANSJE VI SKAL STOPPE ALL SLAKS FISKE I 5 ÅR VÆRDEN OVER .

så vil jo det ta seg opp med fisk over allt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat her vi laksefiskere, iallefall mange av oss, har et problem med holdningene.

Vi setter tilbake laks eller avslutter fisket fordi vi må "forholode oss til de regler som er satt for elva"

Ikke fordi vi ønsker det selv. Det er jo akkurat dette vi må prøve å endre på. Man må lære seg å ha en fullverdig opplevelse i elva uten å måtte ha med seg den eventuelle fangsten hjem.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du svartmaler fiskere i altfor høy grad, og er negativ om det meste. Hva med å bidra med litt fra ditt lakseliv istedet ! Husk at vi fisker ikke i ei gyroinfisert Rauma. Og hvis det skulle vise seg at laksestammen virkelig er i fare, så tror jeg absolutt ikke at det er vi fiskere oppi elva som bidrar til det uansett. Sykdom, klimaforandringer, uheldige kombinasjoner med gyteforhold oppi elva enkelte år etc. er det som gjør de store svingningene. Absolutt ingen tror jeg fisker i utg.punktet med tanke på at det er matfisk. Men du tåler visst ikke at man nevner at laksen er en god matfisk engang. Husk at det er de som kaller seg for sportsfiskere som roper høyest ang. årets kvoter. Det er da merkelig at elva er svart med gytefisk om høsten enkelte år, tross alle fiskerne som stod oppi elva !

Det virker på meg som at det er på moten nå å snakke om klima. Klimahysteri er kanskje rette ordet.

La oss si da at laksestammen i år er på sterk retur. Ja da blir det tatt svært lite laks i elva da. Og elva kan/bør bli fredet de neste årene, regner med at FM/elveeierlagene ordner dette. Det er jo de som regulerer det hele.

La laksefiskerene føle den gleden de har av å ta laks, og å nyte den ved middagsbordet om vinteren i festlig lag.

Hilsen en ikke profesjonell klepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er trist at noen ikke skjønner hvor alvorlig denne situasjonen er.

Folk sitter på dette forumet og nærmest er mentalt i ubalanse i forkant av en ny sesong og bruker forumet som en behandlingsform.

Endelig kommer myndigheter og grunneiere på banen for å redde stumpene av en skakkjørt laksebestand og så er det enda folk som snakker om laks som mat, verdi i penger etc.

Heisan, der var du igjen. Jeg må bare minne deg på at du er inne på en tråd som startet ut med Kvoter 2008-nye regler for Gaula på trappene. Dersom du ikke har noe å bidra med i forhold til dette utgangspunkter foreslår jeg at du finner deg en tråd som handler om - Den atlantiske laksen og forvaltningsregimet fremover -eller noe lignende.

Dine innspill omkring fiske av laks i Gaula finnes ikke fundert i noen vitenskaplig dokumentasjon eller artikler som jeg har sett knyttet til bestand eller forvaltning av laksen i Gaula.

For å gjøre det enkelt viser jeg her til Norske lakseelver sine linker, hvor bestandsmål og vilkår for laksen i GAULA er godt dokumentert.

Dersom ditt utgangspunkt - all laks er truet ! Alle elver er dårlig forvaltet! så hadde jeg trolig vært enig i mye av det du forfekter, men som vanlig er det full skivebom når det gjelder GAULA !!

Bare for å klargjøre det. Hadde GAULA vært like sterkt plaget som eks. Verdalselva så hadde jeg ikke bare ønsket at alt fiske skulle vært stoppet i lengre tid (og at tulletet liksomfiske hadde vært bannlyst), men jeg hadde forventet at den Norske stat hadde nasjonalisert eierskap og ansvar til alle forhold som hadde påvirket dette.

Selv om jeg fisker og setter pris på maten hadde jeg sett på det som et svik ovenfor fangsttradisjonen i Norge, som baserer seg på bærekraftig høsting å holdt på slik enkelte gjør nå -i tillegg til at dette er et svik ovenfor kommende generasjoner.

Jeg hadde satt pris på om du fremover i denne linken forholder deg til og bruker den kompetansen du har, fra fiske i et bredere perspektiv, til utgangspunktet for denne tråden -

Kvoter 2008-nye regler for Gaula på trappene, da kunne jeg kanskje også lære noe av deg,.

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så skeptisk til kvotene som vil komme. Snakket med en av grunneiere i elveeierlaget idag på City Syd. Han sa at kvotene måtte settes (de hadde ikke noe annet valg) pga. at nøtene blir stengt i juni.

Det jeg er mest skeptisk til er holdningene til fiskerne ang. dette å respektere de reglene som blir satt. Kanskje vi heller skal begynne der. For det er utrolig mye juksing ute og går, og jeg tror det blir enda verre nå ! Og unnskyldninger om at man ikke visste har jeg nok hørt utallige ganger tidligere.

Der tror jeg man skal rette skytset. For de som jukser, eller fisker over kvoten, fisker med feil redskap etc. Strengere kontroller må til, akkurat det er en tragisk historie for oss som fisker i Gaula !

Jeg ser nesten daglig at fiskere jukser, og det er ikke bra. Og tenk på alle de "bortgjemte" valdene. Hvor mye blir registret av fangstene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg jobber i Statens hus og hadde til lunsj en prat med noen av Fylkesmannens saksbehandlere.

De kunne fortelle at slik forslaget ligger nå (etter møte med elveeierlagene i helga), blir kvotene på 1 laks i døgnet og en sesongkvote på 4 laks (catch and release regnes ikke med i kvote..) for både Gaula, Nidelva og Orkla.

Når jeg spurte hvordan i huleste en kunne finne på noe slikt, for elver som Nina har definert som "friske og raske", svarte de at det nå var politikk i dette og at det var for å please sjølaksefiskerne og den fryktelige fiskeriministeren.....

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.